کتاب پنجره‌ای است به جهانی شگفت انگیز، اگر بتوان مطالعه را در کودکان به صورت «عادت» نهادینه کرد به نوعی سعادت او را در فرداها و سعادت فرداها را با او، تضمین کرده‌ایم.
کد خبر: ۵۵۷۶۵۶

بزرگترین و مؤثرترین الگو برای ترغیب کودکان به کتاب‌خوانی، پدر و مادرها هستند. اگر والدین در برنامه روزانه فرصت و زمانی را به مطالعه اختصاص دهند شرایط ایجاد این علاقه را تا حدود زیادی به خودی خود فراهم کرده‌اند. کودکان مقلدهای بسیار خوبی هستند و بیشترین الگوبرداری را هم از والدین خود می‌کنند چرا که والدین در نگاه آن‌ها در نقطه کمال ایستاده‌اند و از هر کسی در جهان پیرامونشان برای آن‌ها قابل اعتمادترند.

موضوع دیگری که می‌تواند در به وجود آمدن این مسئله کمک کند وجود کتاب در خانه است تا کودک به طور مداوم در گردش‌های خانگی‌اش آن را ببیند اما به خاطر داشته باشید که کتاب‌ها در دسترس او باشند. کتاب را در قفسه‌های دور از دست نگذارید که کودک برای دسترسی به آن‌ها نیاز به کمک شما داشته باشد. آن‌ها را نزدیک به زمین قرار دهید تا هرگاه که کودکتان احساس نیاز به آن پیدا کرد به آسانی بتواند آن را بردارد.

سعی کنید در مناسبت‌های مختلف به او کتاب هدیه بدهید، کتاب ارزان و سهل‌الوصول است و این کار هزینه و زحمت زیادی برای شما نخواهد داشت. از آن‌جا که خود «هدیه» چیز گران‌بهایی است، این ارزش و احترام در این قالب، به کتاب، که خود دارای ارزش فراوانی است نیز داده می‌شود.

در زمانی که کودکتان هنوز سواد خواندن کتاب ندارد در ساعتی از روز یا شب برای او کتاب بخوانید. اما در انتخاب آنچه برایش در قالب کتاب تهیه می‌کنید و می‌خوانید بسیار توجه کنید. همان‌طور که تأثیر یک قصه خوب همیشه در یاد آدمی می‌ماند و به مطالعه بیشتر ترغیبش می‌کند، یک اثر بد هم می‌تواند اثر معکوس به جای بگذارد. پس در انتخاب خود دقت کنید یا از کسی که این دانش را دارد، در انتخاب کمک بگیرید.

درباره آن‌چه در کتابی می‌خوانید با یکدیگر و گاه با خود کودک صحبت کنید. در این گفت‌وگوها او روش نقد و بررسی را می‌آموزد و شما نیز بر اساس صحبت‌های او پسند و سلیقه او را در می‌یابید.

در ساعاتی از روز تلویزیون را خاموش کنید تا اندکی آرامش در فضای خانه پدیدار گردد و زمانی برای گذراندن فراغت به روش‌های دیگر از جمله مطالعه به وجود آید. امروزه آن‌چه بیشتر اوقات ما و فرزندان ما را درگیر وجود خویش می‌کند، تلویزیون است. سعی کنید در فرصت‌های پیش آمده کودک خود را به کتاب‌فروشی ببرید و بگذارید تحت تأثیر بصری محیط قرار بگیرد و برای خود کتاب انتخاب کند.

کتاب‌هایی که قصه‌های طنزآمیزتر دارند و ساعاتی خوش را برای او به وجود می‌آورند در گرایش او به سمت مطالعه بسیار مؤثرترند. کتاب‌هایی که به همراه خود لوح فشرده دارند و همراه موسیقی هستند نیز، جذابیت بیشتری برای کودکان دارند. استفاده از آن‌ها می‌تواند کمک بیشتری به شما بکند.

اگر شما برای او کتاب می‌خوانید سعی کنید در جاهای پر کشش، باقی قصه را به بعد موکول کنید تا اشتیاق او به واسطه حس کنجکاوی‌اش افزون شود. سعی کنید موقع قرائت قصه لحن خود را برای کاراکترهای مختلف تغییر دهید. این بازی کشش قصه را برای آنان دوچندان می‌کند و باعث می‌شود علاوه بر تفهیم آسان‌تر، او در حین مطالعه بازی و شادی نیز بکند.

می‌بینید که تشویق کودکان به کتاب‌خوانی کار سخت و پیچیده‌ای نیست. توجه به علایق آن‌ها شما را در انتخاب آنچه می‌پسندند رهنمون می‌شود. بوضوح می‌بینید در عصر ما که عصر گسترش وسایل ارتباط جمعی مانند اینترنت و دیگر رسانه‌هاست مطالعه و کتاب‌خوانی هنوز اهمیت خود را نه تنها حفظ کرده است، بلکه شاهد افزایش تیراژ کتاب‌های چاپ شده، افزایش متقاضیان عضویت در کتابخانه‌ها و پر رونق شدن بازار کتابفروشان در سطح جهان هستیم. از آن‌جا که مطالعه اساساً برای آن‌ها تفریحی لذت‌بخش و شادمانه است ترغیب آنان بدین فرهنگ کاری ساده است اگر بر اساس دقت و دانش صورت بپذیرد و بدانید اگر این پایه در خانواده ریخته شود این عادت به صورت مادام‌العمر در آن‌ها باقی خواهد ماند.

>> قانون آنلاین/ علی روستایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها