مسعود فروتن در برنامه رادیویی «فامیل دور فامیل نزدیک» داستان‌های دهه 40 را بازگو می​کند

عقربه فرهنگ و شادی در رادیو می‌چرخد

مرکز هنرهای نمایشی رادیو و شبکه‌های رادیویی صبا، جوان و تهران برنامه‌های جدیدی را برای پخش تدارک دیده‌اند که از میان آنها می‌توان به یادنامه، راه پنبه، سینماخانه، فامیل دور فامیل نزدیک، خبر 230، طنز و منز، نوشدارو، عقربه فرهنگ، اضافه‌کاری، ریحان و تهران 94 نقل افسانه‌های ماوراءالنهر و روایت قصه‌های دهه چهل اشاره کرد.
کد خبر: ۷۴۴۵۶۵
عقربه فرهنگ و شادی در رادیو می‌چرخد

مهدی دهقان‌نیری، مدیر مرکز هنرهای نمایشی‌ رادیو درباره برنامه‌های جدید این مرکز گفت: جدول پخش برنامه‌های رادیو نمایش از اواخر ماه صفر تغییر می‌کند و برنامه‌های جدید به این شبکه اضافه می‌شود. فصل سوم برنامه «یادنامه» هر روز ساعت 8 صبح پخش خواهد شد.

این برنامه به جریانات بعد از انقلاب و مصاحبه با مدیران رادیو که بعد از انقلاب در این رسانه مشغول فعالیت شدند، گویندگانی که کارشان را بعد از انقلاب آغاز کردند، کارمندان رادیو جبهه و ... می‌پردازد. به‌دلیل پخش برنامه یادنامه در 8 صبح ساعت برنامه رادیو فیلم از 8 به 9 صبح تغییر می‌کند و پخش سریال «خوش‌نشین‌ها» بعد از صفر از این برنامه آغاز می‌شود.

مدیر رادیو نمایش با اشاره به تولید برنامه «راه‌ پنبه» گفت: پخش این برنامه با روایت افسانه‌های ماوراءالنهر بعد از ماه صفر ساعت ده صبح آغاز می‌شود. در این برنامه بیش از هزار افسانه از کشورهای مختلف فارسی زبان از جمله تاجیکستان را جمع‌آوری کرده و در قالب نمایش آماده می‌کنیم. 20 دقیقه از این برنامه به پخش نمایش افسانه و 10 دقیقه از آن به صحبت‌های کارشناس درباره افسانه و گویش برخی کلمات اختصاص دارد.

دهقان‌نیری از پخش برنامه «سینما خانه» خبر داد و گفت: این مستند رادیویی جایگزین تماشاخانه می‌شود. این برنامه روزهای جمعه ساعت 14 و 15 دقیقه پخش خواهد شد. در این برنامه به اولین سالن‌های سینما می‌پردازیم که شروع آن با حیاط خانه یکی از علاقه‌مندان بود و بعد مستقل شد و سینماتوگراف، گراند سینما و ... شکل گرفتند. گزارشگران این مستند به محل تمام سینماها می‌روند که برخی از آنها امروز به پاساژ تبدیل شده‌اند و با قدیمی‌های محله درباره آن سینماها صحبت می‌کنند.

وی درباره برنامه نمایشنامه‌خوانی گفت: این برنامه جدید روزهای شنبه ساعت 19 و 30 دقیقه پخش می‌شود. رویکرد این برنامه بازخوانی فیلم‌های نوستالژی و خاطره‌انگیز است. به عنوان مثال ما از ترانه علیدوستی بازیگر فیلم «من ترانه 15 سال دارم» دعوت می‌کنیم و برای او یک فیلمنامه با نام من ترانه 30 سال دارم، نوشته‌ایم و با حضور این هنرمند، این نمایشنامه را در خانه هنرمندان در قالب رادیو تئاتر ضبط و پخش می‌کنیم. یک هفته از این برنامه به پخش نمایشنامه اختصاص دارد و هفته بعد از آن اتفاقات پشت صحنه ضبط این نمایشنامه‌ها را پخش خواهیم کرد. یا از هنرمندان فیلم خواهران غریب دعوت می‌کنیم و از این دو دختر که حالا بزرگ شده‌اند می‌خواهیم تا نمایشنامه‌ای را که برایشان نوشتیم اجرا کنند. این برنامه با مشارکت خانه هنرمندان از اول دی ماه آغاز می‌شود.

خاطره‌بازی در رادیو صبا

صادق رحمانی، مدیر رادیو صبا با اشاره به برنامه‌های جدید این شبکه گفت: پخش برنامه «فامیل دور فامیل نزدیک» از شب یلدا هر شب ساعت 21 از رادیو صبا آغاز می‌شود. مسعود فروتن راوی این برنامه است و او در این برنامه قصه‌های واقعی و اجتماعی دهه 40 را برای شنوندگان روایت می‌کند.

وی درباره برنامه خبر 230 عنوان کرد: این برنامه برگردان خبر 30: 20 شبکه دو است و در این برنامه اخبار را در قالب طنز به سمع شنوندگان می‌رسانیم. یکی از بخش‌های شنیدنی این برنامه «صرفا جهت اشتباه» است. این برنامه در طول روز طی فواصل مختلف برنامه‌ها و در پنج بخش از رادیو صبا پخش می‌شود.

مدیر رادیو صبا تصریح کرد: از آنجا که ما در شبکه صبا نیازمند برنامه‌های خبری با ساختار متفاوت بودیم، به همین دلیل برنامه خبر 230 را آماده می‌کنیم. در این برنامه با خبرهای اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی شوخی خواهیم کرد. طنز و منز هم از دیگر برنامه‌های جدید این شبکه رادیویی است که هر شب پخش می‌شود.

وی افزود: در این برنامه ادبیات طنز ملل را با صدای بهروز رضوی و سردبیری و تهیه‌کنندگی مریم بابایی تقدیم شنوندگان می‌کنیم. ضمن این‌که در این برنامه دیالوگ‌ها و تکیه‌کلام‌های طنز دوبلورها در آثار نمایشی را پخش خواهیم کرد. همچنین منوچهر والی‌زاده و زهره شکوفنده هم در این برنامه حضور دارند و قطعاتی را اجرا می‌کنند. ما درخواست افزایش ساعت شبکه رادیویی صبا از شش ساعت به 12 ساعت را به معاون صدا داده‌ایم و امیدواریم این اتفاق بزودی بیفتد.

تغییر ساختار برنامه‌های رادیو جوان

رادیو جوان هم قرار است برنامه‌های پرمخاطب خود را با ساختار جدید پخش کند که شامل برنامه‌های اینجا شب نیست، جوونی دربست و پاتوق شبانه است. علاوه بر آن پخش برنامه‌های جدید نوشدارو، عقربه‌های فرهنگ و ریحان هم از این شبکه آغاز می‌شود. برنامه «اینجا شب نیست» به گویندگی حسن اسماعیل‌پور با بخش‌‌های جدید از جمله مستند مشاغل شب، شعرخوانی و معرفی پرفروش‌ترین فیلم هفته و برنامه «جوونی دربست» با محوریت آموزش مهارت‌های زندگی، مسئولیت‌های اجتماعی و تقویت و خودباوری در جوانان از شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 از رادیو جوان پخش می‌شود.

برنامه «پاتوق شبانه» از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 با محوریت تشویق جوانان به رعایت حقوق شهروندی و مشارکت جمعی و بخش‌های جدید تاکسی موسیقی، طنز جوان، هم پاتوقی سلام، پاتوق اینترنتی و چراغ قرمز و برنامه «نوشدارو» با ایجاد فضایی شاد و مفرح و شناسایی طنزنویسان جوان و دعوت از آنها در حلقه طنز نوشدارو پخش می‌شوند. روم به دیوار، صفحه موسیقی، صفحه فرهنگی، دیوارنوشته چهره‌ها، صفحه تبلیغات و صفحه سیاسی اجتماعی از بخش‌های این برنامه است که روزهای جمعه ساعت 17 به گویندگی پیمان طالی پخش می‌شود.

برنامه «عقربه فرهنگ» به گویندگی پیمان طالبی با بخش‌های جوان زنگ، وقت تنهایی و وقت تو، روزهای پنجشنبه ساعت 16 از رادیو جوان پخش می‌شود. برنامه «اضافه‌کاری» هم با محوریت آشنایی با مشاغل جدید و استفاده از فناوری‌های روز در ارائه خدمات و ایجاد اعتماد به نفس در قالب بخش‌های میکروفن مداربسته، خدمت از ماست، آخرش چند و حق با مشتریه پنجشنبه‌ها ساعت 23 پخش می‌شود. ابوالفضل اینانلو گویندگی این برنامه را به عهده دارد. برنامه «ریحان» با گویندگی سودابه آقاجانیان و با محوریت پاسخ به شبهات در حوزه مهدویت و نقد و بررسی عقاید و مکاتب مختلفی که به نام مهدویت سعی در مدیریت افکار و اعمال مسلمانان دارد، می‌پردازد. این برنامه روزهای جمعه ساعت 14 از رادیو جوان پخش می‌شود.

برنامه جدید تهران 94 کاری از گروه ورزش و سلامت رادیو تهران است که با حضور هنرمندان دوبله ویدا شهشهانی، تورج نصر و بیژن علی‌محمدی جمعه‌ها ساعت 19 و 30 دقیقه به مدت یک ساعت به تهیه‌کنندگی نیکنام جبرائیلی‌پور با بخش‌های مختلف طنز ورزشی و طنز اجتماعی پخش می‌شود. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها