دستگیری شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین در شامگاه یکشنبه، موجی از خشم و اعتراض را در بحرین و دیگر کشورهای اسلامی شیعه نشین برانگیخت. مردم معترض بحرین با برپایی تظاهرات پراکنده در نقاط مختلف این کشور به بازداشت سلمان اعتراض کردند که این اعتراض آنها با سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شد؛ روحانیون و مراجع دینی نیز با ابراز انزجار و تنفر از اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه دست به تحصن زدند.
کد خبر: ۷۵۴۰۱۸

به گزارش پایگاه اینترنتی الوفاق، توده های خشمگین مردم بحرین در سراسر این کشور، اقدام رژیم آل خلیفه را جنون‌آمیز و متهورانه توصیف کردند. تظاهرکنندگان بحرینی تاکید کردند ادامه بازداشت شیخ علی سلمان نه‌تنها به مثابه پشت سرگذاشتن خطوط قرمز است بلکه کشور را به سراشیبی پرتگاه سوق خواهد داد و رژیم آل خلیفه مسئول تمامی پیامدهای منفی ناشی از آن خواهد بود. شرکت‌کنندگان در تظاهرات سراسری اعلام کردند آزادسازی شیخ علی سلمان یک امر ضروری، خواست ملی و وظیفه اخلاقی، ملی و دینی است.

دیدبان حقوق بشر بحرین نیز نسبت به بازداشت شیخ علی سلمان واکنش نشان داد و گروه سیاسی «جنبش‌حق» در این کشور نیز در اعتراض به بازداشت وی، بحرینی‌ها را به برگزاری تظاهرات گسترده در همه مناطق فراخواند. ائتلاف چهارم فوریه از مردم بحرین خواست که در اعتراض به بازداشت دبیرکل جمعیت الوفاق این کشور تظاهرات بر پا کنند.

روز یکشنبه خانواده شیخ علی سلمان اعلام کردند وی در تماس تلفنی کوتاهی ظرف چند ثانیه، گفته که بازداشت شده است. سایت جمعیت وفاق نیز گزارش داد که شیخ علی سلمان محل بازداشتش را به خانواده خود نگفت و هنگام صحبت ناگهان تماس قطع شد. این جمعیت بر ضرورت آزادی فوری شیخ علی سلمان تأکید کرد. الوفاق، بزرگ‌ترین جمعیت شیعه مخالف این کشور چند روز پیش با برگزاری یک کنفرانس سراسری بار دیگر علی سلمان را در سمت دبیرکلی این جمعیت به مدت چهار سال ابقا کرد.

واکنش‌ به اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه

به‌دنبال بازداشت دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین توسط رژیم آل خلیفه، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، عالم برجسته بحرین و رهبر شیعیان این کشور خواهان آزادی فوری وی شد. همچنین مقتدی صدر روحانی برجسته عراقی، بازداشت شیخ علی سلمان را «ظلم و دیکتاتوری» نظام بحرین خواند و خواستار آزادی فوری او شد. رهبر جریان صدر در عراق بازداشت دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین را «ضربه‌ای بزرگ» توصیف کرد. وی با صدور بیانیه‌ای مسئولان مربوط را به آزادسازی شیخ سلمان دعوت کرد و گفت: در غیر این صورت بازداشت شیخ سلمان سرآغاز فروپاشی این رژیم ظالم و دیکتاتور و از بین رفتن فرصت گفت‌وگو خواهد بود. صدر از مردم بحرین و در راس آنها علما و مراجع دینی این کشور خواست برای دفاع از شیخ علی سلمان و تمامی مخالفان بازداشت شده در زندان‌ها متحد شده و در یک صف خواهان آزادی آنها شوند.

از سوی دیگر علمای بحرین با صدور بیانیه مشترک خواستار آزادی فوری شیخ سلمان شدند. این بیانیه از تمامی روحانیون و طلاب علوم دینی خواست تا در مسجد امام صادق(ع) واقع در منطقه القفول گردهم جمع شده و تحصن کنند. علمای بحرین مواضع شجاعانه شیخ سلمان را در حمایت از خواسته‌های بر حق مردم بحرین ستوده و اعلام کردند: این اقدام رژیم آل خلیفه تنش و بحران جدیدی در کشور همراه خواهد داشت. در همین راستا، 37 سازمان مدافع حقوق بشر در سطح جهان با صدور بیانیه مشترک خواستار آزادی فوری و غیرمشروط سلمان شدند. بر پایه همین گزارش، انجمن خیریه لبنان در لندن با صدور بیانیه‌ای بازداشت دبیرکل جمعیت الوفاق را به مثابه وارد کردن ضربه بر آزادی ملت مظلوم بحرین و یک اقدام تحریک‌آمیز برشمرد.

حوزه‌های علمیه بحرین نیز در بیانیه‌ای بازداشت دبیرکل جمعیت الوفاق این کشور را اهانت بزرگی به مردم بحرین دانسته و خواهان آزادی وی شدند. در این بیانیه که به امضای حوزه‌های علمیه سیدجواد الوداعی، الغریفی، الغدیر و امام زین‌العابدین رسید، تاکید شده است: بازداشت شیخ سلمان و تردید در حس ملی‌گرایی وی و اخلاص و دوستی‌اش نسبت به وطن لطمه‌ای به ملی‌گرایی تمامی آزادگان در بحرین است.

شیخ سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق که روز یکشنبه بازداشت شده بود قبل از ظهر دیروز به دادستانی کل منامه انتقال داده شد. تیم دفاعی دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین از ادامه بازداشت وی اظهار نگرانی و اعلام کرد برخورد مقامات قضایی بحرین کاملا غیرمعقول و غیرمنطقی است زیرا سه بار پی‌درپی وکلای شیخ سلمان را به دادگاه راه دادند و دوباره آنان را از دادگاه اخراج کردند.

شیخ علی سلمان کیست؟

«علی سلمان احمد» در سال 1965 میلادی در روستای «البلاد القدیم» به دنیا آمد. وی در سال 1982 میلادی در رشته ریاضیات وارد دانشکده ریاض، پایتخت عربستان سعودی ‌شد. در آنجا هدایت تیم‌های فوتبال دانشکده را تا سال 1985 میلادی برعهده ‌گرفت تا این‌که در این سال، شاهد وقوع تحولی بزرگ در زندگی‌اش ‌شد. روز یازدهم محرم با اعلام ممنوعیت خروج دسته‌های عزاداری در روستای الدراز از سوی رژیم آل خلیفه، روستا به محاصره نیروهای امنیتی در ‌آمد. پیامدهای چنین تحولاتی سئوالات بسیاری را در ذهن او ایجاد کرد. این سوالات سلمان را واداشت تا راه تحصیل علوم حوزوی را پیش گیرد و تحصیلات دانشگاهی خود را رها کند. او تحصیلات دینی خود را در حوزه علمیه قم گذراند. سلمان در سال 1992 میلادی به کشورش بازگشت. او می‌خواست دوباره به قم بازگردد اما به‌دلیل این‌که شیخ «عیسی قاسم» تصمیم ‌گرفت به قم سفر کند سلمان ناچار شد برای ادای نماز و خطابه در مسجد «الخواجه» و مسجد جامع «الدراز» به جانشینی شیخ قاسم انجام وظیفه کند. باتشکیل جمعیت الوفاق بود که شیخ علی سلمان به دبیرکلی این تشکل انتخاب شد. جمعیت الوفاق یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های شیعی در بحرین است که در دوره‌های قبل در مجلس این کشور نیز نماینده داشت اما با شروع جنبش‌های بیداری اسلامی نمایندگان این تشکل در اعتراض به سرکوب‌های رژیم آل خلیفه استعفا کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها