یک فوق‌تخصص کودکان درباره بیماری‌هایی که ممکن است کودکان در زمستان به آن مبتلا شوند، گفت: ابتلا به عفونت‌های زمستانی بستگی به این دارد که کودکان در سنین مختلف، واکسن‌های مورد نیاز را دریافت کنند.
کد خبر: ۷۴۶۵۱۶

دکتر رضا شیاری در گفت‌و‌گو با جام‌جم با تاکید بر این که در سنین قبل از مدرسه به دلیل تکامل نیافتن سیستم ایمنی، عفونت‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد، افزود: سیستم ایمنی به دو صورت تقویت می‌شود؛ یکی از طریق مصنوعی که با تزریق واکسن صورت می‌گیرد و دیگری به صورت طبیعی است که به علت ابتلا به بیماری‌های مختلف صورت می‌گیرد. در واقع ابتلا به برخی بیماری‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود که برونشیت‌ها، اوریون و آنفلوآنزا از جمله این بیماری‌هاست. برخی از این عفونت‌ها به صورت خود به خود بهبود می‌یابد و برخی نیز به مداخله دارویی نیاز دارد، برخی هم در بدن می‌ماند و ممکن است بعدها برای فرد مشکل‌ساز شود.‌ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نقص ایمنی در کودکان را به دو دسته طبقه‌بندی کرد و اظهار کرد: در یک دسته از کودکان این مشکل به صورت مادرزادی اتفاق می‌افتد و در دسته دیگر اکتسابی است. بیماری‌هایی که به صورت مادرزادی است به صورت ژنتیکی به فرد انتقال پیدا می‌کند.

تیرگی دور چشم به طور کامل ‌درمان نمی‌شود

یک متخصص بیماری‌های پوست و مو با تاکید براین‌که نمی‌توان تیرگی دور چشم را به طور کامل از بین برد، گفت: کرم‌های دور چشم و داروهای دیگر در این زمینه فقط تا حدودی باعث بهتر شدن شرایط می‌شود و حتی راه‌های درمانی PRP و لیزر نیز تیرگی دور چشم را از بین نمی‌برد.

دکتر منصور نصیری‌کاشانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که تیرگی دور چشم حاصل رنگدانه‌های موجود در پوست این ناحیه از چشم و بستر عروقی است، افزود: تفاوت میزان تیرگی چشم، نشان‌دهنده این است که عوامل محیطی نیز مانند خواب نامناسب، دیر خوابیدن، بد خوابیدن، استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب، به موقع نخوردن غذا و استرس در شدت و ضعف تیرگی دور چشم افراد موثر است. در افرادی که به صورت ژنتیکی و نژادی دارای تیرگی دور چشم هستند، نمی‌توان دخالت درمانی کرد، اما از عوامل محیطی موثر در بروز تیرگی می‌توان پیشگیری کرد.

سنگ کیسه صفرا در کمین افراد چاق

یک جراح عمومی گفت: افراد چاق در سنین بالا، خطر بروز سنگ کیسه صفرا را جدی بگیرند.‌ دکتر منوچهر امامی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: اغلب سنگ‌های کیسه صفرا، در اثر رسوب مواد چربی مانند کلسترول داخل کیسه صفرا ایجاد می‌شود و عوامل مختلفی از جمله غلظت نمک‌های صفراوی و لیستین (عاملی برای افزایش کلسترول بد خون) نیز در این امر دخیل است. همچنین زنانی که چند زایمان داشته‌ یا چاق هستند و از چربی خون بالایی برخوردارند نسبت به افراد دیگر مستعدتر بوده و احتمال تشکیل سنگ صفرا در آنان بیشتر است.‌ وی تاکید کرد: بسیاری از سنگ‌ها بدون درد و علامت است و بسیاری از افراد ممکن است در کیسه صفرا سنگ داشته باشند و با انجام سونوگرافی و به طور اتفاقی متوجه این موضوع شوند.سنگ کیسه صفرا قابل شکستن و دفع نیست و مصرف دارو نیز برای دفع آن چندان موثر نخواهد بود. بر این اساس، افراد باید به محض تشخیص سنگ کیسه صفرا به پزشک مراجعه کنند تا تحت درمان قرار گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها