مسجد تاریخی امام(ره) یادگار باشکوه دوران صفویه در اصفهان به دلایل مختلفی دچار نم‌زدگی شده و تعلل در زمینه رسیدگی به آن، زنگ خطر را درباره وضعیت این اثر گرانقدر تاریخی، به صدا در آورده است.
کد خبر: ۷۴۹۲۶۲
دیوارهای مسجد امام را نم گرفت

این بنای تاریخی به دلیل پوسیدگی لوله‌های فاضلاب دستشویی این عمارت در حال نم کشیدن است و بدون شک، این خبر خوبی برای پاسداری از یکی از زیباترین و باشکوه ترین آثار تاریخی جهان نیست.

فریبا خطابخش، سرپرست پایگاه نقش‌جهان اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم در حالی بر مشکل لوله‌های آب‌رسان و فاضلاب مجموعه میدان نقش‌جهان تاکید دارد و نشت آب از لوله‌های فاضلاب مسجد امام و نم کشیدن دیواره این مسجد را تائید می‌کند که فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نم کشیدن دیواره این مسجد تاریخی را به دلیل نشت فاضلاب رد کرده و با وجود تصاویری که درباره آن وجود دارد، به گفتن این جمله تاکید کرد که «نم‌زدگی این مسجد تنها در حد گمانه است!»

اللهیاری به تسنیم گفت: اینکه لوله‌های فاضلاب نشتی داشته باشند، در حد گمانه است، البته ما درباره نم دیواره ضلع جنوبی میدان مسجد امام(ره) پیگیر هستیم.

گمانه‌زنی‌ها درباره نم‌زدگی

وی افزود: عوامل دیگری هم می‌تواند در بروز این نم موثر باشد که البته در گمانه زنی‌ها، ممکن است تأسیسات آب و فاضلاب هم مد نظر قرار گیرد. البته تأسیسات آب و فاضلاب قبلا اصلاح و ترمیم شده ولی اینکه مطرح کنیم این نم مربوط به لوله‌های آب و فاضلاب است، نه. این مسئله نیاز به یک سری بررسی‌های دقیق دارد.

از سوی دیگر سرپرست پایگاه نقش‌جهان ضمن تائید پوسیدگی لوله‌های آب و فاضلاب دستشویی‌های این مسجد گفت: لوله‌های آب و فاضلاب مسجد دچار مشکلاتی شده‌اند که این مسئله در برنامه کاری ما قرار گرفته و کار رسیدگی به آن تا حدودی آغاز شده است زیرا پیش‌روی بیشتر احتیاج به برخی کارهای باستان شناسی و حفاری دارد.

سرپرست پایگاه جهانی نقش‌جهان افزود: در حال حاضر به برخی تن‌پوش‌ها رسیده‌ایم که ادامه فعالیت آن از این به بعد، نیازمند برخی کارهای باستانشناسی بوده تا اقدامات اساسی و اصلی روی آن انجام شود.

از سوی دیگر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره بررسی‌های نم مسجد امام به تسنیم گفت: در مورد نم و برخی گمانه‌ها در مورد کف‌سازی معبر پشت مسجد که بالاتر از پایه‌های مسجد بوده، بررسی شده و هم‌اکنون تحقیقات جامع در این زمینه در حال انجام بوده تا با علت‌یابی به نتیجه نهایی برسیم.

وی افزود: البته درباره مسجد برخی اقدامات انجام شده اما هنوز نتیجه قطعی درباره به‌دست نیامده چون هرگونه کارکردن مستلزم یک دقت و نظر است تا به بنا آسیب وارد نشود. با این حال باز هم تأکید می‌کنم که در این زمینه هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و به دنبال آن هستیم که مشکل نم رفع شود.



مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان درباره جزئیات بررسی‌های کارشناسان این اداره‌کل بیان کرد: باید علت‌یابی شود تا مشکل به صورت اساسی رفع شود. سازمان درباره کف مسجد تحقیقاتی انجام داده، اما هنوز به نتیجه نرسیده که البته این بررسی‌ها مربوط به 2 ماه گذشته بوده و درصدد هستیم تا از نقطه نظرات کارشناسان در این باره استفاده کرده و یک راهکار مناسب پیدا کنیم.

تاثیر آب و هوا و مسائل جوی بر نم‌کشیدن مسجد

اللهیاری همچنین یکی از دلایل نم مسجد را شرایط جوی هوا عنوان کرد و گفت: مسائل جوی در نم کشیدن مسجد تاثیر دارد و بارش‌ها در این مورد بی‌تاثیر نیست و وجود نم به دلیل لوله‌های آب و فاضلاب نظر قطعی نیست.

در این میان، خطابخش مسئول پایگاه جهانی نقش‌جهان، نشتی لوله‌های فاضلاب میدان مسجد امام را شدید ندانست و تصریح کرد: این نشتی به گونه‌ای نیست که نگران کننده باشد اما در فاصله انعقاد قرار داد با پیمانکار و گروه باستان‌شناسی، کار حفاظتی ابتدایی توسط گروه امانی سازمان انجام شده اما با این وجود، این مسئله احتیاج به احیا و بازسازی دارد.

وی خاطرنشان کرد: قرار است قرارداد حفاری بسته شود و ادامه روند کار به‌صورت باستان‌شناسی پیش رود تا طرح اجرایی توسط کارشناسان سازمان به پیش رود و در حال حاضر نیز کار لایه‌بردای انجام شده است.

سیستم آبرسانی میدان نقش‌جهان، مشکل بزرگ

سرپرست پایگاه نقش‌جهان به مشکلات دیگر این میدان اشاره کرد و با اعلام مسائل مهم پیرامون این میدان تاریخی درباره سیستم آبرسانی میدان نقش‌جهان گفت: در کل لوله‌های فاضلاب اطرف میدان مشکل دارد که باید از سوی اداره آب و فاضلاب پیگیری و این مشکل رفع شود.

اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نیز در این زمینه با تأیید صحبت‌های خطابخش بیان کرد: سیستم آبرسانی میدان فرسوده شده و باید پایش شوند و این مسئله در برنامه‌های ما قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها