پراگ؛ تماشایی‌ترین ‌شهر اروپای مرکزی

اینجا باید عاشق شوید

عاشق شدن، کار سختی نیست؛ اگر در پراگ باشید. چرا؟ شهری را تصور کنید که همه خیابان‌هایش سنگفرش باشد و به مدد طبیعتی که محصول خداوندی است لابه‌لای همه سنگ‌ها، سبزینه روییده باشد. بعد تو بخواهی کنار رودخانه ولتاوا راه بروی.
کد خبر: ۷۵۲۵۰۹
اینجا باید عاشق شوید

شاید هم دوست داشته باشی دوچرخه‌ای کرایه کنی و از روی 18 پلی که روی رودخانه زده‌اند رد شوی. اگر بخواهی می‌توانی در یک کافه هم بنشینی؛ مثلا کافه لوور. همین که بدانی احتمالا روی صندلی کافکا یا ژان پل سارتر نشسته‌ای حس خوبی به آدم دست می‌دهد.

پراگ آنقدر شهر مهمی است که می‌گویند اگر پراگ را دیده باشی همه اروپا را دیده‌ای. یکی از جهانگردان ایرانی که سفرنامه به جمهوری چک را در وبلاگ کوله‌پشتی نارنجی نوشته، اعتقاد دارد اگر همه دنیا را دیده باشی و به پراگ سفر نکرده باشی؛ انگار هیچ‌جا را ندیده‌ای.

اگر فقط یک روز در پراگ هستید پیشنهاد می‌کنیم از میدان شهرداری (در تبریز و رشت خودمان هم میدانی با این نام داریم) بازدید کنید. آنچه این میدان را به یک اثر دیدنی تبدیل کرده، ساعتی است که محصول یک منجم، یک ریاضیدان و یک ساعت‌ساز است و در آن از تصاویر عیسی مسیح استفاده شده است.

بزرگی و تاریخی بودن این ساعت را هم به جاذبه آن باید اضافه کنید البته سالن اپرای شهر هم نزدیک همین میدان است که ظاهرا محل اجرای برخی آثار مهم موتزارت بوده است.

قلعه پراگ هم را که قبلا کاخ پادشاهی بوده و حالا کاخ ریاست‌جمهوری است و به عنوان بزرگ‌ترین قلعه جهان شناخته شده، باید در برنامه خود بگذارید. کلیسای زیبای سنت ویتوس هم درون این قلعه است که نباید دیدن آن را از دست بدهید.

ضمنا از پل چارلز هم باید دیدن کنید که قدیمی‌ترین پل روی رودخانه ولتاوا است (مربوط به قرن چهاردهم) و چند مجسمه تاریخی هم روی آن نصب شده است.

علاوه بر این، تعداد زیادی نقاش و نوازنده هم روی این پل پیدا خواهید کرد و شاید بتوانید کارت پستالی با تصویر خودتان را با صرف کمی پول و البته زمان، از یکی از این نقاشان دریافت کنید.

این آخری خیلی شبیه پل خواجو یا سی و سه پل در اصفهان خودمان است. ساختمان رقصان هم که کمی کج شده است؛ دیگر شباهت چک به اصفهان است. (به‌خاطر منارجنبان) این شباهت را در گفتار برخی افرادی که به اصفهان و پراگ سفر کردند هم می‌توان دید.

برج باروت هم که به رنگ سیاه و البته این‌که در گذشته زندان بوده مشهور است؛ امروزه به سالن اپرا تبدیل شده و جاذبه دیگر شهر است. به این فهرست باید میدان واسلاوسکی با مجسمه‌‌های درون آن را نیز اضافه کنید.

موزه هنر نوین و تعداد زیاد نمایش‌های اجرا شده در پراگ در کنار شنیدن کنسرت در سالن رودلفینوم هم می‌تواند در برنامه شما باشد؛ اگر وقت بیشتری برای دیدن این شهر داشته باشید. اهل ادبیات هم باشید می‌توانید سری به مقبره کافکا بزنید البته پراگ آنقدر جذابیت دارد که بدون رفتن به اماکن دیدنی آن هم از تماشای شهر لذت برده باشید.

فرض کنید که از پارک «پترون» یا باغ‌های ویشه هراد در مرتفع‌ترین نقطه شهر دارید به خانه‌هایی با سقف‌های شیروانی و آجری رنگ نگاه می‌کنید.

تصور کنید در شهری قدم می‌زنید که قدمت برخی ساختمان‌های آن به قرن چهاردهم بازمی‌گردد و به زیبایی، با حفظ اصول معماری بازسازی شده‌اند. پر از کوچه و پس کوچه‌های زیاد.

با همان سنگفرش‌هایی که گفتم. حالا با من هم عقیده‌اید. اینجا پراگ است. پایتخت جمهوری چک. اینجا عاشق شدن نه یک انتخاب که تنها راه موجود است. قبول ندارید؟ از عروس و دامادهایی که این شهر را برای عکاسی عروسی‌شان انتخاب می‌کنند بپرسید.

چطور برویم؟

جمهوری چک یکی از کشورهای عضو پیمان شنگن است و از این‌رو برای رفتن به این کشور باید ویزای شنگن داشته باشید. نرخ بالای یورو (نسبت به دلار) را حساب کنید و برای 3 روز اقامت در این شهر، حداقل 4 تا 5 میلیون تومان پول کنار بگذارید البته اگر خیلی دست به جیب هستید بدانید که تورهای نوروز 94 برای 4 کشور اروپایی از جمله جمهوری چک، تا 15 میلیون تومان هم آب می‌خورد.

مصطفی مسجدی‌آرانی / (ضمیمه چمدان روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها