جام جم سرا: دانشمندان کره جنوبی موفق شدند پوستی مصنوعی بسازند که با فنآوری هوشمند به کار رفته در آن می‌توان گرما، فشار و رطوبت را حس و ثبت کرد.
کد خبر: ۷۵۵۴۰۰
ساخت پوست مصنوعی با امکان احساس گرما و رطوبت

دانشمندان بتازگی در ساخت عضوهای مصنوعی بدن انسان پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند اما این عضو‌ها همچنان مصنوعی دیده و احساس می‌شوند اما پیشرفت دانشمندان کره جنوبی در این زمینه می‌تواند این امر را تغییر دهد.

به نقل از هلث، پژوهشگران کره‌ای می‌گویند، توانسته‌اند پوستی مصنوعی اختراع کنند که نه تنها گرما بلکه تماس و رطوبت را نیز حس می‌کند. دست‌های مصنوعی روباتی در تقلید از دست انسان روز به روز بهبود بیشتری می‌یابند و پیشرفته‌ترین آن‌ها حتی با ذهن بشر نیز قابل هدایت هستند. اما کسانی که از این دست‌ها استفاده می‌کنند باید برای لمس یا گرفتن اشیاء به بینایی خود متکی باشند.

دانشمندان می‌گویند: پوست کشش پذیر مصنوعی ساخته‌اند که می‌تواند گرما، فشار و رطوبت را حس و ثبت کند. این ماده پلیمر قابل کشش نمی‌تواند جایگزین پوست ازبین رفته انسان مانند موارد سوختگی شود، اما می‌تواند برای عضوهای مصنوعی، یا عضوهایی که با الگوی روبات‌های انسان واره ساخته می‌شوند، باقابلیت حسگری بسیار بالایی به کار رود.

کیم دا هیونگ، مسئول این تیم پژوهشی در دانشکده مهندسی شیمی و بیولوژیکی دانشگاه ملی سئول می‌گوید که حسگرهای این پوست نسخه‌ای کامل از پوست انسانند: «پوست می‌تواند فشار، حرارت، رطوبت و کشش را حس کند. همچنین درست مثل پوست انسان نرم است و دارای عناصر گرمازایی است که خودش را گرم نگه می‌دارد.»

او می‌افزاید: این پوست مصنوعی ترکیبی از لاستیک، پلی آمید و سیلیکون است که در هر میلی متر مربع آن ۴۰۰ حسگر وجود دارد. دست مصنوعی که با این پوست روکش شود می‌تواند بین چیزهای خشک و‌تر تفاوت قائل شود و فشار ناشی از گرفتن را اندازه بگیرد.

به گفته کیم، کاری که این پوست هنوز نمی‌تواند انجام بدهد، فرستادن این علامت‌ها به مغز انسان است؛ امری که به گفته او هدف نهایی دانشمندان است.

وی ادامه می‌دهد: امیدوارم روزی افراد معلول بتوانند یک عضو روباتی بدن را با این پوست مصنوعی به جای عضو بدنشان به کار برند. در موارد صنعتی نیز می‌توان از این پوست برای انواع روبات‌ها، مانند روبات‌های انسان واره، استفاده کرد.

دانشمندان می‌گویند: این پوست روباتی حسگر، روزی خواهد توانست با کلیدهای ماشین تحریر تایپ کند یا پوشک بچه را عوض کند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها