افخم در نشست خبری مطرح کرد

تحریم‌ جدید به‌منزله توقف روند جاری

افخم: تحریم‌های جدید آمریکا، نقض صریح اصل حسن نیت است

ضربه‌های مکرر آمریکا به توافق ژنو

وضع تحریم‌های ضد ایرانی جدید از سوی آمریکا که سندی دیگر از بدعهدی مقامات آمریکایی است، با واکنش جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد و سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، این اقدام را خلاف تعهدات آمریکا براساس برنامه اقدام مشترک ژنو دانست.
کد خبر: ۷۵۴۷۸۵

به گزارش ایرنا، مرضیه افخم دیروز در نشست خبری در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا افزود: در شرایطی که مذاکرات بین ایران و 1+5 در جریان است، چنین حرکتی نقض صریح اصل حسن نیت بوده و اراده آمریکا برای حل مسائل را زیر سوال می‌برد.واکنش افخم به تحریم‌هایی است که روز سه‌شنبه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه 9 شخص حقیقی و حقوقی وضع شد با این بهانه که این اشخاص در دور زدن تحریم‌ها، به تهران کمک کرده‌اند.

این تحریم‌های جدید نشان داد همان‌طور که رهبر معظم انقلاب چندی قبل در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور فرمودند «مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند... آمریکایی‌ها نه‌تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.»

سوم آذر ۹۲ ایران و گروه 1+5، توافق‌نامه‌ ژنو را به امضا رساندند و هر یک از دو طرف در ازای امتیازاتی که از طرف مقابل دریافت کردند، متعهد به انجام برخی تعهدات شدند که یکی از چالشی‌ترین این موارد، بحث خودداری از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بود. در مذاکرات ژنو این بندها مورد توافق قرار گرفته است:

- «هیچ تحریم جدیدی از طرف شورای امنیت سازمان ملل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع نمی‌شود.»

- «هیچ تحریم جدیدی از طرف اتحادیه اروپا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع نمی‌شود.»

- «دولت آمریکا، با همکاری مستمر و ایفای نقش متناسب رئیس جمهور و کنگره، مانع اعمال تحریم‌های جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد شد.»

همچنین در مقدمه‌ توافق ژنو یا همان «برنامه اقدام مشترک» نیز تصریح شده است: «در طول این مدت همه‌ طرف‌های ماجرا تلاش خواهند کرد تا فضای سازنده برای انجام مذاکرات با حسن‌نیت، پابرجا باقی بماند.»

اما اگر عملکرد آمریکا را در یک سال سپری شده از توافق ژنو بررسی کنیم، می‌بینیم که این کشور با وضع تحریم‌های جدید، تمامی این بندها را زیر پا گذاشته است و همان‌طور که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، دیروز گفت: حتی اگر توجیه شود که این تحریم‌ها جدید نیست، نوعی علامت منفی از جانب آمریکاست.نکته اصلی اینجاست که در توافق ژنو برای راستی‌آزمایی این‌که ایران به تعهدات خود عمل کرده یا نه؛ مسئول آن تعیین شده و آژانس قرار است این کار را انجام دهد و این نهاد نیز تاکنون در گزارش‌های رسمی خود تائید کرده که ایران بند به بند تعهدات خود در ژنو را انجام داده است اما عملکرد آمریکا طی این مدت نشان می‌دهد که این کشور به تعهدات خود پایبند نیست. به طوری که بر اساس گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا طی یک سال گذشته از توافق ژنو حدود 60 مورد تحریم جدید از سوی آمریکا علیه شرکت‌ها، بانک‌ها و افراد با ادعای ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران یا مسائل حقوق بشر و تروریسم اعمال شده است. البته این تعداد شامل موارد جزئی نیست که قطعا تعداد این تحریم‌ها را افزایش خواهد داد. با این حال اتحادیه اروپا نیز ۱۷ شرکت و فرد را در ارتباط با ایران تحریم کرده است.

البته همان‌طور که وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرده است، از نظر جمهوری اسلامی ایران تصمیم دولت آمریکا در وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، واجد هیچ‌گونه تاثیر عملی در مراودات تجاری ایران با دیگر کشورهای جهان و شرکت‌های خارجی نیست.

مرضیه افخم در اظهار نظر دیروز خود با بیان این‌که این اقدام ماهیت کاملا سیاسی و تبلیغاتی دارد، تصریح کرد: ما معتقدیم این اقدام با توجه به شرایط سیاسی داخلی آمریکا اتخاذ شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: این‌گونه اقدامات هیچ‌گونه تاثیری بر اراده دولت ایران در قبال اجرای وظایف حاکمیتی خود در برابر ملت ایران ندارد و ما به تلاش‌های خود برای تامین و تهیه تمام نیازهای صنعتی و تجاری کشور با بهره‌گیری از تمامی روش‌ها و امکانات ادامه خواهیم داد.

افخم تصریح کرد: ما خود را ملتزم به تحریم‌های غیرعادلانه‌ای که علیه منافع قانونی و مشروع ملت ایران وضع شده است، نمی‌دانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها