تجربه می گوید جوش خوردن شکستگی استخوان سالخوردگان مدت زیادی طول می کشد و هیچ راهی هم برای تسریع آن وجود ندارد.
کد خبر: ۷۳۵۴۰
در حقیقت کاهش چگالی مواد معدنی در استخوان یا همان پوکی استخوان که مساله اصلی در افراد سالخورده بخصوص زنان است ، علت اصلی شکستگی های استخوانی به شمار می آید.
در تحقیقاتی که از سوی جامعه دارویی امریکا به چاپ رسیده است ، ویتامین Dبه عنوان ماده ای معرفی شده است که می تواند خطر شکستگی استخوان را تا حد زیادی کاهش دهد؛ اما پرسشی که مطرح می شود این است که بدن افراد سالخورده به چه مقدار ویتامین Dنیاز دارد؛
رژیمهای غذایی ، به طور معمول مقدار مصرف ویتامین Dرا در سالخوردگان بین 400تا 600واحد در روز توصیه می کنند؛ اما بازنگری گروهی از محققان آزمایشگاه متابولیسم استخوان به سرپرستی دکتر بیس داوسون ، رئیس آزمایشگاه متابولیسم استخوان نشان می دهد این دوز برای کاهش شکستگی موثر نیست و دوز مصرفی باید در حدود 700تا 800واحد در روز باشد تا خطر شکستگی تا 25درصد کاهش یابد.
داوسون و همکارانش در دانشکده 7نمونه آزمایش را از میان افراد بالای 60سال با شکستگی های مشخص تجزیه کردند.
در این آزمایش که یک تا 5سال به طول انجامید، به گروهی از آنها ویتامین Dو افزودنی (همراه یا بدون کلسیم ) و به گروهی فقط کلسیم یا داروهای طبی داده شد.
نتایج نشان داد استفاده از افزودنی های ویتامین D، نسبت به گروههای مشابه شان که از کلسیم همراه با ویتامین Dاستفاده کرده بودند، کمتر باعث بهبود می شود.
خانم دکتر داوسون امیدوار است در آینده با مطالعه بیشتر روی سالخوردگان ، به مقدار دقیق ویتامین Dو همچنین نسبت دقیق ترکیب این ماده با کلسیم دست یابیم تا به اثربخشی نهایی برسیم.
شکستگی استخوان در سالخوردگان بسیار خطرناک است و در بعضی مواقع منجر به مرگ در فرد می شود و یکی از موثرترین راههای پیشگیری ، رژیم غذایی مناسبی است که در آن از هر دو افزودنی ویتامین Dو کلسیم به مقدار مناسب استفاده شود.
همچنین دکتر داوسون و همکارانش اعلام کردند مصرف ویتامین Dسبب قوی تر شدن ماهیچه ها و عضلات نیز می شود که این اثر هم خطر شکستگی را پایین می آورد.
مترجم : علیرضا ضیایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها