روحانی در کنفرانس وحدت اسلامی مطرح کرد

داعش ابزار پیشگیری از تعظیم غرب مقابل اسلام

رئیس جمهور با بیان اینکه گروهی وحشی، اهل کتاب را در یک کشور اسلامی بدون جرم کشتند و افتخار کردند، افزود: ‌این جنایات در حالی رخ داد که ‌دنیا قدم به قدم احساس میکرد راه نجاتی جز قرآن و اسلام پیش رو ندارد و غرب قادر به تامین نیازهای بشر نیست.
کد خبر: ۷۵۷۰۴۲
داعش ابزار پیشگیری از تعظیم غرب مقابل اسلام

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر حسن روحانی که امروز چهارشنبه در آغاز بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی سخن می‌گفت با تبریک میلاد بابرکت پیامبر اسلام (ص) و فرزندش امام صادق (ع) گفت: ما مسلمانان امروز بیش از هرزمان نیازمند تابش نور آن مولود مسعود در این ایام هستیم.

دکتر روحانی در ادامه افزود: امروز گروهی غارتگر نه تنها با مردم موصل و رقه ونه در لبنان و افغانستان و پاکستان بلکه با آبروی پیامبر چه کردند؟ به نام دین سر بریدند و مساجد و کنیسه ها و کلیساها را ویران کردند.

وی با بیان اینکه این گروه وحشی، اهل کتاب را در یک کشور اسلامی بدون جرم کشتند و افتخار کردند، گفت: ‌این جنایات در حالی رخ داد که ‌دنیا قدم به قدم احساس میکرد راه نجاتی جز قرآن و اسلام پیش رو ندارد و تمدن غرب را قادر به تامین نیازمندی های مادی و معنوی جهان امروز و فردا نمی دانست و آرام آرام به آیات نورانی قرآن مجید نگاه میکرد و در برابر سیره پیامبر(ص) سر فرود می آورد،‌ در این حالت گروهی مزور با چهره پیامبر چه کردند؟

رئیس جمهور اضافه کرد: ‌زیانبارتر از کشته شدن مردم بی گناه، سر بریدن آبروی اسلام و پیامبر اسلام بود.

رئیس جمهور گفت: آیا برای کسی قابل قبول است که به نام اسلام در پاکستان، ‌افغانستان و یمن توسط گروههایی با نام های مختلف کشتار انجام شود؟

روحانی خاطرنشان کرد: ‌اگر بدنبال وحدت هستیم نباید میان سنی در غزه، ‌علوی در سوریه، ‌زیدی در یمن ،‌کرد در شمال عراق، ‌سنی و شیعه در عراق ‌و شیعه و سنی در افغانستان و پاکستان و سراسر دنیای اسلام تفاوتی قائل باشیم.

رئیس جمهور افزود: اگر غم همه مسلمانان را غم خود بدانیم آنگاه وحدت در دنیای اسلامی امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: امروز همه باید برای وحدت اسلام دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم تا سید جمال ، عبده ، شلتوت و مرحوم آیت الله بروجردی را از نو زنده کنیم؛ بیاییم افکار امام خمینی (ره) را زنده کنیم و مسیر وحدت و یکپارچگی را برگزینیم و افتخار کنیم.

تبیین منافع مشترک، رمز اتحاد جهان اسلام

رئیس جمهور گفت: اگر بناست به وحدت دنیای اسلام برسیم باید منافع مشترک دنیای اسلام را تبیین و قبول کنیم که وحدت و اتحاد به نفع ما فرزندانمان، کشورمان و امتمان خواهد بود.

رئیس جمهوربا طرح این سؤال که «مگر امکان‌پذیر است که جهان اسلام به سمت وحدت حرکت کند اما سیاسیون و سران کشورهای اسلامی این واقعیت را در زبان و عمل نپذیرند؟» تصریح کرد: مگر ممکن است دو جمع مسلمانان با هم متحد شوند در حالی که در منافع ملی رو در روی یکدیگر بایستند؟

روحانی افزود: اگر وحدت دنیای اسلام را می خواهیم باید تضاد منافع را از بین ببریم، باید تهدیدات مشترک جهان اسلام را برای یکدیگر تبیین کنیم و آن تهدیدات را تهدیدات همه بدانیم.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: اگر بناست ما به وحدت دنیای اسلام برسیم باید منافع مشترک دنیای اسلام را تبیین و قبول کنیم که وحدت و اتحاد به نفع ما فرزندانمان، کشورمان، امتمان خواهد بود.

ایران حامی مقابله با خشونت و تروریسم

رئیس جمهور افزود: ایران به عنوان قدرت منطقه ای جهان اسلام با راهبری رهبر معظم انقلاب ،از هر ملت مسلمانی که در برابر خشونت، افراط و تروریسم بایستد و مبارزه کند حمایت می کند.

رئیس جمهور گفت : امروز جوانان مسلمان در دنیای غرب و شرق از کار یک گروه هتاک به اسلام و آدمکش احساس شرم می کنند.

روحانی افزود: مگر اسلام دین سمحه سهله نیست؟ مگر اسلام دین بشارت نیست ؟ پیامبر به امیرالمومنین علی(ع) و سعد معاذ فرمود به یمن بروید و آنجا به گونه ای اسلام را ترویج و تبلیغ کنید که مردم مژده راه سعادت را بیابند و از اسلام فاصله نگیرند.

رئیس جمهور افزود : پیامبر فرمود : اسلام را سهل به مردم معرفی کنید و سخت و پیچیده تعریف نکنید پیامبر به امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: در آنجا نماز را آنچنان کوتاه بخوان تا مسن ها و مریض ها در نماز شرکت کنند.

اسلام دین مماشات، مدارا و سمحه سهله است

وی تاکید کرد: ما باید اسلام رحمانی، معتدل و اعتدالی را به جهان تفهیم و در برابر افراط و خشونت ایستادگی کنیم.

روحانی گفت: ما باید به دنیا بگوییم اسلام دین افراط و خشونت نیست ، بلکه دین مماشات ، مدارا و سمحه سهله است.

رئیس جمهور افزود: ایران به عنوان قدرت منطقه ای جهان اسلام با راهبری رهبر معظم انقلاب ،از هر گروه و ملت مسلمانی که در برابر خشونت ، افراط و تروریسم بایستد و مبارزه کند حمایت می کند چه غزه ، دمشق ، موصل ، کردستان عراق ، افغانستان ، پاکستان و چه جاهای دیگر باشد.

وی اضافه کرد : جمهوری اسلامی ایران در کنار مسلمانانی است که برای سرزمینشان در مقابل غاصبان می جنگند و مبارزه می کنند و از آنها دفاع خواهد کرد.

آیا قابل قبول است بلاد اسلامی در هجوم وحشیان باشد؟

وی با تأکید بر اینکه نه تنها در برابر یکدیگر، که در قبال سرزمین، آب و خاک و ساختمان‌ها و حیواناتی که در کشورهای اسلامی زندگی می کنند مسئولیم تصریح کرد: اگر احساس مسئولیت عمومی کردیم، اگر ویرانی حلب را ویرانی ریاض دانستیم، اگر ویرانی موصل را ویرانی اردن دانستیم، اگر ویرانی شهرهای لبنان را ویرانی شهرهای پاکستان دانستیم و بدانیم در برابر تک تک ساختمان‌ها و آثار تمدنی دنیای اسلام مسئولیم.

رئیس جمهور گفت: خانه ها و شهرها و اماکن به نام دین و جهاد و خلافت و امارت ویران می شود و برخی در برابر آن سکوت می کنند، بگذریم از اینکه تعدادی از کشورها به نحوی به این قاتلان پست‌تر از بهایم کمک می کنند و پول و اسلحه به آنها می دهند.

وی اظهار داشت: آیا برای ما قابل قبول است که سال‌ها و سال‌ها فلسطین زیر بمباران وحشیانه صهیونیست‌ها قرار داشته باشد؟ آیا برای دنیای اسلام قابل قبول است که ملتی 66 سال از سرزمین و دیار و وطن خود آواره باشد؟ آیا برای ما قابل قبول است که سال‌ها لبنان و سوریه در جنگ و کشتار و ویرانی باشند؟ آیا برای ما قابل قبول است که صلاح الدین و نینوا و موصل و شمال و قلب عراق در هجوم وحشیان باشد؟

وحدت نیازمند سعه صدر و مداراست

روحانی با بیان اینکه در طول یکسال گذشته دنیای اسلام شاهد کشتارها، کشمکش ها و اختلاف ها و جنگ های باورنکردنی بود گفت: وحدت در دنیای اسلام با تکرار کلمه وحدت ایجاد نخواهد شد، کنفرانس های وحدت اسلامی هم تنها و تنها می تواند آغازی برای پیمودن مسیر دشوار وحدت و اتحاد و یکپارچگی باشد.

وی با بیان اینکه کنفرانس ها به تنهایی قادر نیستند تفرقه در دنیای اسلام را به وحدت جهان اسلام تبدیل کنند افزود: وحدت نیاز به سعه صدر دارد، وحدت نیاز به شناسایی یکدیگر دارد، وحدت نیازمند مداراست.

رئیس جمهور گفت: اگر ما راه مذاهب را به سمت هدف واحدی ببینیم و بیابیم وحدت امکان پذیر است اما اگر مذاهبی را در مسیر اهداف و مذاهبی را معکوس در مسیر دوری از اهداف ببینیم وحدت حاصل نخواهد شد.

باید مذاهب اسلامی را به رسمیت بشناسیم

روحانی افزود: اگر بناست همه ما متحد باشیم باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم و مذاهب اسلامی را به عنوان شاخه های یک دین به رسمیت بشناسیم.

رئیس جمهور گفت: «وامرهم شوراء بینهم» اختصاص به مذهبی ندارد و «امرهم» یعنی امر مسلمین و «شوراء بینهم » یعنی شورا بین مسلمین.

روحانی افزود: باید همکاری های اسلامی را آغاز کنیم و اگر مذاهب مختلف همکاری را شروع کردند حتی در نوشتن یک تفسیر مشترک، یک تاریخ مشترک و حتی فقه مشترک اگر همکاری ها درزمینه مسایل اجتماعی و فرهنگی آغاز شد می توانیم به سمت وحدت حرکت کنیم.

وی افزود: اگر بناست همه ما متحد باشیم باید از دوران دبستان در کتاب های دبستانی همدیگر را به رسمیت بشناسیم و مذاهب اسلامی را به عنوان شعبه ها و شاخه های یک دین به رسمیت بشناسیم.

رئیس جمهور گفت: اگر بناست ما به وحدت و اتحاد برسیم باید در دانشگاه ها و حوزه های علمیه و مدارس دینی همدیگر را به رسمیت بشناسیم.

امروز هم گویندگان لا اله الا الله در مسیر رستگاری اند

روحانی افزود: معنای وحدت و اتحاد این نیست که کسی از مسیر خود دست بردارد بلکه معنایش سعه صدر، مدارا و جوانمردی است و همه باید همدیگر را به عنوان مسلمان بشناسیم و قبول کنیم که ادامه لا اله الا الله فلاح است و ضلالت نیست.

رئیس جمهور گفت: اگر گفتار پیامبر ما این بوده است که قولوا لا اله الا الله تفلحوا امروز هم باید بدانیم که گویندگان لا اله الا الله و آنها که جز الله را معبودی نمی دانند و نمی پذیرند و فرمان هیچ کس جز خدا را اطاعت نمی کنند در مسیر رستگاری هستند.

اقدام عملی لازم است، وحدت با گفتن حاصل نمیشود

رئیس جمهور گفت: اگر کسی مسیری را بحق انتخاب و فکر کند که حق است، اما اشتباه و خطا هم کند، معذور است.

وی گفت: معنای وحدت آن نیست که مذاهب اسلامی دست از مذهب خود بردارند و حتی معنایش این نیست که به مناسک خود طبق فقه خود عمل نکنند.

روحانی افزود: اگر باور کردیم که راه‌های متعدد که برخی مستقیم و برخی دارای پیچ و خم است اما در نهایت همه راهها قرآن مجید، تسلیم در برابر اسلام و پیروی از سیره پیامبر است، آن وقت وحدت امکان پذیر است.

رئیس جمهور گفت: وحدت تنها با گفتن و تکرار کردن کلمه وحدت و حتی اعتصام به حبل‌الله با بیان ایجاد و حاصل نمی شود.

روحانی با بیان اینکه باید همه سازوکار خود را در مسیر وحدت به کار گیریم افزود: اگر یک شبکه تلویزیونی یا رادیویی به نام دفاع از شیعه یا دفاع از اهل سنت در برابر دیگر مذاهب می ایستد، با صدای واحد آن را محکوم کنیم.

توهین به مقدسات را باصدای واحد محکوم کنیم

وی گفت: اگر ما بدنبال وحدت و اتحاد هستیم، اگر کسی به مقدسات مذهب دیگر اهانتی روا می دارد ، با صدای واحد او را مطرود و محکوم کنیم.

روحانی افزود: اگر دنبال وحدت هستیم، باید جهان اسلام همکاری‌های عملی را آغاز کند.

وی گفت: چطور در یک جمع، جامعه اسلامی و کشور اسلامی که همه دنبال وحدت هستیم، آیا امکان پذیر است که یک گروه همواره ایثار کند و گروهی دیگر همواره مطالبه کند، یا هر دو باید ایثار و فداکاری کنیم؟

رئیس جمهور گفت: در جمع و جامعه اسلامی، باید همه مسلمانها و همه مذاهب سهیم و شریک در حکومت باشند.

استعمار با تفرقه در پی سلطه است

رئیس جمهور در پایان سخنرانی در بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گفت: دنیای استعمار امروز می خواهد با تخفیف اسلام و اهانت به اسلام، با تفرقه در دنیای اسلام، بر سرزمین‌های اسلامی که از جایگاه‌های استراتژیک دنیای امروز هستند، به‌راحتی سلطه یابد، منابع دنیای اسلام را غارت و با تفرقه و اختلاف بین ما، بر ما حکومت و سیادت کند.

روحانی افزود: ما امروز برای منافع خود، منافع دنیایمان و آینده فرزندانمان باید متحد شویم، دست به دست هم دهیم، از اختلاف دست برداریم، از مسائل کوچک بگذریم، به مسائل مهم و اهداف مهم نگاه کنیم و به یاری دین خدا به‌پاخیزیم.

رئیس جمهور گفت: امروز روزی است که خداوند و دین خدا از ما می خواهد که به صحنه بیاییم و در برابر ظالمان، مشرکان، منحرفان و مزدوران آنان ایستادگی کنیم که اگر اینچنین راه را برگزینیم در این صورت خدا هم ما را یاری خواهد کرد.

آغاز کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس که با موضوع «امت واحده اسلامی چالش‌ها و راهکارها» تا نوزدهم دی ادامه دارد نزدیک به 500 مهمان خارجی از بیش از 65 کشور از پنج قاره دنیا حضور دارند.

برگزاری کمیسیون‌های تخصصی در عصر چهارشنبه و صبح پنجشنبه و جشن میلاد رسول اکرم (ص) در مرقد امام راحل از بر نامه های این کنفرانس است.

تکریم سه تن از شخصیت‌های تقریبی جهان اسلام و مراسم اختتامیه از دیگر برنامه های این کنفرانس در روز جمعه است .

رونمایی از مجموعه 62 جلدی احادیث مشترک مذاهب اسلامی از برنامه‌های جنبی بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها