با اعلام رای برائت پلیس قاتل یک جوان سیاهپوست

آشوب شهرهای آمریکا را فرا گرفت

ساختمان پلیس شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا دوشنبه شاهد صدها نفری بود که به مدت چند ساعت ساکت و آرام ایستاده بودند.
کد خبر: ۷۴۲۶۱۱
آشوب شهرهای آمریکا را فرا گرفت

گرچه بسیاری از آنها می‌دانستند انتظار بیهوده‌ای می‌کشند، اما همگی منتظر شنیدن حکم دارن ویلسون، افسر پلیسی بودند که چند ماه پیش به ضرب 12 گلوله جوانی سیاهپوست و هجده ساله به نام مایکل براون را به قتل رسانده بود.

به گزارش جام‌جم و به نقل از بی.بی.سی، در میان تمام این افراد تنها چند نفر هستند که منتظر شنیدن خبرهای خوب هستند. همگی ماشین‌های خود را پارک کرده، صدای رادیو را بلند کرده و منتظر اعلام حکم هستند. در بیرون ساختمان پلیس، افسران به صورت مانع در مقابل مردم ایستاده‌اند. تعدادی از ماشین‌ها و نیروهای مجهز نیز در فاصله چند متری این ساختمان ایستاده‌اند. در داخل شهر، کرکره تمام مغازه‌ها پایین کشیده شده و کمتر شهروندی در خیابان‌ها دیده می‌شود. تمام این آرامش حکایت از توفانی دارد که تا چند ساعت دیگر به وجود می‌آید. این آرامش زمانی پایان یافت که رابرت مک کولاچ، دادستان ایالت میسوری با خواندن بیانیه‌ای اعلام کرد، هیچ اتهامی علیه دارن ویلسون وارد نیست و او دیگر تحت تعقیب نخواهد بود. جی نیکسون، فرماندار میسوری در آستانه رای دادگاه، اعلام وضع اضطراری اعلام کرد و 400 نفر از اعضای گارد ملی را به فرگوسن فرستاد.

شهر در آشوب

همین چند جمله کافی بود تا خشم فرو خورده مردم طی چند ماه گذشته فوران کند. نیروهای پلیس در اولین واکنش شروع به شلیک گاز اشک‌آور کردند. معترضان در حالی که گوشی‌های موبایل خود را برای ثبت این اتفاقات روشن کرده و بالا گرفته بودند، به سمت نیروهای پلیس حرکت کردند. با گسترده شدن میزان اعتراضات، بر تعداد نیروهای پلیس نیز افزوده شد. در کمتر از چند دقیقه دو ماشین پلیس از سوی معترضان به آتش کشیده شد. پس از آن نوبت شیشه‌های ساختمان پلیس بود که شکسته شد و مغازه‌ها نیز به غارت رفت.

جان بلمار، رئیس پلیس منطقه سنت‌لوئیس در توضیح این خشونت‌ها اعلام کرد که نزدیک به 150 بار صدای شلیک گلوله شنیده شد. وی ادعا کرد این گلوله‌ها احتمالا از سوی معترضان شلیک شده است. در این میان برخی گزارش‌ها از زخمی شدن یک نیروی پلیس حکایت دارد. پس از آن نیروهای پلیس دست به مقابله زدند و بنا به گفته بلمار تا اوایل صبح دیروز حدود 30 نفر دستگیر شدند.

بلمار همچنین گفت گرچه پیش از اعلام این حکم نیروهای زیادی به صورت آماده‌باش بودند، اما با گذشت چند ساعت کنترل اوضاع از دست نیروهای پلیس خارج شد. براساس گزارش‌ها، مدارس فرگوسن نیز روز گذشته تعطیل اعلام شد.

از سوی دیگر، با وجود اعلام فرودگاه شهرسنت لوئیس در ایالت میسوری مبنی بر ادامه پروازها سر ساعت و به طور عادی، بسیاری از پروازهای منتهی به سنت‌لوئیس تغییر مسیر دادند که ساعاتی بعد مقامات سنت‌لوئیس اعلام کردند پروازها تا اطلاع ثانوی در فرودگاه سنت لوئیس ممنوع شد. خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارش اتفاقات از شهر فرگوسن نوشت، خیابان‌های این شهر مانند مناطق جنگزده خطرناک شدند.

اخبار و گزارش‌ها نشان می‌دهد این اعتراضات تنها مختص به فرگوسن نبود. تظاهرکنندگان در نیویورک با دادن شعارهایی همچون «به سیاهپوستان توجه کنید»، خیابان‌ها را بسته و ترافیک شدیدی در مرکز این شهر به وجود آوردند. همچنین معترضان آمریکایی در شهر شیکاگو به معترضان فرگوسن پیوستند و در خیابان‌های این شهر تظاهرات کردند. در واشنگتن هم تعداد زیادی از مردم این شهر مقابل کاخ سفید تجمع و نسبت به این حکم اعتراض کردند. شهر سیاتل نیز شاهد تجمع معترضان آمریکایی بود و درگیری‌ها میان پلیس و مردم بالا گرفت و معترضان شهر سیاتل با قوطی و بطری به سوی پلیس حمله‌ور شدند.

درخواست اوباما

در حالی که تنها چند دقیقه از اعلام این حکم گذشته بود، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آن گفت، تصمیم هیات منصفه در تبرئه دارن ویلسون باید مورد احترام قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما ملتی هستیم که بر مبنای اجرای قانون زندگی می‌کنیم و باید به تصمیمی که هیات منصفه گرفته است، احترام گذاشته و آن را بپذیریم. آسیب رساندن به دیگران یا تخریب اموال عمومی پاسخی به قتل صورت گرفته، نیست و مردم باید آرامش خود را حفظ کنند. من از معترضان می‌خواهم تا راهپیمایی‌های اعتراضی خود را صلح آمیز برگزار کنند. اوباما افزود: اوضاع فرگوسن باعث چالش‌های بزرگ‌تر و بیشتری می‌شود و ما باید با این چالش‌ها که هم‌اکنون کشور با آن مواجه است مقابله کنیم.

پیش از این نیز، خانواده مایکل براون، با ابراز تاسف نسبت به این حکم از مردم خواستند خویشتندار بوده و از بروز خشونت و درگیری جلوگیری کنند.

حسین خلیلی ‌/‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها