با آغاز ماه ربیع‌الاول و پایان ایام عزاداری، برگزاری کنسرت‌های موسیقی از سر گرفته شد

نبض کنسرت‌ها در دست اهالی موسیقی کلاسیک

ماه پیش‌رو با برگزاری کنسرت‌های متعددی روبه‌روست و خوانندگان و گروه‌های متعددی در گونه‌های مختلف موسیقی روی صحنه خواهند رفت، اما در عین حال می‌توان گفت هر چند بازار موسیقی ایرانی و پاپ نسبت به سال گذشته در همین ایام کم رونق‌تر شده اما موسیقی کلاسیک پررونق‌تر خواهد بود.
کد خبر: ۷۵۲۲۵۸

به گزارش جام جم، با پایان یافتن ماه‌های محرم و صفر اهالی موسیقی بار دیگر سازهایشان را کوک کرده‌اند تا یکی‌پس‌از دیگری روی صحنه بروند و دوباره نوای موسیقی در گوش علاقه‌مندان به این هنر طنین‌انداز شود. در میان کنسرت‌هایی که قرار است در ماه پیش رو برگزار شود، گونه‌های مختلف موسیقی دیده می‌شود. البته حضور خوانندگان پاپ نسبت به سال‌های گذشته در این فصل کمتر شده و سهم موسیقی ایرانی در کنسرت‌ها بسیار کم است، تا جایی که می‌توان گفت جز چند کنسرت مخصوص بانوان تاکنون اجرای هیچ گروه دیگری در عرصه موسیقی ایرانی اعلام نشده است.

امروز و فردا گروه موسیقی بانوان رز به سرپرستی «نازلی بخشایش» روی صحنه خواهد رفت. این کنسرت ساعت 15 در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود و با اجرای حرکات آیینی سنتی همراه خواهد بود. خواننده این گروه موسیقی نسرین صفوی است. همچنین امروز هنگامه اخوان با اجرای قطعات بازسازی شده «درویش‌خان» و «امیرجاهد» ویژه بانوان در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

سیمین غانم هم هفدهم، هجدهم، نوزدهم و بیست و پنجم دی ساعت 15 در تالار وحدت روی صحنه رفته و قطعات خاطره‌انگیزی را برای مخاطبان خود اجرا می‌کند. بیست و ششم دی هم کنسرت گروه مهوار به سرپرستی و خوانندگی مهناز روستا در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. این کنسرت ساعت 16 و 30 دقیقه روی صحنه خواهد رفت. براساس برنامه‌هایی که تاکنون اعلام شده‌ است، علیرضا قربانی، موسیقی ایرانی را سه روز نخست بهمن در سالن همایش‌های برج میلاد تهران روی صحنه خواهد برد و پیش از آن کنسرت دیگری در عرصه موسیقی ایرانی برگزار نخواهد شد.

پاپ خوان‌ها روی صحنه

نگاهی به محل برگزاری کنسرت‌های خوانندگان پاپ نشان می‌دهد هنوز هم درهای سالن همایش‌های برج میلاد روی آنها بسته است و مانند یک سال گذشته در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه می‌روند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد حواشی‌ای که در خصوص مجوز گرفتن و نگرفتن کنسرت‌های موسیقی پاپ شنیده می‌شد، چندان هم بی ربط نبوده و تاثیراتی در برگزاری این کنسرت‌ها داشته است. طی سال‌های گذشته در پایان ماه‌های محرم و صفر بلافاصله کنسرت‌های موسیقی پاپ برگزار می‌شد اما امسال شروع جدی این کنسرت‌ها تقریبا با تاخیر مواجه است. نخستین خواننده موسیقی پاپ که روی صحنه می‌رود مسعود امامی است. او قصد دارد قطعات آلبوم جدیدش را برای مخاطبانش اجرا کند. امامی پنجم دی ساعت 21 و 30 دقیقه روی صحنه می‌رود.

مازیار فلاحی، دیگر خواننده موسیقی پاپ است که هشتم دی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه می‌رود و به اجرای موسیقی می‌پردازد. رضا یزدانی هم پس از این‌که دهم دی آلبوم جدیدش را با نام «سلول شخصی» به بازار می‌فرستد، پانزدهم دی در سالن میلاد نمایشگاه در دو سئانس 18 و 15 دقیقه و 21 و 45 دقیقه به اجرای زنده آثار جدید و قدیمش می‌پردازد.

محمد علیزاده هم هجدهم و نوزدهم دی قصد دارد کنسرتی را با یاد دوست صمیمی‌اش مرحوم مرتضی پاشایی برگزار کند. گفته می‌شود علیزاده برنامه‌های خاصی در این اجرا دارد. این کنسرت هر شب در دو سئانس 18 و 21 و 30 دقیقه برگزار خواهد شد. «احسان حق شناس» هم هفدهم دی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه می‌رود.

در ادامه گروه «سون» بیست و سوم و بیست و چهارم دی، فرزاد فرزین بیست و پنجم و بیست و ششم دی و سیروان خسروی با گروه جدیدش بیست و هفتم و بیست و هشتم دی‌ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه می‌روند. فریدون آسرایی هم بیست و دوم دی در سالن میلاد نمایشگاه روی صحنه می‌رود و آثارش را اجرا می‌کند. سپس امید حاجیلی بیست و نهم دی روی صحنه خواهد رفت.

در میان خوانندگان موسیقی پاپ جای نام‌هایی چون احسان خواجه‌امیری و محسن یگانه خالی است. هر چند این خواننده‌ها هم حتما در زمستان امسال برنامه‌هایی خواهند‌داشت.

بازار پررونق موسیقی کلاسیک

آنچه در برنامه‌های موسیقی این ماه بیش از هر چیزی به‌چشم می‌خورد، اجرای موسیقی کلاسیک است. برنامه‌های این نوع موسیقی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. علی قمصری و محمد معتمدی شب گذشته با «شیپور صلح» روی صحنه رفته بودند، آنها امشب هم این اجرا را در سالن همایش‌های برج میلاد تکرار می‌کنند. البته هفدهم دی هم این کنسرت دوباره اجرا خواهد شد. در این کنسرت بردیا کیارس رهبری گروه ارکستر را بر عهده دارد و معتمدی خواننده این اجرا خواهد بود.

امروز و فردا لیلا رمضان هم در تالار رودکی روی صحنه می‌رود و برنامه‌ای تحت عنوان صد سال موسیقی ایران برای پیانو را اجرا خواهد کرد. تالار رودکی فردا میزبان برنامه دیگری هم خواهد بود؛ مجید امانی و حامد حدیدی قصد دارند در این سالن دوئت گیتار کلاسیک را روی صحنه ببرند.

رسیتال پیانو «رافائل می‌ناسکانیان»، پیانیست برجسته ایرانی، پنجم دی‌ در تالار وحدت برگزار می‌شود. سپس در روزهای هفتم و هشتم دی باز هم در سالن رودکی شاهد اجرای موسیقی کلاسیک خواهیم بود. ارکستر گیتار کلاسیک زمان به سرپرستی فرزاد دانشمند ساعت 20 در سالن رودکی روی صحنه می‌رود. علاوه بر برنامه‌هایی که پیش از این گفته شد، در این عرصه رسیتال بین‌المللی ایران و یونان در تالار وحدت هم روی صحنه خواهد رفت. این رسیتال به سرپرستی آریا باستانی‌نژاد در روزهای دوازدهم و سیزدهم دی ساعت 18و 30 دقیقه روی صحنه خواهد رفت. در همین ایام جشنواره موسیقی کلاسیک هم برگزار خواهد شد. این جشنواره به‌مدت چهار شب از یازدهم تا چهاردهم دی ساعت 20 اجرای موسیقی کلاسیک خواهد داشت و گروه‌ها و هنرمندان مختلف به هنرنمایی می‌پردازند.

فریدون ناصحی، نوازنده چیره‌دست پیانو هم سیزدهم دی ساعت 20 و 30 دقیقه در فرهنگسرای نیاوران به اجرای موسیقی می‌پردازد. تالار وحدت در روزهای پانزدهم و شانزدهم دی میزبان ارکستر فیلارمونیک تهران است که به‌رهبری آرش گوران برنامه‌اش را اجرا خواهد کرد. حال باید دید مخاطبان موسیقی از افزایش کنسرت‌های موسیقی کلاسیک استقبال خواهند کرد یا نه.

از اواسط دی دومین جشنواره موسیقی تلفیقی هم برگزار می‌شود تا در کنار انواع موسیقی‌ها به اجرای کنسرت برای مخاطبان خود بپردازد.

زینب مرتضایی فرد‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها