سرپرست میراث فرهنگی نطنز گفت: مرمت خانه‌های روستای ابیانه به پایان رسید.
کد خبر: ۷۵۲۲۸۲

حسین یزدانمهر بااشاره به پایان مرمت خانه‌های روستای ابیانه افزود: عملیات مرمت، بهسازی و بازسازی خانه‌های صفره، رباطی، حاج میزرا و آب‌انبار میان‌ده روستای ابیانه نطنز به پایان رسید.وی پیرامون میزان بودجه این طرح و محل تامین اعتبار آن گفت: بودجه این طرح به مبلغ 500 میلیون ریال و از محل اعتبارات ملی اختصاص یافته است. سرپرست میراث فرهنگی نطنز پیرامون قدمت و وضع خانه صفره ابیانه نطنز تصریح کرد: خانه صفره مربوط به دوره صفویه بوده و در محله هرده واقع شده و این اثر در سی ام تیر سال 1384 به شماره 12112 به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی پیرامون سه بنای دیگر گفت: خانه حاج میرزا در ابیانه یکی از زیباترین خانه‌هاست که متعلق به دوران معاصر و خانه رباط متعلق به دوران قاجاریه است. ‌/ ‌ایسنا

محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان بیمه می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: شرایط برای بیمه کردن محصولات کشاورزی آماده است. رضا نجفی با اشاره به دغدغه کشاورزان هندوانه کار افزود: کشاورزان اگر می‌خواهند از مزیت بیمه غرامت بهره‌مند شوند باید محصولات خود را بیمه کنند و هم اینک با حمایت دولت شرایط بیمه فراهم شده است.

وی درباره بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت غرامت به کشاورزان خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 22 هزار هکتار از باغات خرما که واجد شرایط بیمه بود، تحت پوشش بیمه قرار گرفت و اکنون حدود 163 میلیارد ریال غرامت بیمه خرما در حال پرداخت است.وی با اشاره به ظرفیت‌های مناسب کشاورزی در منطقه زرآباد تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان آمادگی دارد در طرح‌های توسعه بخش کشاورزی منطقه مستعد زرآباد که از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است، شرکت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان افزود: یکی از بحث‌های جدی که در دستور کار جهاد کشاورزی استان در بخش زرآباد کنارک قراردارد، مهار روان آب‌هاست.

به گفته وی، با مهار روان آب‌ها بحث پایداری کشت در بخش زرآباد از توابع شهرستان کنارک از جایگاه خاصی برخوردار می‌شود.وی با اشاره به نیازمندی زرآباد به احداث سردخانه کشاورزی تاکید کرد: کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بویژه احداث سردخانه در زرآباد هستند، جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان آمادگی دارد از محل تسهیلات منابع صندوق توسعه ملی، تسهیلاتی پرداخت کند./ ایرنا

رفع مشکل آبگرفتگی مجموعه تاریخی تخت‌جمشید

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس از اجرای طرح دفع آب‌های سطحی در مجموعه تخت‌جمشید ورفع مشکل آبگرفتگی این میراث جهانی خبر داد.

امیری افزود: کاوش آبراهه‌های زیرزمینی تخت‌جمشید به‌منظور یافتن مسیر اصلی آن در جنوب خاوری تختگاه انجام شد. وی از جمله اهداف کاوش در این منطقه را باز کردن مسیر مسدود شده ـ آبراهه‌‌ها ـ برای عبور آب‌های سطحی تختگاه تخت‌جمشید بیان کرد. مدیر پایگاه مجموعه جهانی تخت‌جمشید نیز گفت: این طرح در قالب شیب‌بندی کاخ تچر، مشکل آب‌های روان تخت‌جمشید را حل کرده است.

رضایی افزود: اجرای طرح دفع آب‌های سطحی تخت‌جمشید که در زمینه مسائل باستان‌شناسی و کاوش کانال‌های این یادمان تاریخی است، به مدت شش ماه صورت گرفت و به شناسایی برخی از موارد مهم درباره نظام آبراهه‌های تخت‌جمشید، معماری و شکل آبراهه‌ها و وجود دریچه اصلی دفع آب‌های سطحی در حیاط جنوبی کاخ تچر منجر شد.

وی اضافه کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، تعبیه دهانه اصلی برای دفع آب در حیاط جنوبی خزانه در زمان هخامنشیان امری بدیهی به نظر می‌رسید، اما به علت کاوش نکردن، شناسایی مکان این منهول (دریچه) اصلی تاکنون میسر نشده بود. ‌/‌ واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها