رسانه‌های غربی اعلام کردند بزودی یادداشت تفاهمی میان ترکیه و آمریکا در ارتباط با آموزش مخالفان سوری امضا می‌شود

افشای وابستگی رهبر جدید مخالفان سوریه به حزب اردوغان

انتخاب «خالد خوجه» به عنوان رهبر جدید ائتلاف مخالفان سوریه کشمکش‌های تازه‌ای را در میان گروه‌های مخالف سوریه ایجاد کرده است. زیرا برخی خبرها حاکی است که وی سال‌ها در ترکیه اقامت داشته و تحصیل کرده و حتی به حزب حاکم عدالت و توسعه بسیار نزدیک بوده است.
کد خبر: ۷۵۶۸۵۰

این خبرها می‌تواند یک بار دیگر اختلافات درونی ائتلاف مخالفان را تشدید کرده و از سوی دیگر وابستگی این ائتلاف را با سیاستمداران آنکارا نشان دهد.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که قرار است طبق طرحی جدید، آمریکا و ترکیه گروه‌های مخالف سوریه را در پایگاه اینجرلیک ترکیه آموزش نظامی دهند.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط با نوعی خوشبینی درباره انتخاب خالد خوجه به ریاست جدید ائتلاف مخالفان سوری نوشت: این انتخاب می‌تواند شکاف‌های میان روابط تعدادی از اعضای ائتلاف مخالفان سوریه را با ترکیه که به دلیل مواضع اخیر آنکارا خدشه‌دار شده بود پر کند، زیرا خوجه بخوبی چگونگی برخورد با پرونده‌های ترکیه‌ای مرتبط با بحران سوریه را می‌داند. او مدت زیادی را در ترکیه اقامت داشته و به عنوان نماینده ائتلاف در ترکیه فعالیت می‌کرده است.

در همین رابطه منابع دیگری نیز انتخاب خوجه را اقدامی در جهت انسجام بیشتر این ائتلاف ارزیابی کرده و معتقدند او فردی است که در دانشگاه‌های ترکیه درس خوانده، تابعیت ترکیه‌ای به دست آورده و حتی از نزدیکان حزب حاکم ترکیه است.

با این حال گروه دیگری می‌گویند خوجه فردی کاملا اخوانی و در دوازده سالگی همراه پدرش کشور را به این دلیل ترک کرده است. اینها می‌گویند مشکل بزرگی که خوجه دارد این است که بیش از آن‌که سوری باشد، ترکیه‌ای است.

خالد خوجه، پنجاه ساله، پزشک و سیاستمدار سوری‌تبار روز دوشنبه جانشین هادی البحره رئیس پیشین ائتلاف مخالفان شد.

خوجه سال 1965 در دمشق به دنیا آمد و دوران تحصیل ابتدایی خود را در این شهر گذراند. پس از آن به لیبی رفت و با اخذ دیپلم به ترکیه مسافرت کرد. وی سپس در دانشگاه‌های استانبول و ازمیر تحصیل کرد. هیات سراسری ائتلاف مخالفان سوریه در نشست خود در استانبول، خالد خوجه را با 56 رای و پیروزی بر رقیب خود نصر حریری با 50 رای انتخاب کرد.

خالد خوجه، در نخستین موضعگیری خود بعد از ریاست بر ائتلاف مخالفان سوری اعلام کرد این ائتلاف همچنان به تشکیل دولت انتقالی پایبند است و نباید بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در این دولت حضور داشته باشد.

وی درباره دعوت مسکو از مخالفان و دولت سوریه برای برگزاری گفت‌وگوهای مشترک گفت: آنچه در مسکو مطرح شده هنوز به سطح یک طرح نرسیده که مخالفان بتوانند مذاکرات درخصوص آن را بپذیرند. به هرحال فکر نمی‌کنم کسی در ائتلاف حاضر باشد به مسکو برود. ائتلاف ما به مردم سوریه تعهد دارد نه به مسکو.

خوجه افزود: مسکو هیچ دعوت‌نامه‌ای برای مخالفان جهت شرکت در کنفرانسی که قصد میزبانی آن را دارد، ارسال نکرده است. این دعوت‌نامه فقط برای شخصیت‌های مخالف ارسال شده نه برای ائتلاف مخالفان که بزرگ‌ترین پشتیبان دیگر گروه‌های مخالف سوریه است.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر پیشنهاد داده بود که با نمایندگانی از تمامی گروه‌های مخالف سوریه در داخل و خارج در مسکو دیداری داشته باشد. وزارت خارجه سوریه نیز اخیرا آمادگی خود را برای مشارکت در دیدار مقدماتی در مسکو به منظور برگزاری مذاکرات سوری سوری اعلام کرده بود.

تجهیز مخالفان

در حالی خبرهای مربوط به ارتباط نزدیک بین ائتلاف مخالفان سوری و دولت رجب طیب اردوغان منتشر می‌شود که برخی منابع دیپلماتیک می‌گویند بزودی قرار است یادداشت تفاهمی بین ترکیه و آمریکا درخصوص آموزش مخالفان سوری امضا شود. این آموزش‌ها قرار است از ماه مارس آینده (اسفندماه) در ترکیه شروع شود. برنامه یادشده شامل آموزش 15 هزار نفر ظرف سه سال است. این در حالی است که تاکنون تعدادی نیز در عربستان و اردن آموزش دیده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه از اظهار نظر درباره جزئیات برنامه آموزش مخالفان سوری خودداری کرد. او در عین حال گفت: ما در تلاش خود برای تقویت توانایی نظامی مخالفان سوری میانه‌رو بر مبارزه با داعش تمرکز داریم. در عین حال، به طور کامل انتظار داریم که مخالفان از این توانایی نظامی برای ادامه مبارزه با رژیم اسد هم استفاده کنند. یک مقام وزارت خارجه ترکیه دوشنبه به خبرگزاری‌ها گفت که در سال میلادی جاری بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر از مخالفان میانه‌رو در خاک ترکیه آموزش خواهند دید. ترکیه در کردستان عراق به نیروهای پیشمرگ کرد برای مقابله با داعش آموزش می‌دهد و برنامه آموزشی محدودی هم برای آماده کردن مخالفان سوری در داخل خاک خود دارد.

ترکیه در حالی برای آموزش نظامی مخالفان برنامه‌ریزی می‌کند که از سوی دیگر دنبال اخراج پناهندگان سوری از این کشور است. به گزارش ایرنا، گروهی از پناهجویان سوری ساکن آنکارا از این شهر اخراج و به اردوگاه‌های پناهجویان سوری در ماردین و شانلی عرفا منتقل شدند.

به گزارش این منبع، نیروهای پلیس آنکارا برخی پناهجویان سوری ساکن آنکارا در مناطق مختلف این شهر را جمع‌آوری و روانه اردوگاه‌های پناهندگان در مناطق مرزی نزدیک به سوریه کردند. سوری‌هایی که از آنکارا اخراج شدند، اقدام به برپایی چادر و ساخت آلونک کرده و عمدتا به تکدیگری اشتغال داشتند. طبق آمارهای موجود بیش از یک میلیون و 600 هزار سوری که بخش اعظم آنها ساکن شهرهای بزرگ ترکیه هستند در ترکیه اقامت دارند. مساله پناهجویان سوری اکنون به صورت یک معضل بزرگ اجتماعی با ابعاد مختلف در سطح جامعه ترکیه خودنمایی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها