شرکت‌کنندگان در برنامه مناظره رای کمی به حذف یارانه‌نقدی از طریق خود اظهاری دادند

مردم: یارانه ثروتمندان را با اطلاع از دارایی آنها حذف کنید

برنامه دیروز مناظره با موضوع حذف یارانه ثروتمندان برگزار شد که 77 درصد مردم به دولت این پیشنهاد را دادند که برای حذف یارانه ثروتمندان از اطلاعات املاک و دارایی استفاده کند.
کد خبر: ۷۵۵۲۳۲

به گزارش جام‌جم، شصتمین برنامه مناظره با حضور صاحب‌نظرانی چون حسین راغفرکارشناس اقتصادی، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، احمد امیرآبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، محمد رضا پور ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس و احمد میدری معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

سوال دیروز برنامه مناظره با این عنوان مطرح شده بود که برای شناسایی و حذف یارانه ثروتمندان، کدام راهکار را به دولت پیشنهاد می‌دهید؟1ـ خودانصرافی و خوداظهاری 2ـ استفاده از اطلاعات املاک و دارایی که 23 درصد مردم به گزینه یک و 77 درصد مردم به گزینه 2 رای دادند.

در این برنامه احمد امیرآبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام این که قرار بود کسانی که از یک سقف درآمدی بیشتر درآمد کسب می‌کنند، برای دریافت یارانه ثبت نام نکنند، گفت: ولی این امر عملیاتی نشد.

وی با بیان این‌که کسب اطلاعات و آمار دهک‌های پایین راحت‌تر است، افزود: در عین حال ما آمار ده میلیون نفر ثروتمند را داریم و سوال این است که چرا دولت این افراد را حذف نمی‌کند.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی، نایب‌رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس اظهار کرد: قانون هدفمندی قانون جامعی است که از سال 89 اجرا شد.

وی تصریح کرد: بخشی از اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله کاهش قاچاق سوخت محقق شد، ولی بخشی دیگر محقق نشد و شاهد پیامدهای منفی از جمله شوک ارزی در این زمینه بودیم که موجب شد برخی اهداف این قانون از جمله رسیدن به قیمت‌های جهانی نیز محقق نشد.

در همین حال غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این مناظره گفت: مقایسه سال 93 با گذشته حاکی است دولت در هدفمندی یارانه‌ها قانون را رعایت نکرده و طبق قبل عمل نمی‌کند.

وی افزود: قرار بود 48 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی را هزینه کنیم و ده هزار میلیارد تومان را به تولید اختصاص دهیم، ولی سرجمع 59 هزار میلیارد تومان هزینه کردیم. مجلس مشخص کرده که برای حذف یارانه‌ها چه کنیم.

وی اظهار کرد: دولت در لایحه بودجه سال 94 نیز همانند شیوه سابق عمل کرده که تخلف است و امسال هفت تا ده هزار میلیارد تومان کسری یارانه‌ خواهیم داشت که با همین رقم سال آینده نیز مواجه خواهیم بود. در پاسخ به پرسش نظرسنجی نیز باید اشاره کنم که تلفیقی از دو پاسخ مدنظر راهکار شناسایی و حذف یارانه ثروتمندان خواهد بود.

در ادامه حسین راغفر، اقتصاددان تصریح کرد: تا آنجایی که آمار نشان می‌دهد وزارت نفت بیش از 40 هزار میلیارد تومان به حساب هدفمندی‌ یارانه‌ها واریز می‌کند، درحالی که قرار بود وزارت نفت با این منابع به توسعه میادین نفت و گاز بپردازد. البته دولت ده هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها را به بخش سلامت اختصاص داده و بخشی از تعهدات خود را از این محل اجرا کرده است.

وی گفت: دولت باید بتواند از محل یارانه‌ها تعهدات دیگری مثل آموزش و پرورش رایگان را عملیاتی کند و حمل و نقل ارزان را در اختیار مردم و خانوارها قرار دهد تا خانواده‌های محروم بیشترین بهره را از اجرای این قانون ببرند. باید دهک‌های پایین درآمدی شناسایی شوند که این امر امکان پذیر است و تبعات اجتماعی کمتری دارد.

وی افزود: طی چهار سال گذشته 180 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است که اگر نگوییم همه آن، حداقل 130 هزار میلیارد تومان آن دور ریخته شده که می‌توانستیم با این پول میلیون‌ها شغل ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: این‌که سوال شده دولت از چه راهی می‌تواند یارانه ثروتمندان را حذف شود باید پاسخ داد که باید اقشار ضعیف جامعه را شناسایی کرد.

احمد میدری، معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: دولت امسال نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان بابت جبران خدمات کارکنان خود هزینه کرده است و 40 هزار میلیارد تومان هم یارانه نقدی اختصاص داده است.

میدری گفت: دو نکته را باید متذکر شوم، نکته اول این که حذف یارانه ثروتمندان نیازمند یک‌سری بانک‌های اطلاعاتی است، ولی محدودیت نظام اداری و اجتماعی در این زمینه داریم.

وی تصریح کرد: نکته دوم این‌که امروز حتی اگر همه مردم هم یارانه نگیرند باز به شناسایی دهک‌های درآمدی احتیاج داریم تا بتوانیم برنامه‌های رفاهی خود را اجرا کنیم؛ مثلا یارانه تسهیلات مسکن باید به اقشار نیازمند واقعی اختصاص یابد.

میدری گفت: اگر شناسایی دهک‌های درآمدی صورت نگیرد، نمی‌توان خدمات رفاهی مناسبی را که عادلانه باشد برای مردم داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها