به گزارش خبرنگار جامجم، محمدابراهیم امین دیروز در نشستی خبری افزود: براساس آییننامه بیمه شخص ثالث، شرکتهای بیمه میتوانستند تا سقف 70 درصد در چند سال برای بیمهنامه شخص ثالث در صورت عدم خسارت، تخفیف قائل شوند و دارندگان بیمه شخص ثالث فقط درصورت استفاده نکردن از کوپن دوم مشمول جریمه نمیشدند وگرنه باید جریمه را هنگام تمدید بیمهنامه باافزایش حق بیمه، میپرداختند.
وی ادامه داد: اما دیوان عدالت اداری با بررسی آییننامه مربوط اعلام کرد دولت در این مدت حق تعیین و دریافت جریمه را نداشته است و بندی از تبصره آییننامه مربوطه را لغو کرد.
امین با بیان اینکه بیمه مرکزی این موضوع را به شرکتهای بیمه ابلاغ کرد، افزود: بنابراین دیگر نباید برای استفاده از کوپن دوم جریمه دریافت شود.
رئیس شورای عالی بیمه درباره تغییر قانون بیمه شخص ثالث در مجلس نیز گفت: با توجه به اجباری بودن این رشته بیمه، تعیین عوامل موثر از حوزه بیمهگری خارج میشود. با توجه به گستردگی و اجتماعی بودن این بیمه تعهداتی برای شرکتهای بیمه تعیین میشود، ولی همه به یک موضوع متفقالقول هستند که ریسک راننده و خودرو قابل شناسایی و تفکیک است و ارزیابی آن باید توسط صنعت بیمه انجام شود. اما متاسفانه در کشور ما این طور نیست. در حالی که در دیگر کشورهای ارزیابی خسارت و تعیین حق بیمه بر عهده بیمهگران است.
وی با بیان اینکه در بخش صدور و ارزیابی ریسک، اختیار از بیمهگران گرفته شده، ادامه داد: صنعت بیمه از مجلس خواسته است که حق ارزیابی ریسک داشته باشد چون بر اساس پژوهشهایی که انجام شده، عامل انسانی و خودور از مهمترین عوامل ایجاد ریسک در حوادث رانندگی است و خواسته بیمهگران از مجلس این بود که به این نظرات توجه شود.
حسابسازی برخی شرکتهای بیمه
رئیس کل بیمه مرکزی ایران با انتقاد از حسابسازی برخی شرکتهای بیمه، تصریح کرد: بیمه مرکزی کوچکترین اغماضی در مورد حسابرسی شرکتهای بیمه نمیکند و آن را اعلام عمومی میکند. بیمه مرکزی با انتشار اطلاعات، شفافسازی و برخورد نظارتی اقدام به جریمه میکند و به وضع شرکتهایی که نرخشکنی میکنند و حقوق بیمهگذاران را زیر پا میگذارند، رسیدگی میکند. همچنین به تمام شکایتهای واصله ظرف یک ماه پاسخ قاطع میدهد.
وی یکی از مشکلات مهم در این صنعت را بحث خروج دانست و گفت: در ایران قوانین محکمی در مورد ورشکستگی شرکتهای بیمه نداریم و اگر مرگ شرکتهای بیمه فرا برسد، آنها نمیمیرند بلکه با تزریق، یارانه و دامپینگ، به حیات ادامه میدهند. همانطور که ورود به صنعت بیمه ساده است، باید خروج هم ساده باشد تا اگر شرکتی نتوانست ادامه حیات دهد، مشکلاتش گریبان جامعه را نگیرد.امین درباره وضع شرکت بیمه توسعه اظهار کرد: پرونده این شرکت به دلیل نپرداختن خسارت به زیاندیدگان و قرار گرفتن وضع توانگری آن در بخش قرمز و انجام ندادن اقداماتی برای بهبود وضع سرمایه، به شورای عالی بیمه ارجاع شده بود.
وی ادامه داد: شورای عالی بیمه برای جلوگیری از مشکلات، صدور بیمهنامههای شخص ثالث و بیمه عمر شرکت بیمه توسعه را تعلیق و این شرکت را موظف به افزایش سرمایه و معرفی مدیران با صلاحیت به بیمه مرکزی کرد.
امین با بیان اینکه شرکت بیمه توسعه هیچ کدام از اقدامات مذکور را انجام نداد، تصریح کرد: شورای عالی بیمه تکلیف کرد که باید تصویر روشنی از داراییها و دیون این شرکت مشخص شود به همین دلیل بیمه مرکزی حسابرسی را برای بررسی وضع صورتهای مالی بیمه توسعه انتخاب کرد، اما بیمه توسعه مانع از ورود این حسابرس به شرکت شد.
رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: به همین دلیل پرونده این شرکت به قوه قضاییه و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ارجاع شد.وی با تاکید بر اینکه مقامات کشوری نسبت به نپرداختن خسارت توسط این شرکت بیمهای شکایت دارند، گفت: در صورتی که این شرکت تصمیم به پرداخت خسارت بگیرد از آن استقبال میکنیم اما تاکنون بیمه توسعه اقدامی در این زمینه انجام نداده است.
وی افزود: در کشورها زمانی که شرکت بیمهای تاسیس میشود باید ضمانتی را به بیمه مرکزی بپردازد ولی این امر در ایران انجام نمیشود و شرکتهای بیمه رابطه مالی با بیمه مرکزی ندارند و فقط در بخش بیمه اتکایی منابعی را در اختیار بیمه مرکزی میگذارند که در زمان خسارت، بیمه مرکزی آن را پرداخت میکند.امین از برنامههای بیمه مرکزی برای ساماندهی نمایندگیهای شرکتهای بیمه در سطح کشور خبر داد و گفت: برنامه ساماندهی نمایندگیهای بیمه توسط بیمه مرکزی در حال اجراست. پیش از این کسانی در صنعت بیمه به عنوان نمایندگی جذب شدهاند که بعضا مناسب این شغل نبودهاند و دنبال کار میگشتند تا توانستند وارد این حرفه شوند.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران افزود: برای ساماندهی نمایندگیهای صنعت بیمه آییننامه نمایندگیها را تغییر دادیم به طوری که فقط افرادی که دارای سه سال سابقه فعالیت در صنعت بیمه باشند، میتوانند نمایندگی شرکتهای بیمه را به دست آورند و این به عنوان استاندارد جذب نماینده بیمهها مطرح است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی در گفتوگو با روزنامه جامجم:
در گفتوگو با جواد منصوری به بررسی واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و تأثیر آن در امتداد مقاومت از دانشکده فنی تا نسل امروز پرداختیم