پیشگیری از جعل و کلاهبرداری شاید آنقدرها هم پیچیده نباشد، مخصوصا آنکه آمارها نشان می‌دهد بسیاری از جاعلان و کلاهبرداران با روش‌هایی ساده و پیش پا افتاده دست به این اقدام زده اند، پلیس آگاهی در همین راستا هشدارهایی را ارائه کرده است.
کد خبر: ۷۴۷۱۳۱
به هشدارهای پلیس توجه کنید تا کلاه سرتان نرود

پلیس از شهروندان خواسته معاملات و قراردادهای خود را در مراکز رسمی و قانونی انجام داده و به ثبت رسانده تا از دخل و تصرف در آن جلوگیری شود و معامله تحت حمایت‌های قانونی قرار گیرد.

همچنین شهروندان باید مراقب باشند که در دام جاعلان و کلاهبردارانی که مدعی اخذ گواهینامه و کارت معافیت یا پایان خدمت هستند گرفتار نشوند و از مدارک شناسایی خود مانند شناسنامه،‌ کارت ملی، گذرنامه و... مراقبت کنند و در صورت سرقت یا فقدان آن، موضوع را به مراکز صدور این مدارک اطلاع دهند.

شهروندان در عین حال باید در هنگام مراجعه به بانک‌ها مراقب کسانی که پیشنهاد دریافت چک‌شان به هر بهانه و پرداخت بهای آن را به صورت نقدی دارند، باشند و در هنگام خرید سیم‌کارت تلفن همراه به صورت نقد یا اقساطی، نسبت به انتقال سند مالکیت آن از طریق دفتر خدمات تلفن همراه اقدام کنند.

تمامی پیشنهادهای کاری ارائه شده درباره معاملات سکه‌های طلای قدیمی،‌ خاک طلا و اشیای عتیقه، دامی برای فریب و ربودن وجوه نقد شهروندان است و در هنگام خرید یا اجاره محل سکونت یا دفتر کار نیز می‌بایست از مالک بودن طرف مقابل و هویت صحیحش اطمینان حاصل شود.

ثبت شرکت دلیل بر قانونی بودن فعالیت آن نیست و شهروندان باید به یاد داشته باشند که تمامی پیشنهادهای مربوط به پولدار شدن سریع و درآمدهای وسوسه انگیز در پوشش فعالیت‌های اقتصادی و مالی، ‌مشکوک و قابل تردید است.

موضوع قابل توجه دیگر این است که برای انتقال پول به کارت از سوی دیگران، نیازی به حضور افراد در مقابل دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها نیست و شهروندان نباید اطلاعات مربوط به شماره حساب، شماره کارت، رمز اول یا دوم کارت بانکی خود را از طریق تلفن یا پیامک در اختیار دیگران قرار دهند.

متقاضیان دریافت خدمات بیمه نیز فقط باید به نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های بیمه مراجعه کنند و برای دریافت وام و تسهیلات نیز تنها راه قانونی مراجعه به شعب بانک‌هاست.(ایسنا)

بنابراعلام پلیس آگاهی تنها شرکت‌هایی حق فعالیت از طریق لیزینگ را دارند که از طریق بانک مرکزی مجوز گرفته باشند و شهروندان برای اطلاع از این موضوع باید به پایگاه اینترنتی بانک مرکزی مراجعه کنند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها