موتورسیکلت‌های بنزینی باتوجه به شتاب بالا و بی‌مبالاتی راکبان آنها یکی از دلایل اصلی تصادفات محسوب می‌شود

جولان ‌موتورسیکلت‌ها و افزایش ‌قربانیان ‌ترافیکی

همان‌قدر که خودروی ناایمن و بی‌مبالاتی راننده متخلف می‌تواند در افزایش تعداد قربانیان حوادث ترافیکی‌ تاثیر مخربی بر جای بگذارد، موتورسیکلت‌سوار قانون‌شکن هم می‌تواند نقش جدی در افزایش تعداد مصدومان و فوت‌شدگان جاده‌ای داشته باشد.
کد خبر: ۷۳۸۶۳۲

چند روز قبل هم معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، آمار جالبی ارائه داد و به فارس گفت: موتورسیکلت‌های بنزینی باتوجه به شتاب بالا و بی‌مبالاتی راکبان آنها یکی از دلایل اصلی تصادفات محسوب می‌شود؛ به طوری که با وجود نقش 6 درصدی موتورسیکلت در جابه‌جایی‌های روزانه تهران، سهم این وسیله نقلیه در وقوع حوادث ترافیکی تهران و قربانیان ناشی از آن 25 درصد است.

یعنی در حالی که موتورسیکلت در سیستم حمل‌و‌نقل ‌کلانشهر تهران نقش کمرنگی دارد، اما اگر بخواهیم دنبال مقصر بگردیم، یک‌چهارم تقصیرها در موضوع قربانیان ترافیک جاده‌‌ای، همین راکبان قانون‌شکن موتورسیکلت‌ها هستند.

البته این حرف به این معنی نیست که موتورسیکلت‌سوار قانون‌شکن، یک‌چهارم قربانیان پایتخت را ایجاد می‌کند، بلکه در اغلب اوقات، خود راکب موتورسیکلت هم در زمره قربانی‌ها قرار می‌گیرد.

این مساله حتی دامنگیر همان افرادی هم می‌شود که ترک‌نشین موتورسیکلت‌ها هستند و در این بین عابران پیاده و دیگر خودروهای دیگر هم می‌توانند بسادگی قربانی اشتباه و قانون‌شکنی موتورسیکلت‌سواران بشوند.

نقش بالای موتورسیکلت‌ها در تصافات مرگبار رانندگی، در شهرهای شلوغ و پرجمعیت، خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

در این شهرها به دلیل ترافیک بالای خودروها در برخی معابر پررفت و آمد، استفاده از موتورسیکلت‌ها برای جابه‌جایی بار و حتی برای جابه‌جایی انسان، بیشتر از شهرهای کوچک رواج دارد، اما رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی بسیاری از راکبان موتورسیکلت باعث شده آنها نقش بسیار پررنگی در قربانی شدن افراد در حوادث ترافیکی داشته باشند.

خیلی از موتورسیکلت‌سواران خود را مجاز می‌دانند تقریبا از هر جاده ممنوعه‌ای عبور کنند و خیلی از آنها اصلا الزامی نمی‌بینند ساده‌ترین قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

حال در چنین اوضاعی، راکبان قانون‌شکن موتورسیکلت، جدای از آن‌که برای خودشان و عابران پیاده‌ اسباب زحمت می‌شوند، نظم خیابان و عبور و مرور سایر خودروها را هم مختل می‌کنند.

به هم خوردن نظم ترافیکی که راکبان متخلف موتورسیکلت به بار می‌آورند، نقش زیادی در وقوع حوادث هولناک ترافیکی دارد که اگر بحث آموزش و تشدید نظارت روی فعالیت آنها جدی‌تر گرفته نشود، اصلا بعید نیست در سال‌های آینده این سهم 25 درصدی در بروز حوادث ترافیکی، بالاتر از این رقم‌ها هم بشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها