حاشیه خبر

فرهنگ‌سازی، کلید کاهش آمار تلفات جاده‌ای

خودروهایی که بی‌کیفیت‌اند؛ جاده‌هایی که استاندارد نیستند و رانندگانی که اصول اولیه رانندگی را رعایت نمی‌کنند، این سه عامل دست به دست هم داده‌اند تا در یک دهه گذشته به طور متوسط هرسال 20 هزار نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده و دست‌کم تا پنج برابر این آمار نیز افراد دچار معلولیت شوند.
کد خبر: ۷۵۰۹۸۷

در این میان نکته امیدوارکننده کاهش این آمار در چند سال اخیر است که مسئولان باید نسبت به آن توجه بیشتری داشته و شرایط را برای کاهش بیشتر آن هموار کنند، برای نمونه برخلاف سال‌های 84 و 85 که هرسال حدود 28 هزار نفر جان خود را در جاده‌های کشور از دست دادند، این آمار در سال 91 به حدود 19هزار نفر و در سال 92 به 18 هزار نفر رسید. افزون براین رئیس پلیس راهور کشور بتازگی از کاهش 900 نفری کشته‌های حوادث ترافیکی در هشت ماه گذشته امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و ابراز امیدواری کرده که آمار کشته‌های حوادث ترافیکی کشور در پایان سال به 17 هزار نفر برسد.

هرچند تلاش‌های پلیس راهور را نمی‌توان در این میان نادیده گرفت، اما باید تاکید کرد دلیل اصلی کاهش این آمار فقط تغییر رفتار مردم بوده ، زیرا با توجه به وضع خودروهایی که در بازار خرید و فروش می‌شوند، می‌توان نتیجه گرفت همچنان خودروهای بی‌کیفیت مجوز شماره‌گذاری پیدا می‌کنند. افزون براین درباره وضع ایمنی جاده‌ها نیز باید یادآور شد که هنوز محورهای پرحادثه زیادی در کشور وجود دارد که بستر را برای وقوع حوادث ترافیکی آماده می‌کند. بنابراین افزایش آگاهی شهروندان بیشترین تاثیر را در کاهش آمار تلفات جاده‌ها داشته است، هرچند باید روی بهبود کیفیت خودروها، ایمن‌سازی جاده‌‌ها، توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش نیرو و تجهیزات ارگان‌های امداد و نجات پافشاری کرد، اما نکته اینجاست که بهبود این دو عامل به دلایل زیادی زمانبر است، به همین دلیل برای این‌که بتوان آمار تلفات حوادث ترافیکی را در زمان کمتری کاهش داد باید روی بهبود فرهنگ رانندگی بیش از پیش سرمایه‌گذاری کرد، زیرا به این شکل مردم نسبت به حق و حقوق شهروندی خویش بیشتر آگاهی پیدا کرده و در نتیجه بهبود شرایط در این حوزه به عنوان مطالبه ملی از سوی آنها مطرح خواهد شد و مسئولان استانداردسازی خودرو و جاده‌های کشور را در اولویت برنامه‌های خود قرار خواهند داد.

مهدی آیینی‌/‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها