بعضی‌ها تصور می‌کنند که ازدواج مانند خرید یک وسیله است و مرد با پرداخت مهریه صاحب زن می‌شود در حالی که این نگرش کاملا اشتباه است. تعیین مهریه برای ازدواج در دین اسلام یک نوع معامله محسوب نمی‌شود.
کد خبر: ۷۴۵۰۷۸
مهریه سنگین و کمکاری خانواده عروس

جام جم سرا: اکنون این سوال مطرح می‌شود، با توجه به اینکه مرد و زن هر دو از ازدواج به طور یکسان بهره می‌گیرند و ازدواج پیوندی است بر اساس منافع متقابل دوطرف، با این حال چه دلیلی دارد که مرد مبلغ کم یا زیادی به عنوان مهر به زن بپردازد؟ آیا این موضوع، شکل خرید و فروش به ازدواج نمی‌دهد؟


حجت‌الاسلام علی فروتن کار‌شناس ارشد روان‌شناسی، در پاسخ به این سوال می‌گوید: مرد و زن هر دو از زندگی مشترک به طور یکسان سود می‌برند ولی باید قبول کرد که در صورت جدایی زن و شوهر، زن متحمل خسارت بیشتری خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه معمولا مرد‌ها کسب درآمد می‌کنند، مهریه برای خانم‌ها نوعی پشتوانه برای جلوگیری از تضییع حقوق آنهاست.
وی در ادامه درباره چرایی پرداخت مهریه و میزان مناسب آن بیشتر توضیح می‌دهد:


مهریه مانع تضییع حقوق زن می‌شود

از نظر فقهی، خانم‌ها مالک مهریه‌شان هستند و مرد‌ها هم موظف به پرداخت مهریه هستند. در خور یادآوری است که در صورت طلاق، مرد‌ها برای انتخاب همسر مجدد بخت بیشتری دارند ولی زنان به ویژه با افزایش سنشان، بخت کمتری برای ازدواج مجدد خواهند داشت. بنابراین در حقیقت مهریه چیزی است به عنوان جبران خسارت برای زن و وسیله‌ای برای تامین زندگی آینده او تا در صورت طلاق از حقوق زن، چیزی تضییع نشود.


مهریه نباید خیلی کم و خیلی زیاد باشد

متاسفانه بعضی دختر‌ها تصور می‌کنند که مهریه بالا، اهرم فشاری برای شوهر است تا از طلاق منصرف شود. در دستورهای دینی درباره مهریه بر این نکته تاکید شده است که میزان مهریه نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد. همچنین میزان مهریه باید با توافق مرد و زن باشد هرچند گاهی مرد یا زن بدون رضایت و از روی اجبار، میزان مهریه را قبول می‌کنند که این درست نیست. میزان مهریه به هیچ وجه نباید از توان مالی مرد بیشتر باشد به عبارت دیگر میزان مهریه نباید آن اندازه باشد که مرد توان پرداخت آن را نداشته باشد.


مهریه مناسب باعث خوش بینی می‌شود

مهریه مناسب باعث خوش بینی و اعتماد بیشتر زن و شوهر به یکدیگر می‌شود. زمانی که در جلسات خواستگاری، دختر‌ها و خانواده‌شان درخواست مهریه بالایی داشته باشند مرد‌ها هم درخواست جهیزیه بهتری خواهند داشت در نتیجه نگاه پسر و دختر به ازدواج، نگاه معامله‌گری می‌شود. در چنین وضعیتی، آرامش و آسایش در زندگی کمرنگ‌تر می‌شود چراکه مرد‌ها مدام نگران این هستند که مبادا روزی همسرشان مهریه‌اش را به اجرا بگذارد و نتوانند پول آن را فراهم کنند.


تعیین مهریه بالا به جای تحقیق از داماد

همچنین یکی دیگر از علت‌های اصلی که دختر‌ها و خانواده‌هایشان مهریه‌ها را بالا قرار می‌دهند این است که بدرستی درباره داماد تحقیق نمی‌کنند. به دلیل همین کمکاری، بعضی خانواده‌ها مهریه دخترشان را بالا مطرح می‌کنند تا خیالشان از خوشبختی او در آینده مطمئن‌تر شود و توجه نمی‌کنند که شاید روزی برسد که حاضر شوند برای گرفتن طلاق دخترشان، تمام مهریه‌اش را به داماد ببخشند تا زود‌تر طلاق بگیرند. بنابراین تحقیق از داماد و خانواده‌اش اهمیت بسیار زیادی دارد و باعث می‌شود تا داماد مجبور نباشد مهریه بالایی که پرداخت آن در توان مالی‌اش نیست را قبول کند.


مهریه بالا مانع احساس رضایت مالی

یک عامل دیگر در بالا رفتن میزان مهریه‌ها، قرار گرفتن دختر‌ها و خانواده‌هایشان در یک رقابت ناصحیح به نام چشم و هم چشمی است. زندگی در چنین وضعیت‌هایی باعث می‌شود که زن و شوهر در آینده هم درگیر چشم و هم چشمی شوند و معمولا در زندگیشان طعم رضایت مالی را نخواهند چشید. (مجید حسین زاده/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها