صداوسیما برنامه‌های مختلفی با موضوع داعش و جریان تکفیری‌ها را در دست تولید دارد که از میان آنها می‌توان به سریال نشانه‌ها، شبکه تهران، فیلم سینمایی آوازهای سرزمین من به کارگردانی عباس رافعی و به سفارش معاونت بین‌الملل، مستندهای آرامش شام، بیعت، تکفیری‌ها و مالکیه برای شبکه افق و برنامه‌های رادیویی بیراهه، ندای وحدت، اشراق و حدیث ولایت اشاره کرد.
کد خبر: ۷۴۳۰۶۰
تولید پشت پرده جریان‌های تکفیری

عباس نادران، تهیه‌کننده سریال نشانه‌ها درباره شکل‌گیری طرح این سریال با موضوع داعش به جام‌جم گفت: ایده اولیه این سریال سال گذشته شکل گرفت و مجری طرح آن موسسه عصر روز دهم است که سال‌هاست درباره مناسک پیاده‌روی اربعین تحقیق کرده و فیلم معروف لبیک را هم ساخته است؛ تا این‌که پای گروه‌های تکفیری و داعش به عراق باز شد و ایده این سریال هم تقویت شد.

وی ادامه داد: ما با چند نویسنده وارد مذاکره شدیم که در نهایت با مهدی سجاده‌چی به توافق رسیدیم. فیلمنامه در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای نوشته شده و در مرحله بازنویسی نهایی قرار دارد. این تهیه‌کننده عنوان کرد: پیش‌تولید این سریال از چندی پیش آغاز شده و در مرحله انتخاب عوامل هستیم. در روز اربعین من همراه کارگردان، آهنگساز و طراح صحنه به عراق خواهیم رفت تا با شرکت در مراسم اربعین تحقیقات‌مان کامل‌تر شود. سریال نشانه‌ها از آثار پربازیگر و لوکیشن خواهد بود. لوکیشن‌های سریال نشانه‌ها در ایران، عراق، لبنان و سوریه است و نیمه دوم دی‌ماه کار را کلید خواهیم زد.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: گروهک تکفیری داعش در پی شکست‌های اخیرش در منطقه عراق، طی یک‌عملیات پیچیده قصد دارد در اربعین حسینی یک فاجعه بزرگ را در عراق رقم بزند. از طرفی یک کاروان دانشجویی که به قصد زیارت و پیاده‌روی نجف تا کربلا عازم عراق شده‌اند در میان راه از سوی داعشی‌ها دستگیر می‌شوند و این شروع ماجرایی بسیار پیچیده از عملیات تفکیری علیه مسلمانان منطقه است.

رحیم بیابانی به عنوان مدیر تولید و آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز با این سریال همکاری می‌کنند.

فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» با موضوع داعش به کارگردانی عباس رافعی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شریفی تولید می‌شود. شریفی در این باره به جام‌جم گفت: این فیلم مراحل فنی را پشت‌سر می‌گذارد و شاهرخ شریفی مشغول صداگذاری است و پرهام وفایی هم تدوین این اثر را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: تمام لوکیشن‌های این سریال در لبنان و در شهرهای جبیر و نبطیه بود. فقط یک بخش خیلی کمی از آن در رباط کریم ضبط شده است. داستان این فیلم درباره یک پسر مسلمان است که دلباخته یک دختر مسیحی می‌شود. تا این‌که با ورود داعشی‌ها و تکفیری‌ها ماجراهایی برای آنها به‌وجود می‌آید. آوازهای سرزمین من، اولین فیلمی است که به نقش مخرب گروهک داعش و تکفیری‌ها در خاورمیانه می‌پردازد و مقاومت مردم منطقه در مقابل آنها را به تصویر می‌کشد.

تمام بازیگران این فیلم از هنرمندان سینمای لبنان، مصر و سوریه انتخاب شدند که در این باره می‌توان به عدی رعد، جمال حمدان، امال افیش، مری الیزابت دبس، اشرف غیبور، علی طحان و پل سلیمان اشاره کرد. این فیلم به گفته تهیه‌کننده بعد از اکران از تلویزیون پخش می‌شود.

مرکز بسیج رسانه ملی هم مستندهایی با موضوع داعش آماده می‌کند. مستند «بوسنی سرزمین فراموش شده» در هشت قسمت با موضوع قتل‌‌عام و نسل‌کشی مسلمانان بوسنیایی به‌تهیه‌کنندگی مجید الهام‌بخش و کارگردانی صفی‌الله محمدقلی تولید شده است.

مستند «حقیقت حزب‌الله» با موضوع حزب‌الله به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد جبارزاده در پنج قسمت ساخته می‌شود. مستند «ینگه دنیا» در 15 قسمت به تهیه‌کنندگی و کارگردانی زین‌العابدین مهدوی با موضوع حقوق بشر آمریکایی در عراق مراحل پایانی تولید را سپری می‌کند که این مجموعه به زبان انگلیسی است و برای پخش داخل دوبله خواهد شد. در این مجموعه از یکی از گزارشگران رسانه‌های اروپایی استفاده شده و فیلمبرداری آن در کشورهای اروپایی، افغانستان و لبنان انجام شده است.

مستند «اندیشه‌های سیاه» به تهیه‌کنندگی محمد صدری و کارگردانی محسن طلایی در هشت قسمت به فعالیت‌ها و نفوذ داعش در سرزمین‌های خاورمیانه و عملیات آزادسازی اختصاص دارد.

شبکه افق هم مستندهای «آرامش شام» با محوریت مقاومت سوریه و نقش تروریست‌های داعش در شام و امنیت سوریه به کارگردانی محمدهادی نعمتی، مجموعه «تکفیری‌ها» با محوریت سوریه و داعش، مستند «بیعت» با موضوع حقایقی از عقاید داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی، مستند «ملاقات با القاعده» و «دو برادر خالد و مجتبی» را آماده پخش کرده است.این شبکه مستند «مالکیه» به کارگردانی محمدباقر شاهین و با موضوع کشتار مردان روستای مالکیه، مستند «بر آتش رفته» هم با محوریت حمله داعشی‌ها به روستاها و «بدون مرز، عشق» هم با محوریت نبرد گردان سیدالشهدا با داعش به کارگردانی وحید فراهانی را برای پخش آماده می‌کند.

بیراهه داعش در رادیو

حجت‌الاسلام لطفی‌نیاسر، دبیر شورای معارف معاونت صدا هم درباره اقدامات رادیو برای جریان تکفیری‌ها و پخش برنامه‌هایی با این محوریت به جام‌جم گفت: یکی از معضلات جهان اسلام در سال‌های اخیر، پیدایش جریان‌های افراطی و تکفیری است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، کار صهیونیست‌هاست تا جلوی رشد و گسترش بیداری اسلامی را بگیرند.وی ادامه داد: به همین دلیل ما در شورای معارف معاونت صدا، سه جلسه ویژه با حضور برگزارکنندگان کنگره تکفیری‌ها و کارشناسان برگزار کردیم. یکی از اهداف جریان تکفیری، ایجاد درگیری بین فرق و مذاهب است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با ساخت برنامه‌های متنوع در شبکه‌های رادیویی مانع افزایش جریان‌های افراطی و درگیری‌ها شویم.

دبیر شورای معارف معاونت صدا با اشاره به این برنامه‌ها گفت: برنامه «بیراهه» با محوریت بررسی ریشه جریان تکفیری‌ها از رادیو معارف پخش می‌شود. برنامه «ندای‌وحدت» در این شبکه رادیویی با دعوت از کارشناسان و علمای اهل سنت و شیعه به موضوع تکفیری‌ها می‌پردازد.

حجت‌الاسلام لطفی‌نیاسر با اشاره به برنامه‌های رادیو با این موضوع گفت: رادیو فرهنگ هم برنامه‌های «گفتار فرهنگی»، «سخن آشنا» و «رواق اندیشه» را با موضوع تکفیری‌ها، رادیو ایران برنامه حدیث ولایت را با موضوع صحبت‌های رهبر معظم انقلاب درباره وحدت اسلامی و رادیو قرآن هم برنامه‌های «مصباح» و «اشراق» هم با موضوع وحدت و انسانیت پخش می‌کند، البته دیگر شبکه‌های رادیویی با موضوع تکفیری‌ها برنامه‌های متنوعی تدارک دیده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها