کافی است سری به محله یافت‌آباد تهران بزنید تا با ننه صنوبر آشنا شوید، پیرزنی که هر روز بساط نقاشی‌اش را روی زمین پهن می‌کند تا با فروش نقاشی‌های ساده‌ای که می‌کشد روزگارش را بگذراند. او هفتاد و نه ساله است، اما وقتی پای صحبت‌های او می‌نشینی آن‌قدر با انرژی و مهربانی صحبت می‌کند که فراموش می‌کنی فاصله سنی زیادی بین تو که جوان هستی و او که کهنسال است، وجود دارد.
کد خبر: ۷۳۶۱۹۲

شاید به خاطر همین مهربانی‌هاست که از هر کس در محله یافت‌آباد از مغازه‌دار گرفته تا رانندگان تاکسی و حتی اهالی محل درباره ننه صنوبر، پیرزنی با قد و قامتی کوتاه بپرسید، حتما نشانی او را می‌دهند که این پیرزن بی‌آزار با سن بالا در کنار خیابان نشسته و از راهی خلاقانه امورات زندگی‌اش را می‌چرخاند و مثلا به جای این‌که دست نیاز به سوی دیگران دراز کند، نقاشی می‌کشد و با فروش آنها کسب درآمد می‌کند. هر رهگذری که از او قیمت نقاشی‌هایش را بپرسد، لبخندی به او می‌زند و همان‌طور که مشغول کشیدن نقاشی است، می‌گوید هر چقدر دوست دارید پول بدهید، من برای نقاشی‌هایم قیمت نمی‌گذارم. ننه صنوبر با مداد رنگی بیگانه است و فقط با مداد شمعی نقاشی می‌کشد. ضمن این‌که دستش هم در کشیدن نقاشی خیلی تند است. او به کشیدن کلاغ خیلی علاقه دارد و در بیشتر نقاشی‌هایش ردپایی از کلاغ دیده می‌شود. وقتی از او می‌پرسم که چرا در اکثر نقاشی‌هایت کلاغ وجود دارد و هیچ پرنده دیگری پیدا نمی‌شود، با خنده می‌گوید: به نظرم کلاغ‌ها حیوانات مظلومی هستند و هیچکس به آنها توجه نمی‌کند و به آنها غذا نمی‌دهد. برای همین من در نقاشی‌هایم کلاغ می‌کشم، اما پرنده‌های دیگر را هم خیلی دوست دارم. او در ادامه می‌گوید من از 9 سال پیش نقاشی می‌کشم، اما تا قبل از آن نقاشی نمی‌کشیدم و زن خانه‌دار بودم، ولی الان شاغل هستم!

بالای سر ننه صنوبر کاغذی به نرده‌های کنار پیاده‌رو آویزان و روی آن نوشته شده مادر دو جانباز. از او می‌پرسم بچه‌هایت ناراحت نیستند از این‌که نقاشی می‌کشی؟ در جواب می‌گوید: نه، برای چی ناراحت شوند. من دنبال روزی حلال هستم. تا الان هم جایزه‌های زیادی در حوزه نقاشی گرفته‌ام. بعد از گفتن این جمله تابلویی به دستم می‌دهد که تقدیرنامه‌اش از طرف یکی از نهادهای دولتی است که به عنوان بانوی نمونه آن را دریافت کرده است. در چند قدمی ننه صنوبر هم زنی نشسته که با چادر روی صورتش را پوشانده و گدایی می‌کند. دیدن زنانی همچون ننه صنوبر که با خلاقیت زندگی‌شان را اداره می‌کنند، ذهن هر نظاره‌گری را به فکر وامی‌دارد که خدا همیشه به زندگی کسانی که دنبال رزق حلال هستند، برکت می‌دهد.

فاطمه عودباشی‌‌ /‌‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها