«چند متر مکعب عشق» تصویری متفاوت از زندگی کارگری

عشق در لابه‌لای رنج

2 فیلم جدید سینمایی از امروز در سینماهای تهران و شهرستان‌ها روی پرده می‌رود

فیلم اسکاری افغانستان مهمان سینماهای ایران

با آغاز اکران فیلم‌های «چند متر مکعب عشق» و «زیباتر از زندگی» از امروز، دست تماشاگران سینما هم برای انتخاب آثار متنوع برای تماشا بازتر خواهد شد که فیلم نخست نماینده کشور افغانستان در اسکار امسال خواهد بود و سال گذشته نیز توانست در جشنواره فیلم فجر عنوان بهترین اثر سینمایی بخش نگاه نو (فیلم اولی) را به خود اختصاص دهد.
کد خبر: ۷۵۰۰۴۰

به گزارش جام‌جم، در حالی که فیلم‌های «شیار 143»، «تراژدی»، «بیگانه»، «میهمان داریم»، «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» و «مستانه» با حضور چهره‌هایی چون مریلا زارعی، مهدی هاشمی، بهرام رادان، رویا نونهالی، حسین یاری، پانته‌آ بهرام، مهناز افشار، امیر جعفری، پرویز پرستویی، محمدرضا شریفی‌نیا، فاطمه گودرزی، سحر قریشی، فرزاد حسنی، فرهاد اصلانی، باران کوثری، سحر دولتشاهی، میلاد کی‌مرام و آتیلا پسیانی این روزها با استقبال تماشاگران مواجه و باعث گرم‌تر شدن گیشه سینما در سرمای پاییز شده است، افزوده شدن دو فیلم متنوع دیگر هم به این چرخه می‌تواند نوید روزهای خوب‌تری را بدهد.

فیلم «چند متر مکعب عشق» به عنوان نخستین ساخته سینمایی جمشید محمودی، گرچه از بازیگران طراز اول و شناخته‌شده‌ای بهره نمی‌برد، اما یکی از بهترین فیلم‌های اخیر سینمای ایران است و با توجه به ساختار گرم و جذاب و بازی‌های خوب بازیگران، ظرفیت فراوانی برای جذب و رضایت تماشاگران دارد؛ به شرطی که مخاطبان از قید و بند ظواهر و چهره‌ها رها و حاضر شوند به تماشای این اثر بنشینند. این فیلم در جشنواره سال گذشته فیلم فجر بخوبی از سوی هیات داوران دیده شد و در بخش نگاه نو (فیلم اولی‌ها) جایزه‌های بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به دست آورد. بجز این تائید رسمی، «چند متر مکعب عشق» در آن رویداد با تحسین و تمجید تماشاگران و منتقدان سینما هم روبه‌رو شد که همین مساله باعث گمانه‌زنی‌هایی درخصوص موفقیت این فیلم در اکران عمومی هم شده است.

«چند متر مکعب عشق» قصه دل بستن جوانی به نام صابر به مرونا، دختر یک مهاجر افغانی است.

ساعد سهیلی و حسیبا ابراهیمی، نقش دو دلداده این فیلم را بازی می‌کنند، ضمن این‌که باید به حضور و بازی‌های خوب نادر فلاح، مسعود میرطاهری و علیرضا استادی هم در این اثر اشاره کرد.

«چند متر مکعب عشق» با این‌که از سوی گروهی ایرانی ساخته شده، اما به عنوان نماینده کشور افغانستان در مراسم اسکار 2015 شرکت خواهد کرد که با توجه به ساختار گرم و جذابش می‌تواند یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان سال هم باشد. تهیه‌کنندگی این فیلم را نوید محمودی، برادر کارگردان به‌عهده دارد.

حامد کمیلی، شهید علم الهدی شد

فیلم دفاع مقدسی «زیباتر از زندگی» هم به عنوان آخرین ساخته انسیه شاه‌حسینی، یکی از زنان فیلمساز کشور، دیگر فیلمی است که از امروز اکران خود را در سینماهای کشور آغاز می‌کند.

با نمایش این فیلم، شمار فیلم‌های دفاع مقدسی اکران فعلی به عدد سه می‌رسد. موفقیت فیلم‌های تحسین شده «شیار 143» و «میهمان داریم» که همچنان ادامه دارد، می‌تواند زمینه را برای استقبال از فیلم «زیباتر از زندگی» هم فراهم کند، البته این فقط بخشی از قضیه است و همه‌چیز به خود فیلم و نوع روایت کارگردان و بازی‌های بازیگران برمی‌گردد. هرچند با توجه به سابقه انسیه شاه‌حسینی در زمینه ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی چون «شب بخیر فرمانده» و «پنالتی» تماشاگران می‌توانند انتظار تماشای فیلمی شایسته این فضا را داشته باشند.

«زیباتر از زندگی» که در آخرین جشنواره فیلم مقاومت تحسین شد و در جشنواره سال گذشته فیلم فجر هم صاحب جوایزی همچون جلوه‌های ویژه میدانی و جایزه ملی شد، داستان بخشی از زندگی شهید سیدحسین علم‌الهدی است. قصه این فیلم از این قرار است که با آغاز جنگ تحمیلی، سیدحسین علم‌الهدی، فرمانده سپاه هویزه همراه نیروهای مردمی به یاری مردم روستاها می‌شتابد. با وجود مخالفت‌ها، نیروهای ارتش هم به کمک آنها می‌آیند و در یک عملیات مشترک به دشمن حمله می‌کنند.

شهید علم‌الهدی در حالی که فقط 22 سال داشت، در شانزدهم دی 1359 در عملیات نصر به مقام شهادت نائل آمد.حامد کمیلی، بازیگر تلویزیون و سینما که این شب‌ها در سریال «پرده‌نشین» حضور دارد، در «زیباتر از زندگی» نقش شهید علم‌الهدی را بازی می‌کند. محمود پاک‌نیت، قربان نجفی، مهوش صبرکن و سیدجواد طاهری نیز از دیگر بازیگران این فیلم هستند. تهیه‌کنندگی این اثر سینمایی را سعید سیدزاده به‌عهده دارد.

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها