روند رو به افزایش بازداشت‌ها در ترکیه

رسانه‌های محلی ترکیه روز گذشته اعلام کردند پلیس ترکیه نوجوانی شانزده ساله را به اتهام اهانت به رئیس‌جمهور ترکیه بازداشت کرده است. همچنین گفته شد پلیس این کشور 167 دانشجو را در جریان بزرگداشت سالگرد حملات هوایی «اولودره» که در آن 38 نفر در جنوب‌شرق ترکیه کشته شده بودند، بازداشت کرده است. هفته گذشته نیز اعلام شد پلیس ترکیه صدها روزنامه‌نگار و معلم را به دلیل اعتراض به سیاست‌های اردوغان بازداشت کرده است.
کد خبر: ۷۵۲۶۹۴

به گزارش واحد مرکزی خبر، نوجوان شانزده ساله ترکیه‌ای که چهارشنبه به علت «توهین به رئیس‌جمهور» (رجب طیب اردوغان) در قونیه در مرکز ترکیه زندانی شده بود سرانجام دیروز در پی شکایت وکلایش به صورت موقت آزاد شد. این دانش‌آموز دبیرستانی که محمدامین آلتونسس نام دارد نخستین نوجوانی است که به چنین اتهامی زندانی می‌شود. بازداشت او انتقاد شدید مخالفان دولت در ترکیه را برانگیخت و این اقدام را یک «انحراف فاشیستی» از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه توصیف کردند. این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی نیز سر و صدای زیادی به پا کرد. این نوجوان که عضو یک جنبش چپگراست، چهارشنبه در دادگاهی علنی متهم شد که رئیس‌جمهور ترکیه را «رئیس دزدی، رشوه‌خواری و فساد» نامیده است، پلیس این نوجوان را در مدرسه‌اش بازداشت کرده بود و در صورت محاکمه به چهار سال زندان محکوم خواهد شد. گفته می‌شود سه دانش‌آموز دیگر دبیرستانی نیز که در حمایت از او تظاهرات کرده بودند روز پنجشنبه بازداشت شدند اما هنوز تفهیم اتهام نشده‌اند.

دولت ترکیه در تابستان 2013 با جنبش اعتراضی بی‌سابقه‌ای مواجه شد. پس از آن رسوایی گسترده فساد در زمستان همان سال دولت را به لرزه درآورد. پس از این تحولات بود که اردوغان، فتح‌الله گولن، متحد سابقش را متهم به توطئه برای سرنگونی خود کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها