این سوال که در هنگام آتش سوزی به کجا پناه ببریم، طراحان در زمینه تکنولوژی را بر آن داشت تا جوابی برای آن بیابند.
کد خبر: ۷۵۱۶۶۹
هنگام آتش سوزی به کجا پناه ببریم؟

جام جم کلیک: در بسیاری از فیلم‌های تلویزیونی یا سینمایی، صحنه‌های آتش‌سوزی، زبانه کشیدن آتش، فرار افراد از این مهلکه و دست آخر باقی ماندن چند قربانی که به‌کلی در آتش سوخته و یا بر اثر خفگی جان خود را از دست داده‌اند را دیده‌ایم. با نگاهی‌ دقیق تر و واقع بینانه‌تر به این امر در دنیای واقعی،‌ مشخص می شود علت فوت افراد در اینگونه سوانح بیشتر بدلیل خفگی است تا سوختگی. عددی نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد سهم این مورد است که علت اصلی‌ آن‌ بخاطر استنشاق گازهای سمی و کمبود اکسیژن است.

اما این سوال که در هنگام آتش سوزی به کجا پناه ببریم، طراحان در زمینه تکنولوژی را بر آن داشت تا جوابی برای آن بیابند. اخیراً با سخت‌کوشی و ایده ناب دو متخصص و طراح در زمینه تکنولوژی، دستگاهی در حال ساخت است تا دیگر شاهد اینگونه سوانح نباشیم و بتوانیم تلفات را به حداقل برسانیم.

در یک نگاه، ایده اولیه‌ی‌ دستگاه که موظف به تولید اکسیژن در چنین شرایط دشواری است، بسیار ساده و جالب به نظر می‌رسد. اما بدون شک عملی‌ ساختن این ایده و به واقعیت پیوستن آن‌ بسیار دشوار است.

این دستگاه دیجیتال که به اصطلاح توپ و کیسه هوا نامیده می‌شود دارای ابعاد کوچکی است که تعداد زیادی از آن در یک زمان قابل حمل هستند. زمانی‌ که آتش‌نشانان به محل حادثه می‌رسند، می‌توانند تعداد زیادی از آن ها را در داخل محل حادثه قرار دهند تا اگر فردی مفقود شده و در حال خفه شدن است، نیروی خود را بازیابد و طلب کمک کند.

نوار رنگی دور این توپ ها که در هنگام عمل کردن از خود نور پراکنده می‌کند اولین گام و نشانه برای پیدا کردن محل امن توسط فرد حادثه دیده و رساندن اکسیژن به خود است.

نحوه عملکرد این توپ هوشمند به گونه ای است که گازهای سمی اطراف را جذب می کند و با عبور دادن آنها از یکسری‌ فیلترهای خاص، اکسیژن کافی‌ را در محل حادثه تولید‌ می‌کند. با کامل شدن این دستگاه و ورود آن‌ به بازار، نرم‌افزار موبایل آن‌ برای دسترسی عموم طراحی خواهد شد تا افراد کم بینا و نابینا که در کارزار حادثه گیر افتاده‌اند توسط بلوتوث گوشی هوشمند خود به این دستگاه متصل شده، مسیر خود را پیدا کرده و هرچه زودتر خود را به این دستگاه ها برسانند.

به نظر شما تا چند وقت دیگر به خاطر آلودگی هوا در شهرهایمان نیازی به استفاده از این دستگاه ها خواهیم داشت؟

سینا قمری
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
h
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
۰
۰
خب همه میدونن كه آتش برای زبانه كشیدن هم اكسیژن نیاز داره حالا برعكس این توپ ها اكسیژن آتش رو تامین نكنن :|

نیازمندی ها