گفت‌وگو با لباف خانیکی، مدیرکل پیشین اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی

مسیر ولایت 100 اثر تاریخی دارد

مرمت بناهای تاریخی مسیر هجرت امام رضا(ع)

«همایش علمی پژوهشی جاده ولایت» با هدف مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی مسیر هجرت امام رضا(ع) که دوسوم آن در ایران قرار دارد، برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۴۵۱۴۶
مرمت بناهای تاریخی مسیر هجرت امام رضا(ع)

به گزارش مهر، این همایش که بانی آن سازمان میراث فرهنگی خراسان‌رضوی است «ساماندهی عمرانی جاده ولایت را بویژه در محدوده استان خراسان رضوی» و «مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی مسیر هجرت امام رضا(ع)» را دنبال می‌کند. بررسی و طراحی اقامتگاه‌های زائران پیاده در مسیر جاده ولایت از دیگر اهداف این همایش است.

«جاده ولایت» طول مسیر هجرت ۳۴۵۰ کیلومتری امام رضا(ع) است که ایشان دوسوم آن را در ایران طی کردند، یعنی پس از ورود از مرز شلمچه، به طور متوسط هر روز سی کیلومتر پیمودند تا این‌که پس از 75 روز از سمت سرخس خارج شدند. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود حضرت حدود ۷۰ تا ۷۵ منزل و قدمگاه در ایران داشته باشند.

از این تعداد، تاکنون ۱۶ قدمگاه قطعی شناسایی شده است که هفت مورد آن به نام‌های «ابرکوه، دهشیر، توران‌پشت، فراشاه (اسلامیه)، تفت (مالمیر)، مسجد فُرط و خرانق (مشهدک)» در یزد قرار دارد.

از مسیر ۱۹۹۴ کیلومتری کاروان رضوی در ایران، ۳۸۰ کیلومتر در استان خوزستان،‌ ۵۰۰ کیلومتر در استان یزد و ۳۲۰ کیلومتر در خراسان جنوبی قرار دارد. بقیه نیز در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی و... واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها