اعضای این باند هنگام معامله صوری با ماموران دستگیر شدند

حراج محموله 180 میلیاردی عتیقه در اینترنت

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی جزئیات عملیات پلیس برای دستگیری قاچاقچیان 180 میلیارد تومانی اشیای عتیقه را تشریح کرد.
کد خبر: ۷۳۹۲۳۱
حراج محموله 180 میلیاردی عتیقه در اینترنت

سرهنگ سید مهدی حسینی در تشریح فعالیت اعضای این باند به جام‌جم گفت: اوایل مهر امسال ماموران این یگان برای مقابله با قاچاقچیان میراث فرهنگی تحقیقات ویژه‌ای را شروع کرده و در جریان بررسی‌های خود متوجه شدند، افرادی با راه‌اندازی یک سایت اینترنتی فعالیت گسترده‌ای را در زمینه فروش اشیای عتیقه و تاریخی آغاز کرده‌اند.

با بررسی این سایت مشخص شد، افرادی که این سایت را راه‌اندازی کرده‌اند، به صورت حرفه‌ای اقدام به معامله اشیای عتیقه می‌کنند. به‌دلیل حساسیت موضوع، تیمی از ماموران این یگان همراه ماموران اداره عملیات ویژه پلیس استان خراسان رضوی تحقیقات برای شناسایی اعضای این باند را آغاز کردند.

وی افزود: تحقیقات نشان داد، فروشندگان ابتدا سفارش را به‌طور اینترنتی دریافت می‌کنند سپس قرار ملاقات‌هایی با خریداران اشیای عتیقه می‌گذارند، به‌همین دلیل قرار شد ماموران به عنوان خریدار با آنها وارد معامله شوند. پس از ثبت درخواست اینترنتی ماموران در سایت، فروشندگان عکس تعدادی اشیای عتیقه را برای آنها ارسال کرده و مدعی شدند که این اشیا دارای قدمت و ارزش بالایی هستند که در جریان حفاری در تپه‌های تاریخی کشف شده‌اند.

آنها همچنین تصاویر تعدادی تندیس و مجسمه‌های باستانی متعلق به کشورهای هندوستان و افغانستان را برای ماموران ارسال کرده و مدعی شدند ارزش این اشیا 180 میلیارد تومان است.

حسینی افزود: قاچاقچیان میراث فرهنگی مدعی بودند اکنون 26 قطعه از این اقلام را برای فروش آماده کرده اند و حاضر هستند آن را به مبلغ 30 میلیارد تومان معامله کنند. ماموران در مرحله بعد خواستار ملاقات با فروشندگان شدند تا پس از تائید اصل بودن اشیای عتیقه از سوی کارشناسان، معامله انجام شود. در این مرحله یکی از قاچاقچیان میراث فرهنگی برای جلب اعتماد خریداران با آنها ملاقات کرد و چند حلقه لوح فشرده از عکس‌های آثار باستانی در اختیارشان قرار داد. او مدعی شد محل معامله را از طریق اینترنت به خریداران اعلام می‌کنند. بررسی لوح‌های فشرده نشان داد، تشخیص اصل بودن اشیا از طریق عکس غیرممکن است. کارآگاهان اطمینان داشتند که متهمان باید اعضای یک شبکه حرفه‌ای باشند که ممکن است قصد خروج اشیای عتیقه از کشور را داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی افزود: ماموران با هماهنگی قضایی در قالب دو گروه عملیاتی برای دستگیری متهمان وارد عمل شده و ابتدا سه نفر را که در نقش واسطه برای شناسایی خریداران اشیای عتیقه فعالیت داشتند، دستگیر کردند. با انتقال آنها به مرکز پلیس، متهمان بازجویی شده و اعتراف کردند با سه نفر دیگر همدست بوده و فعالیتشان را چند ماهی است آغاز کرده‌اند و با راه‌اندازی سایت فروش اینترنتی توانسته‌اند افراد را به دام انداخته و بدون تحویل اشیای عتیقه از آنها کلاهبرداری کرده و قصد داشتند این اقلام را از طریق فروش اینترنتی به خریداران آن در خارج از کشور تحویل دهند و در این زمینه معامله‌هایی نیز انجام داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با ثبت اظهارات متهمان، سرکرده باند به نام شهرام سی و پنج ساله و دو عضو دیگر گروه، تحت تعقیب پلیس قرارگرفتند و چند روز پیش یکی پس از دیگری دستگیر شدند.

در بازرسی از مخفیگاه آنها 26 قلم شیء از جمله تندیس، لوح و مجسمه کشف کردند. تحقیقات در باره ادعای متهمان برای فروش اشیای عتیقه به خارج از کشور هم در حال بررسی است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی با هشدار به قاچاقچیان میراث فرهنگی گفت: پلیس با هر گونه فعالیت غارتگران میراث فرهنگی که در زمینه خرید و فروش اقلام عتیقه و باستانی که میراث کهنی از گذشتگانمان است، قاطعانه برخورد خواهد کرد. همچنین از مسئولان قضایی که در این زمینه برای مقابله با پلیس همکاری خوبی را داشته‌اند می‌خواهیم تا با این‌گونه افراد که در زمینه قاچاق میراث فرهنگی فعالیت دارند برخورد قضایی قاطعانه‌ای داشته باشند تا دیگر این افراد فرصتی برای ارتکاب جرایم مشابه را نداشته باشند. از مردم می‌خواهیم چنانچه متوجه فعالیت قاچاقچیان میراث فرهنگی شدند موضوع را به پلیس گزارش دهند تا آنها تحت تعقیب قرار گرفته و دستگیر شوند.

معصومه ملکی - گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
افشین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
۲
۶
چطورخرید وفروش عتیقه فقط در مملكت ما بعد انقلاب غیرقانونی شد ولی در جهان هر كس عتیقه ای یافت مال خودش است .حتی در همسایگانی مثل تركیه.من كه دلیلش را با این سنم ......

نیازمندی ها