فصل جدید لیگ جهانی والیبال در شرایطی از خردادماه سال‌ آینده آغاز می‌شود که برزیل از میزبانی مرحله‌نهایی این رقابت‌ها انصراف داد تا تیم ملی کشورمان یک قدم به دومین صعود پیاپی خود به جمع شش تیم برتر این رقابت‌ها نزدیک‌تر شود.
کد خبر: ۷۴۹۳۲۲

به گزارش جام‌جم، والیبال ایران که فصل گذشته و در دومین حضور خود در عرصه لیگ جهانی، موفق شد به جمع شش تیم برتر این رقابت‌ها راه یابد و در نهایت عنوان چهارمی دنیا را از آن خود کند، در فصل پیش رو نیز از خردادماه سال آینده در گروه دوم این رقابت‌ها، گرچه به مصاف تیم‌های قدرتمند روسیه، آمریکا و لهستان می‌رود، اما خبری که دیروز از فدراسیون جهانی مخابره شد این امید را برای صعود دوباره تیم کشورمان به جمع شش تیم برتر این رقابت‌ها دو چندان کرد. خبری مبنی بر این‌که برزیل که در ماه‌های گذشته گوی سبقت را از ایران و روسیه برای میزبانی مرحله نهایی لیگ جهانی ربوده بود، از این مهم انصراف داد تا با توجه به احتمال اعطای میزبانی به روسیه، لهستان و ایران، شانس تیم کشورمان برای صعود به مرحله نهایی افزایش یابد.

انصراف فدراسیون والیبال برزیل از میزبانی مرحله نهایی لیگ جهانی بیشتر جنبه اعتراضی بود نسبت به احکامی که از سوی فدراسیون جهانی والیبال بر علیه مربی و بازیکنان این تیم صادر شد. احکامی که فدراسیون جهانی به دلیل رفتارهای انضباطی مربی و برخی بازیکنان تیم ملی برزیل در جریان رقابت‌های جهانی بر علیه آنها صادره کرد. ازجمله برناردو رزنده سرمربی تیم به ده جلسه محرومیت و2000 دلار جریمه نقدی محکوم شده است. همچنین لیبروی تیم ملی والیبال برزیل ماریو جونیور به شش جلسه محرومیت، موریلو اندرس به یک جلسه و برونو رزنده کاپیتان این تیم نیز به هزار دلار جریمه نقدی محکوم شدند.

این در حالی است که فدراسیون والیبال برزیل زیر بار این احکام نرفت و اعلام کرد این احکام به دلیل پرونده مفتوح فساد مالی این فدراسیون در زمان رئیس سابق آن گارسیا ـ که هم اکنون رئیس فدراسیون جهانی است ـ صادر شده است به همین دلیل در حمایت از مربی و بازیکنان تیم از میزبانی مرحله نهایی لیگ جهانی انصراف می‌دهد.

همچنین حامی مالی اصلی فدراسیون والیبال برزیل از سال 1991 تاکنون، با نام بانک برزیل نیز اعلام کرد به همین دلیل تا اطلاع ثانوی و تا تعیین تکلیف نهایی و موارد مشکوک اعلام شده از سوی اداره بازرسی این کشور، هیچ مبلغی به فدراسیون این کشور نخواهد کرد.مراودات مشکوک طبق اعلام اداره بازرسی برزیل بین سال‌های 2010 تا 2013 معادل 11 هزار و 300 هزار دلار بوده است. طبق گزارش مدیران مربوط وجود این موارد را در زمان ریاست آری گراسا تائید کرده‌اند و دکتر گراسا در سال 2013 پس از قبول ریاست فدراسیون جهانی والیبال از سمت خود در ریاست فدراسیون والیبال برزیل استعفا کرد.

به هر ترتیب در شرایطی که فدراسیون جهانی برزیلی‌ها را به دلیل انصراف از میزبانی تهدید به جریمه نیز کرده است، به دنبال این انصراف روسیه و حتی لهستان که چندی پیش میزبان رقابت‌های جهانی والیبال بود، بخت بالایی برای جانشینی برزیل به عنوان میزبان مرحله نهایی این رقابت‌ها را دارند که در هر دو صورت یعنی چه روسیه به این مهم دست یابد و چه لهستان، با توجه به همگروهی تیم ملی کشورمان با این تیم‌ها، شمار تیم‌های صعودکننده گروه دوم به مرحله فینال از دو به سه تیم افزایش می‌یابد و این یعنی افزایش شانس تیم ایران.

حال اگر ایران به عنوان میزبان فینال انتخاب شود عملا مرحله گروهی این رقابت‌ها برای تیم ملی کشورمان حکم دیدارهای تشریفاتی و تدارکاتی خواهد داشت؛ زیرا به طور خودکار جواز حضور در فینال را کسب خواهد کرد. آیا این مهم دست‌یافتنی است؟ یک مقام مسئول در فدراسیون والیبال که نخواست نامش فاش شود در این باره در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: بسیار بعید است که ایران به عنوان میزبان دور نهایی انتخاب شود؛ چرا که به دنبال فضای ایجاد شده به دلیل حضور نیافتن تماشاگران زن در سالن و نیز برخی بهره‌برداری‌های سیاسی فدراسیون جهانی خیلی دور از ذهن خواهد بود.

هرچند با وجود چنین فضایی که به منتفی شدن میزبانی ایران در رقابت‌های والیبال نوجوانان جهان منجر شد، اما به هر حال میزبانی ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ، انتخابی المپیک و همچنین مرحله مقدماتی و دیدارهای رفت و برگشت لیگ جهانی پابرجاست و از این نظر جای نگرانی نیست، اما به گفته منبع آگاه در فدراسیون والیبال، شانس میزبانی دور نهایی این رقابت‌ها در شرایطی از ایران گرفته شده است که چندماه پیش یکی از مهم‌ترین پیش شرط‌های فدراسیون جهانی والیبال یعنی همکاری صدا وسیمای ایران برای پخش مستقیم و با استانداردهای روز دنیا فراهم شده بود.

مخالفت ایران و آمریکا با لهستان

همزمان با موضوع گمانه‌زنی برای میزبانی مرحله نهایی لیگ جهانی، دیروز محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال کشورمان درخواست فدراسیون لهستان را مبنی بر تغییر برنامه دور مقدماتی لیگ جهانی رد کرد.

فدراسیون والیبال لهستان با ارسال نامه‌هایی جداگانه به فدراسیون‌های ایران، روسیه و آمریکا خواستار تغییر ترتیب بازی‌های گروه دوم در مرحله بین قاره‌ای لیگ جهانی شد که این موضوع با مخالفت ایران مواجه شد. رئیس فدراسیون والیبال انجام برنامه‌ریزی مناسب و زمان‌بندی صحیح سفرهای تیم ملی والیبال کشورمان در این رقابت‌ها را دلیل اصلی مخالفت خود اعلام کرد. فدراسیون والیبال آمریکا نیز با این تغییر برنامه مخالفت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها