همه ما می‌دانیم که مطالعه کتاب تا چه اندازه می‌تواند بر زندگی کاری و شخصی‌مان اثر بگذارد و پاسخگوی سوالات زندگیمان باشد اما آیا می‌دانید کتاب خواندن برای فرزند خردسالی که هنوز خواندن و نوشتن بلد نیست چه فوایدی دارد؟
کد خبر: ۷۳۷۰۷۸
تا می‌توانید برای کودکانتان کتاب بخوانید

جام جم سرا: آیا می‌دانید چنین کاری تا چه حد می‌تواند در افزایش معلومات عمومی، ادبیات و حتی داشتن رفتار صحیح موثر باشد؟ در این نوشتار برخی مزایای اصلی کتاب داستان خواندن برای کودکان خردسال را برای شما برمی‌شماریم.

رابطه‌اش با شما قوی‌تر خواهد شد: شاید کودک خردسال شما دوست داشته باشد مرتبا این‌سو و آن‌سو بدود و بازی کند و البته شما در تمام این کارها نمی‌توانید پا به پایش عمل کنید. اما اگر چند دقیقه وقت صرف کنید و برایش داستانی جذاب بخوانید، پیوند بین شما دو نفر عمیق‌تر خواهد شد و از این پس، برای فرزند شما، داستان‌ها از عالم پرمهر ارتباط با پدر و مادر خواهند آمد. او این را حس می‌کند و دوست خواهد داشت.

وضع تحصیلی‌اش بهبود می‌یابد: معمولا کودکانی که پیش از ورود به مدرسه با مفهوم کتاب داستان و جملات داخل آن آشنا هستند، ارتباط بهتری با مدرسه و کتاب پیدا می‌کنند زیرا مفهوم کلماتی که به هم می‌پیوندند و جمله را تشکیل می‌دهند برایشان آشناست.

توانایی صحبت کردنش افزایش می‌یابد: کودک خردسال شما بسیاری از خواسته‌هایش را با صداهایی شبیه جیغ و کلمات نامفهوم ادا می‌کند. اما هنگامی که برای او کتاب می‌خوانید و کلمات شمرده و آهسته را از دهان شما می‌شنود، با لحنی جدید آشنا می‌شود. اگر نقاشی‌های کتاب برای او جذاب باشند، میل بیشتری پیدا می‌کند که داستان را از دهان شما به صورت شمرده بشنود و تکرارکند.

اصول ابتدایی کتابخوانی را یاد می‌گیرد: بچه انسان به‌طور غریزی همراه با توانایی کتاب خواندن به دنیا نمی‌آید. بنابراین پدر و مادر باید او را پیش از دوران مدرسه با پدیده کتاب آشنا کنند. او در سال‌های اول زندگی یاد می‌گیرد که کتاب چیست، از صفحات مختلف تشکیل شده، عکس‌ها از نوشته‌ها جدا هستند و مفهوم صفحات مختلف آن با یکدیگر ارتباط دارند. اگر شما فرزندتان را با کتاب آشنا نکنید و او برای نخستین بار آن را در مدرسه بشناسد، شرایط دشوارتری پیش‌رو خواهد داشت.

الگوپذیری را یاد می‌گیرد: اساس داستان‌ها بر عالم خوب‌ها و بدهاست و همواره خوب‌ها با تلاش برنده می‌شوند. اما این برنده شدن مستلزم انجام کارهایی است که می‌تواند الگوی رفتاری فرزند شما باشد. کودک شما از شخصیت‌های مثبت و قهرمانان داستانی که برایش می‌خوانید الگو می‌گیرد و از حرکت‌ها و صحبت‌هایش تبعیت خواهد کرد.

مهارت اندیشیدن را فرا می‌گیرد: حتی اگر کتاب داستان تمام مصور هم برای او بخوانید، باز هم نکاتی مثل برخی سناریوها، تشخیص دادن‌ها، قضاوت کردن‌ها و امثال این اتفاقات انتزاعی باقی می‌مانند که فرزند شما را به فکر کردن وامی‌دارد. کودک خردسالی که ذهنش از ابتدا درگیر مفاهیم زندگی شود، رشد فکری شایان توجهی پیدا خواهد کرد.

با شخصیت هم حسی می‌کند: او با شخصیت‌های داستان هم‌حسی می‌کند و این امر به رشد شخصیتش کمک فراوانی خواهد کرد. اگر او مشکلی دارد، می‌توانید برایش کتاب بخوانید و این مشکل را حل کنید. مثلا برای کودکی که مسواک نمی‌کند، کتاب داستان کودکی را بخوانید که او هم دندان‌هایش را نمی‌شست، اما در اثر ماجرایی به مسواک زدن علاقه‌مند شد. به این ترتیب، او با کاراکتر جذاب داستان احساس نزدیکی خواهد کرد و صفات خوب اخلاقی‌اش را فراخواهد گرفت.

تمرکز و انضباط را فرا می‌گیرد: احتمالا کودک خردسال ‌ ابتدای کتاب خواندن‌های شما، بیش از چند لحظه دوام نخواهد آورد و از جا بلند می‌شود و آن فضا را ترک می‌کند. اما شما دلسرد نشوید و دفعات بعد باز هم برای او کتاب بخوانید. بتدریج کودک یاد می‌گیرد که باید زمانی را برای شنیدن داستان بگذارد و به نحوی، انضباط را می‌آموزد.

می‌داند که مطالعه هم می‌تواند جذاب باشد: اگر شما برای فرزندتان کتاب داستان نخوانید و او یکراست به مدرسه برود، فکر می‌کند‌کتاب فقط محدود به کتب درسی است و هرگز ارتباط نزدیکی با مطالعه غیردرسی پیدا نخواهد کرد. به این ترتیب‌ برای تفریح فقط سراغ بازی‌های کامپیوتری و اینترنت خواهد رفت. اما اگر از اول برایش داستان‌های جذاب بخوانید‌ برای همیشه جذابیت مطالعه در ذهنش نقش خواهد بست. (ضمیمه چاردیواری)

مترجم: لیلا رعیت

Earlymoments

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
۰
۰
باسلام و احترام خدمت سركار خانم رعیت بابت ترجمه این مطالب حتما از تجبریات شما استفاده خواهم كرد امیدوارم همیشه سر افراز باشید متشكرم .

نیازمندی ها