سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد

پیگیری حادثه فرودگاه جده و وضعیت ممنوعیت سفر عمره

از همان ابتدای بحران کنونی عراق، ایران صبر نکرد تا به او نقشی داده شود، بلکه بلافاصله دست به کار شد. تحقیقات و تحلیل‌هایی که درباره بازپس‌گیری شهر آمرلی در شمال عراق یا جرف الصخر وجود دارد نشان می‌دهد پیروزی‌های میدانی این دو شهر بیشتر مدیون عملکرد ایران بوده است.
کد خبر: ۷۵۰۰۵۴

تا یک سال پیش سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران چندان شناخته شده نبود. اما ظهور این مرد در واقع به معنای ظهور نقش نظامی ایران در عراق بود. این درحالی است که آمریکا تلاش می‌کند با کسب دستاوردهایی در نبرد با داعش نقش مهم‌تر را به «اهل سنت» در این کشور بدهد.

دخالت ایران در عراق دو دلیل آشکار دارد؛ یکی جلوگیری از پیشرفت‌های داعش بخصوص در کنار مرزهایش و دوم شکستن مشروعیت برنامه فدرالی کردن عراق که قبلا بارها آمریکایی‌ها درباره آن صحبت کرده و گفته بودند که این کشور باید بر اساس طایفه‌گرایی تجزیه شود. دیدگاه ایران روشن است. ایران به صورتی قاطع هرگونه تغییر جغرافیایی یا تغییر نقشه عراق و تقسیم این کشور را رد می‌کند. بنابراین با هر وسیله‌ای که در اختیار داشته باشد تلاش می‌کند مانع این طرح شود و آن را خنثی کند. این درحالی است که آمریکایی‌ها با پی بردن به اهداف بلندمدت ایران تلاش می‌کنند افکار عمومی را گمراه ساخته و بگویند واشنگتن و تهران در عراق منافعی مشترک دارند. دو هفته پیش، وزارت دفاع آمریکا اشاره کرد که ممکن است ایرانی‌ها به حملات هوایی با هواپیماهای «اف 4» اقدام کرده باشند و آمریکا از چنین حمله‌ای استقبال می‌کند، زیرا به نظرش چنین اقدامی «مثبت» خواهد بود. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز همین حرف‌ها را زد.

از نظر واشنگتن، هرگونه تحرک ایران علیه «داعش» در عراق خوب است. اما صحبت از همکاری ایران و آمریکا بخصوص در چارچوب «ائتلاف» فقط یک توهم خواهد بود.

در این میان تلاش واشنگتن برای تجزیه عراق امری کاملا روشن است. آمریکا تلاش می‌کند عشایر سنی را در انبار، نینوا و صلاح‌الدین تحت عنوان جنگ با «داعش» مسلح کند. هرچند آمریکا تاکید دارد که قصدش تکرار تجربه شوراهای بیداری نیست و می‌خواهد نیروهای عشایر را در تشکیلات وزارت دفاع ادغام کند، اما طرحی را که ارائه کرده به گونه‌ای است که عشایر را فوق قانون قرار می‌دهد و به آنها قدرت چانه‌زنی با دولت را می‌دهد. هدف از این طرح تقویت استان‌ها و مناطق به جای مرکز (دولت مرکزی) است. به بیان دیگر این طرح به دنبال تحکیم اندیشه خودمختاری و هدایت آن در مسیر تجزیه عراق است. شاید اندیشه تاسیس نیروهای ویژه امنیتی نیز مقاصد آمریکا را بیشتر آشکار کند که در اصل تاکید بر راه حل فدرالیسم در عراق است.

اما زمانی که مساله نبرد موصل مطرح شد، صدای دیگری نیز از عشایر شنیده شد که خارج از چارچوب طرح آمریکا بود. زیرا اعلام شد شیوخ عشایر این منطقه قصد دارند با رفتن به ایران از کمک‌های این کشور بهره‌مند شوند، این خبر در واقع ضربه‌ای سخت به طرح آمریکا بود.

منبع: السفیر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها