آویشن را گیاهی می‌دانند که علاوه بر طب در آشپزی نیز کاربرد دارد. این گیاه دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که در مواقع سرماخوردگی و گلودرد به کمک بیماران می‌آید.
کد خبر: ۷۴۹۹۵۰

درمان گلودرد

وقتی گلودرد شدید همراه تب نیست، آویشن به لطف ویژگی‌های ملایم‌کننده خود می‌تواند باعث کاهش درد و ناراحتی شود.

شیوه استفاده

* شست‌وشوی دهان یا غرغره با استفاده از آویشن یا دم‌کرده آن در بهبود درد گلو موثر است.

‌ یک تا دو گرم گل و برگ خشک آویشن را در یک فنجان آب جوش قرار دهید، سپس آن را بنوشید؛ دو تا سه بار استفاده از این دمنوش، کاهش شدت گلودرد را با خود به همراه دارد.

استفاده از آویشن با این شیوه‌ها به غیر از درمان گلودرد اثرات مثبت دیگری هم دارد و آن خوشبو شدن دهان تا چند ساعت پس از مصرف است.

تسکین سرفه

بی‌شک هر یک از ما تجربه سرفه‌های مکرر را داریم، سرفه‌هایی که ممکن است آزاردهنده باشد و خواب شبانه را بشدت مختل کند، اما آویشن برای تسکین سرفه‌های موقت و کم مفید است.

شیوه استفاده

* برای درمان گلودرد می‌توان از دمنوش‌ها و ترکیباتی (شربت‌ها، قرص‌های جویدنی و... ) که با استفاده از آویشن تهیه شده‌ است، بهره برد.

برای رفع انسداد مجاری تنفسی می‌شود از اسانس‌های تهیه ‌شده از آویشن از ولگاریس آویشن تاتیمول، استفاده کرد.

این اسانس‌ها حاوی فلاونوئید و تیمول است که ویژگی‌های ضدانقباضی و ضدعفونی نیز دارد.

برای این مورد آویشن را به شکل دمنوش بیاشامید یا بخار آن را استنشاق کنید.

آویشن علاوه بر مواردی که ذکر شد، در زمینه‌های دیگر نیز مفید است، از جمله:

پوست

آویشن برای از بین بردن انوع آفت (به شکل دمنوش، دهانشویه یا غرغره که بهتر است دو بار در روز انجام شود) اثربخش است. همچنین اسانس آویشن در موارد کوفتگی، روی پوست قابل استفاده است.

دستگاه گوارش

آویشن گوارش را تسهیل می‌کند و از نفخ می‌کاهد؛ به این منظور آویشن را به شکل دمنوش برای دستگاه گوارش استفاده کنید، نوشیدن یک تا دو فنجان دمنوش آویشن در روز برای این منظور کفایت می‌کند.

درد قاعدگی

نوشیدن د‌منوش آویشن دردهای ناشی از قاعدگی را نیز کاهش می‌دهد.

و در پایان

آویشن بدن را تقویت می‌کند تا آمادگی مبارزه با سرمای زمستان را داشته باشد. دم‌کرده آویشن یا استعمال خارجی اسانس آن خلق و خو را نیز بهبود می‌بخشد.

عوارض جانبی مصرف آویشن

استفاده از آویشن به هر شکلی برای زنان باردار و مادرانی که نوزادان خود را شیر می‌دهند، ممنوع است.‌بهتر است کودکان زیر چهار سال نیز بدون تجویز یا اطلاع پزشک از این گیاه استفاده نکنند.

انواع مختلفی از اسانس‌های آویشن در بازار موجود است که برخی از آنها قوی‌تر از بقیه است؛ بنابراین باید از استعمال مستقیم آنها روی پوست خودداری کرد.‌ و توصیه پایانی این‌که برای استعمال خارجی آویشن از پزشک معالج‌تان مشورت بگیرید و در صورت صلاحدید او، از خواص این گیاه دارویی بهره‌مند شوید.

منبع: ای‌سانته

مترجم: ندا فراهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها