در آستانه دور دیگری از گفت‌وگوهای ایران و 1+5 که قرار است در ژنو برگزار شود، رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که راهی جز تعامل و تفاهم باقی نمانده است و هر دو طرف باید به توافق برسند. وی بر همین اساس نسبت به حصول توافق، ابراز خوشبینی کرد و گفت اگر اتفاق دیگری بیفتد به نفع هیچ‌کس نیست.
کد خبر: ۷۴۹۳۲۶

به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی، دیروز در برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم گفت: ما اکنون سانتریفیوژهای نسل دوم خودمان را داریم که حدود هزار عدد آنها نصب شده است و حدود یک زنجیره 164تایی آنها به صورت آزمایشی کار می‌کند.وی تاکید کرد: ما سانتریفیوژهای آی.آر.4، آی.آر.6 و آی.آر.8 را هم داریم که آی.آر.8، آخرین نسل سانتریفیوژ است که قریب به «24 سو» قدرت غنی‌سازی آن است.صالحی با این حال گفت: ما به این سانتریفیوژ گاز تزریق نکرده‌ایم و این کار هم داوطلبانه است و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، قرار نیست که به آی.آر.8، گاز تزریق کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما این را به عنوان حسن‌نیت خودمان به طرف مقابل نشان می‌دهیم، البته تست‌های متنوعی باید انجام گیرد و از جمله تست‌های مکانیکی در حال انجام است.

صالحی تاکید کرد: ما اکنون قریب به 20 هزار سانتریفیوژ نصب شده داریم که قریب به 9000 عدد از آنها کار می‌کند و حدود 9000 عدد از آنها فعلا در حال نصب است؛ ولی کار نمی‌کند. تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، ما قصد راه‌اندازی آن 9000 دستگاه بعدی را نداریم. این تفاهمی است که با هم انجام داده‌ایم، هر چند نانوشته، اما ما مقید به این هستیم تا ببینیم سرانجام این مذاکرات چه خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که تا آنجا که جا داشته از خود انعطاف نشان داده‌ایم، اظهار کرد: افکار عمومی جهان نسبت به اقدامات ما روشن شده و اگر قرار باشد که خدای نکرده به تفاهم نرسیم، همه می‌دانند مقصر کیست و حداقل استفاده و بهره‌ای که از این مذاکرات بردیم این است که با افکار عمومی جهان اتمام‌حجت کردیم، که ما تمام مسیرهای ممکن را برای رسیدن به تفاهم طی کردیم، اما طرف مقابل اهل تفاهم نبوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: بنابراین من فکر می‌کنم که برای طرف مقابل هم راهی جز تفاهم باقی نمانده، البته ما هم همان‌طور که آقای رئیس‌جمهور گفتند به دنبال تفاهم برد ـ برد هستیم، یعنی این‌طور نیست که بخواهیم همه امتیازات را بگیریم و آنها هم برای افکار عمومی خودشان حرفی برای گفتن نداشته باشند.

صالحی خاطرنشان کرد: بنده با اطلاعاتی که دارم فکر می‌کنم در مجموع امکان رسیدن به تفاهم بسیار بالاست.

اختلافات باقی‌مانده

صالحی با اشاره به حضور نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی در گروه مذاکره‌کننده، اظهار کرد: بحث آب سنگین، فردو، غنی‌سازی و تحریم‌ها مطرح شده که به‌صورت کلی عرض می‌کنم در این موارد خیلی به هم نزدیک شده‌ایم و در بعضی موضوعات پرونده بسته شده است.

وی ادامه داد: از بعد فنی و حقوقی به هم نزدیک شده‌ایم و فقط می‌ماند بعد سیاسی که مستلزم یک اراده است که اگر طرف مقابل این اراده را کرده باشد، احتمال رسیدن به تفاهم خیلی بالاست و اگر هنوز این اراده شکل نگرفته باشد، دیگر این مشکل آنهاست زیرا ما این اراده را داریم و از روز اول هم به‌گونه‌ای وارد مذاکره شدیم که به نتیجه برسیم. ما به‌دنبال مذاکره برای مذاکره نیستیم و امیدواریم اراده سیاسی آنها هم بر این قرار گرفته باشد که بخواهند با توجه به تفاهم‌هایی که در بعد فنی و حقوقی صورت گرفته و تا حدود زیادی به هم نزدیک شده‌ایم، با اراده سیاسی، آن مختصر اختلافات باقی‌مانده را هم تمام کنیم و ان‌شاءالله موضوع را ببندیم.

تحریم دیگر نمی‌تواند به شرایط سابق برگردد

وی ادامه اد: جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی است که اگر موضوع حل شود که چه بهتر، ولی اگر حل نشود ما چیز زیادی از دست نداده‌ایم و راه خود را ادامه می‌دهیم، البته موضوع تحریم دیگر نمی‌تواند به شرایط سابقش برگردد و به قول دکتر روحانی ترک خورده، ضمن آن‌که تجربه و آگاهی ما نسبت به حل مشکلاتمان بیشتر شده و روش‌های مختلفی را اندیشیده‌ایم تا آثار تحریم را کمتر کنیم و امور‌اقتصادی خودمان را با جامعه بین‌الملل به پیش ببریم.

صالحی در پاسخ به این پرسش، اگر مذاکرات با غرب شکست بخورد آیا ایران از نظر فنی به قبل از توافق‌نامه اصولی ژنو بازخواهد گشت، گفت: این امر در خود تفاهم‌نامه ژنو و اقدام مشترک آمده است، اگر به نتیجه نرسد، هر کسی کار خودش را انجام می‌دهد، این امر واضح است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: قرار نیست اگر به تفاهمی نرسیم، به همین سبک ادامه دهیم یعنی بعضی کارهایمان را تعلیق کنیم، مثل نصب نکردن تجهیزات عمده اراک یا حفظ سطح میزان تولید غنی‌سازی اورانیوم خودمان. ما براساس آنچه مصلحت باشد و منافع ما را در نظر بگیرد و نیاز ما باشد، عمل می‌کنیم. البته این‌طور هم نیست که خواسته باشیم همه چیز را برگردانیم. تصمیم مناسب را در زمان مقتضی خواهیم گرفت.

وی درپاسخ به پرسش دیگری درباره توافق با روسیه درباره ساخت دو نیروگاه هسته‌ای در ایران و جزئیات مربوط به آن و موضع کشورهای غربی گفت: ما قریب به یک یا دو هفته پیش مسکو بودیم و قراردادی را با آنها برای دو نیروگاه جدید دیگر در محل نیروگاه بوشهر امضا کردیم و ساخت و تحویل این دو نیروگاه قریب به ده سال طول می‌کشد. اولین نیروگاه 5/8 سال دیگر و دومین نیروگاه قریب دو سال بعد از آن تحویل خواهد شد.

صالحی نیروگاه بوشهر را یکی از بهترین و ایمن‌ترین نیروگاه‌های دنیا دانست و گفت: بالاترین استانداردهای ایمنی در این نیروگاه رعایت شده است؛ زیرا در زمان ساخت این نیروگاه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط بودیم و کنسرسیومی متشکل از ایران، روسیه و آژانس درباره مسائل ایمنی این نیروگاه به‌طور مستمر نظارت می‌کردند.

ولایتی: زیاده‌خواهی آمریکا اختلاف انگیز است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با انتقاد از رفتارهای طرف آمریکایی در مذاکرات گفت: زیاده‌خواهی‌های آمریکا بالاخره در متحدان خود آمریکا که فرانسه از جمله آنهاست اختلاف می‌اندازد.

به گزارش فارس، علی‌اکبر ولایتی در حاشیه دیدار با نیلزآنن، سخنگوی حزب سوسیال دموکراتیک آلمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در زمینه موضوع هسته‌ای و با توجه به دیدگاه‌های مختلفی که طرف روس و چینی و از طرفی آلمان و فرانسه دارند باید گفت اگر آمریکایی‌ها به روش خود ادامه دهند، هیچ بهره‌ای نمی‌برند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به دیدار خود با سخنگوی حزب سوسیال دموکرات گفت: گفت‌وگوی ما درباره مسائل هسته‌ای و منطقه‌ای، موضوع مبارزه با تروریسم و اشتراکات میان دو کشور بود.

ولایتی درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: طی روزهای آینده هیات کارشناسی کشورمان به ژنو می‌رود و گفت‌وگوها از سر گرفته می‌شود؛ ایران فقط آنچه را می‌خواهد که در چارچوب قواعد و ضوابط بین‌المللی است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: ایران مطابق قواعد بین‌المللی و بر طبق قرارداد ان.پی.تی قصد دارد که از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند.

ولایتی تاکید کرد: استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای امری نمایشی و آزمایشگاهی نیست، بلکه استفاده صنعتی که نیاز زیادی به آن می‌رود نیز بخشی از آن است و انرژی پاک در این زمینه مطرح می‌شود. وی با بیان این‌که نوعی از انرژی پاک، انرژی هسته‌ای است، گفت: ایران در این باره امکانات لازم را دارد، بنابراین قرارداد رآکتور هسته‌ای را با روس‌ها امضا کرده است؛ خود جمهوری اسلامی ایران هم در پی آن است که با استقلال کامل و بدون وابستگی به جایی و با رعایت ضوابط بین‌المللی، رآکتور تولید کند.

آمریکا در آخرین لحظات باعث تمدید مذاکرات شد

ولایتی در ادامه با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران به قوانین بین‌المللی پایبند است، گفت:‌ ادعاهای ناحق آمریکا موجب طولانی شدن مذاکرات شد و این آمریکایی‌ها بودند که در لحظات آخر باعث تمدید مذاکراه هسته‌ای شدند.

اظهارات مقامات کشورمان درباره مذاکرات آینده در حالی است که تیم مذاکره‌کننده کشورمان به ریاست سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، امروز عازم شهر ژنو سوئیس می‌شود تا مذاکرات مقدماتی را برای نخستین دور گفت‌وگو‌های جامع هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در دوره تمدید هفت ماهه انجام دهد.

این دور از مذاکرات هسته‌ای، چهارشنبه در ژنو آغاز می‌شود و قرار است امروز و فردا، مذاکرات دوجانبه میان هیات‌های ایران و 1+5 در ژنو برگزار ‌شود.

به گزارش فارس، قرار است تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان ساعت 13 امروز به وقت محلی با هیات مذاکره کننده آمریکایی به ریاست وندی شرمن معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا، گفت‌وگو کند. بر اساس این گزارش، هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران فردا نیز رایزنی دوجانبه‌ای با هیات مذاکره‌کننده فرانسوی خواهد داشت.

همزمان با این گفت‌وگوها و در حالی که تمام اعضای 1+5 و سایر کشورها، غنی‌سازی در خاک ایران را به عنوان یک واقعیت، پذیرفته‌اند وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی در سخنانی با ادعای این‌که هر توافقی که به ایران اجازه غنی‌سازی دهد، توافقی بسیار بد است مدعی شده که تهران نباید حتی یک سانتریفیوژ داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها