استفاده از خودروهای الکتریکی همیشه به حفظ محیط‌زیست منجر نمی‌شود

خودروهای الکتریکی از نگاهی متفاوت

با توجه به وضعیت آینده جهان از نظر آلودگی هوا، تولید خودروهای الکتریکی به یک فرآیند اصلی و همه‌گیر در صنعت خودروسازی جهان تبدیل شده است. سال گذشته فروش خودروهای الکتریکی در ایالات متحده آمریکا دو برابر شد. پیش‌بینی‌های معتبر هم نشان از افزایش تعداد این خودروها در یک دهه دارند؛‌ به گونه‌ای که این افزایش حدود نیم میلیون خودرو در سال بوده است. این میزان، از فروش تویوتا کمری در سال پیشی گرفته است.
کد خبر: ۷۴۷۲۹۱

گرچه فناوری خودروهای الکتریکی بسرعت در حال پیشرفت است، اما صنعت تولید خودروهای الکتریکی بشدت به سیاست‌های دولتی و عمومی وابسته است. اعطای کمک مالی 7500 دلاری دولت فدرال به هر مشتری خریدار چنین خودروهایی از این قبیل سیاست‌هاست. منطق چنین حمایت شدیدی تا حدی به این ایده بر می‌گردد که خودروهای برقی آلایندگی کمتری در مقایسه با خودروهای معمولی دارند. در واقع فروش زیاد خودروهای الکتریکی در ابتدا با فروش خودروهای هیبریدی نظیر تویوتا پیروس آغاز شد.

اما این‌که خودروهای الکتریکی واقعا خودروهایی سبز و پاک هستند به این موضوع بستگی دارد که الکتریسیته مورد نیاز آنها چگونه تولید می‌شود. تحقیقات جدید و سایر منابع نشان می‌دهد زمانی که به میزان انتشار دی‌اکسید‌کربن که بزرگ‌ترین نگرانی مرتبط با تغییرات آب و هوایی در آینده است نگاه می‌کنیم خودروهای الکتریکی لزوما یک انتخاب سازگار با محیط‌زیست محسوب نمی‌شوند.

درست است که خودروهای برقی هیچ‌گونه آلایندگی اگزوزی ندارند و این به آن معناست که آنها می‌توانند به پاک‌تر ماندن هوای محلی کمک کنند، اما الکتریسیته مورد نیاز این خودروها اساسا به وسیله نیروگاه‌هایی تولید می‌شود که سوخت آنها زغال‌سنگ، نفت یا گازهای طبیعی است. زغال‌سنگ بزرگ‌ترین منتشر کننده ذرات آلاینده است و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای سایر نیروگاه‌های تولید الکتریسیته مانند نیروگاه بادی، خورشیدی، آبی و هسته‌ای صفر است.

نتیجه‌گیری در مورد این‌که خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای بنزینی و گازوئیلی بیشتر با محیط‌زیست سازگار هستند بستگی به تحقیق آماری جهت تخمین تغییرات ناشی از انتشار کربنی دارد که نیروگاه‌های تولید الکتریسیته به منظور تامین الکتریسیته مازاد و مورد نیاز خودروهای الکتریکی در شبکه برق وارد جو می‌کنند.

محققان این تحقیق را روی داده‌های مورد استفاده در هر روز و طی سال‌های اخیر در کشور آمریکا انجام داده و به نتایج قابل توجه رسیده‌اند. در مقایسه با خودروهای هیبریدی، این‌که کجا و چه وقت خودروهای الکتریکی شارژ می‌شوند بر میزان آلایندگی آنها تاثیرگذار است. در برخی جاها و بعضی زمان‌ها خودروهای الکتریکی انتشار کربنی بیشتری دارند. به عنوان مثال استفاده از خودروهای الکتریکی در غرب آمریکا و در ایالت تگزاس همواره به انتشار گازهای کربنی کمتری منجر می‌شود که این مقدار حتی از یک خودروی هیبریدی کمتر است. علت این امر استفاده از گاز طبیعی به‌جای زغال‌سنگ برای تامین الکتریسیته مورد نیاز و مازاد در این نواحی است.

این یافته‌ها بر اساس چگونگی تولید الکتریسیته و فناوری‌های کنونی جهت تعیین میزان کارایی یک خودرو به دست آمده است. اما چگونه می‌توان در آینده با تغییراتی میزان انتشار گازهای کربنی در نتیجه تولید برق خودروهای الکتریکی را کاهش داده و به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کنیم؟

ما می‌دانیم که هزینه اقتصادی تامین سوخت خودروهای غیرالکتریکی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا میزان متوسط کارایی سوخت را تا سال 2025 دو برابر کرده و سازندگان خودروهای الکتریکی نیز به دنبال آن هستند که خودرو با یک‌بار شارژ مسافت بیشتری را بپیماید.

تولید خودروهای الکتریکی تا حد زیادی به آینده نیروگاه‌های تولید‌کننده و مقررات مربوط در این زمینه بستگی دارد. آژانس حفاظت از محیط‌زیست در حال توسعه طرح تولید الکتریسیته پاک برای کاهش انتشار آلایندگی ناشی از نیروگاه‌های تولیدی است. این طرح همراه با دیگر قوانین می‌تواند بخش تولید الکتریسیته را پاک‌تر از قبل ساخته و تضمین کند که خودروهای الکتریکی انتخاب سبز و مناسبی برای جاده‌ها هستند.

بیش از صد سال قبل موتورهای الکتریکی فناوری غالب و نوید‌بخشی برای قدرت بخشیدن به اتومبیل‌های شخصی بودند. اما نفت این جنگ را به نفع خود پایان داد و تا انتهای قرن بیستم بر این حوزه حکمرانی می‌کرد. اکنون اندیشه استفاده از نیروی الکتریسیته دوباره به صحنه بازگشته و ممکن است تامین نیروی لازم در بخش حمل و نقل را همچون یک قرن پیش به دست گیرد. محرک این انگیزه هم مساله تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است. بنابر این مهم است که سیاست‌هایی اتخاذ گردد تا تضمین کنند خودروهای الکتریکی بخشی از راه‌حل هستند نه بخشی از مشکل.

phys.org /مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها