خانواده رکن اساسی جامعه‌ انسانی است و شرط پویایی و استواری آن، وجود روابط صحیح و پایدار میان همسران است. بنابر این شناخت این نوع روابط نیازمند آشنایی هر یک از اعضا با وظایف و حقوق خویش است.
کد خبر: ۷۳۴۰۳۶
«حریم آرامش» رادیو سلامت برای حفظ خانواده

به همین دلیل همیشه به موضوع تحکیم خانواده سفارش شده، چون دستاوردهای مختلف در جامعه در سایه خانواده‌های سالم و امن به وجود می‌آید.

در همین راستا رادیو سلامت از چند سال پیش با طراحی برنامه‌ گفت‌وگومحور «حریم آرامش» تلاش داشته روابط صحیح بین زوج‌های جوان را آموزش بدهد تا بتواند از این طریق روابط بین آنها را بهتر و محکم‌تر کند و مانع طلاق‌های زودهنگامی شود که این روزها در جامعه رو به افزایش است. این برنامه هر هفته با انتخاب یک موضوع در روابط بین همسران همچون بیان ساده احساسات و گوش دادن به حرف همسران در قالب یک یا چند قسمت مباحث مطرح شده را با حضور کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

یکی از عواملی که به رابطه صمیمی بین زن و مرد آسیب می‌رساند این است که گاهی آنها شنونده‌های خوبی برای یکدیگر نیستند. یعنی به جای این‌که خوب به حرف‌های طرف مقابل گوش کنند و بعد جواب دهند، از ابتدای صحبت کردن به این فکر می‌کنند چه جوابی بدهند که بتوانند از خود دفاعی کنند.

حالت تدافعی داشتن در برابر حرف‌های همسر نشان‌دهنده برخی احساسات و ویژگی‌های درونی فرد است. یعنی اگر زن یا مرد همواره خود را حق به جانب بداند و اصلا نتواند بپذیرد که همسرش نیز صاحب حق و اعمال نظر است، موجب پنهان ماندن بخش‌هایی از ویژگی‌های درونی خود شده که هیچ‌گاه حاضر نمی‌شود آنها را بروز دهد.

بنابراین عوامل و کارشناسان این برنامه با هوشمندی تلاش دارند دست روی موضوعاتی بگذارند که دغدغه خانواده‌هاست. سیما غفاری، تهیه‌کنندگی این برنامه را به عهده دارد. لیلا علوی هم کارشناس - مجری این برنامه است که شب‌های پنجشنبه ساعت 23 و 30 دقیقه از رادیو سلامت پخش می‌شود.

بهبود روابط زناشویی

برنامه حریم آرامش از تولیدات گروه سلامت روان و خانواده شبکه رادیویی سلامت است. مهناز خرم‌رودی مدیریت این گروه را به عهده دارد. تحصیلات او در رشته روان‌شناسی بالینی است. وی درباره اهداف تولید برنامه حریم آرامش به جام‌جم توضیح می‌دهد: هدف اصلی ما آگاه‌سازی مخاطبان نسبت به بهبود روابط زناشویی برای استحکام خانواده است. آمارها نشان می‌دهد یکی از نیازهای مخاطبان در حوزه سلامت و بهداشت خانواده به درک صحیح و درست آنها از مسائل و موضوعات همسرداری مربوط می‌شود؛ بنابراین با توجه به این موضوع، برنامه را طراحی کردیم.

وی می‌افزاید: موضوع برنامه حریم آرامش ایجاد روابط سالم در خانواده است و اهمیت موضوع به این دلیل است که بسیاری از زوج‌ها قبل از ازدواج اطلاعات کافی ندارند و فقدان آگاهی در این مورد باعث گسست خانواده‌ها می‌شود. متاسفانه این روزها شاهد افزایش طلاق هستیم. به همین دلیل ما با دعوت از کارشناسان زبده به روابط زوجین می‌پردازیم. در واقع با حضور کارشناسان تلاش می‌کنیم مباحث مختلف را با حفظ ضوابط و معیارهای اخلاقی و با در نظر گرفتن حساسیت‌هایی که در این باره وجود دارد بررسی کنیم.

بنا به گفته خرم‌رودی، از آنجا که رادیو سلامت به عنوان شبکه تخصصی کارش را از چند سال پیش آغاز کرده، به همین دلیل تلاش دارد به عنوان یک شبکه کاملا تخصصی دست روی موضوعاتی بگذارد که شبکه‌های عمومی کمتر به سراغ آن می‌روند و به همین دلیل برخی موضوعات را به صورت خاص موردتوجه قرار می‌دهد.

مدیر گروه سلامت روان و خانواده رادیو سلامت ادامه می‌دهد: ما در برنامه حریم آرامش مسائل را علمی مطرح می‌کنیم و با رعایت معیارهای اخلاقی در یک ساعت مناسب با متخصصان صحبت می‌کنیم. نه‌تنها برای این برنامه، بلکه برای همه برنامه‌هایی که در این گروه تولید و پخش می‌شود از قبل با مشاوران و متخصصان صحبت می‌کنیم تا بتوانیم به مسائلی در حوزه سلامت روان و خانواده بپردازیم که دغدغه اکثر مردم است و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. شنوندگان با شنیدن این برنامه می‌توانند اطلاعات خوبی دریافت کنند و طبق آماری که دریافت کرده‌ایم اطلاعات این برنامه می‌تواند به متعادل شدن 85 درصد از ارتباط زوجین منجر شود.

شلوغی زندگی، کارهای سنگین روزانه، سرعت زندگی و... باعث دوری همسران از یکدیگر شده است. در واقع آنها گاهی به حدی غرق در کار روزانه می‌شوند که یادشان می‌رود در فضای خانه هستند و باید آداب روابط در خانه را رعایت کنند و همین مساله باعث سردی روابط بین زوجین و فاصله بین آنها می‌شود و روابط گرم و عاطفی از بین می‌رود.

خرم‌رودی در این باره می‌گوید: یکی از ویژگی‌های برنامه حریم آرامش این است که به زوج‌های جوان یاد می‌دهد که ارتباط نداشتن و سردی روابط چه عواقبی به‌دنبال خواهد داشت. به همین دلیل سعی داریم با تاکید بر این موضوع به شکل منطقی و علمی به این مسائل بپردازیم.

وی درباره ساعت پخش برنامه که 23 و 30 دقیقه است و این که وقت مناسبی برای پرداختن به این موضوعات نیست، می‌گوید: این ساعت را برای پخش انتخاب کردیم که فقط بزرگسالان شنونده آن باشند، چون برخی از مباحثی که در این برنامه مطرح می‌شود برای مخاطب کودک و نوجوان مناسب نیست.

برنامه حریم آرامش از زوایای مختلف موضوعات را بررسی می‌کند، به همین دلیل از اورولوژیست، روان‌شناس، روانپزشک و... دعوت می‌کند تا درباره مباحث مختلف صحبت کنند و سوالات شنوندگان را جواب بدهند.

خرم‌رودی معتقد است تحصیلاتش در روان‌شناسی بالینی خیلی در طراحی برنامه‌ها کمک کرده و حضور کارشناسان متعدد هم کیفیت برنامه را ارتقا داده است.

سیما غفاری، تهیه‌کنندگی برنامه حریم آرامش را از سال90 به عهده دارد. وی معتقد است در این برنامه یک فضای تعاملی شکل داده تا شنوندگان سوالات‌شان را با کارشناس برنامه مطرح و پاسخ‌های درست را دریافت کنند.

وی می‌گوید: گرچه برنامه حریم آرامش ساعت 23 و 30 دقیقه پخش می‌شود اما در هفته چند بار تکرار می‌شود تا شنوندگان فرصت شنیدن مباحث این برنامه را داشته باشند. ضمن این‌که کارشناسان را متناسب با موضوعات برنامه دسته‌بندی کرده‌ایم و همیشه از کارشناسان صاحب‌نظر دعوت می‌کنیم.

بهترین مشاوره به مردم

لیلا علوی، کارشناس - مجری این برنامه است. او درباره بخش کارشناسی این برنامه به جام‌جم می‌گوید: با توجه به گزارش‌هایی که از آمار طلاق موجود است، متوجه شدیم درصد قابل توجهی از طلاق‌ها به دلیل نامناسب بودن روابط بین زوجین است. حتی زوج‌هایی که زندگی‌شان را با عشق شروع می‌کنند، بعد از مدتی به دلیل درگیری‌های روزمره کارشان به طلاق کشیده شده است. بنابراین زیربنای خیلی از اختلافات روزمره روابط زوجین همین مسائل است.

وی ادامه می‌دهد: در این برنامه با کارشناسان هم علل جسمی و هم روانشناختی را مطرح می‌کنیم. در بررسی برخی مسائل در روابط بین زوجین متوجه می‌شویم نداشتن اطلاعات در مسائل روانشناختی به این مساله منجر می‌شود. حتی گاهی تبدیل به بحران می‌شود. درباره مسائل جسمی هم به صورت جداگانه مسائل زنان و مردان را مطرح می‌کنیم و نکات لازم را هشدار می‌دهیم. خوشبختانه برنامه حریم آرامش به دلیل تنوع موضوعات و کارشناسان با استقبال شنوندگان زیادی روبه‌رو شده است.

این کارشناس عنوان می‌کند: با این‌که برنامه ساعت 23 و 30 دقیقه پخش می‌شود، اما مردم زیادی شنونده این برنامه هستند و پرسش‌های خودشان را مطرح می‌کنند، حتی به شنوندگان آموزش می‌دهیم که مسائل‌شان را براحتی با مشاور در میان بگذارند تا آنها را به بهترین شکل راهنمایی کند، چون گاهی به دلیل شرم و حیا برخی افراد مسائل را مطرح نمی‌کنند و حل نشدن آن به بحران منجر می‌شود و زوج‌ها تصمیم به طلاق می‌گیرند، در حالی که با گرفتن مشاوره‌های درست می‌توان مسائل را در کمترین زمان و به بهترین شکل حل کرد.

یکی از ویژگی‌های برنامه حریم آرامش این است که مسائل را خیلی کلی مطرح نمی‌کند و موضوعات کلی به جزئیات تقسیم شده و بررسی می‌شود. در واقع کارشناس - مجری این برنامه موضوعات را بعد از دسته‌بندی و مطرح کردن با کارشناسان به ترتیب در برنامه طرح می‌کند تا اطلاعات کاربردی برای شنوندگان داشته باشد.

وی در این باره می‌گوید: ما در این برنامه فقط سرفصل موضوعات را مطرح نمی‌کنیم، بلکه تا جایی که می‌توانیم موضوعات را باز می‌کنیم و به زوج‌ها می‌گوییم چگونه می‌توانند روابط بین خودشان را بهبود بخشند و بهترین راه را انتخاب کنند تا یک زندگی آرام و بی‌دغدغه را داشته باشند. وظیفه رسانه، اطلاع‌رسانی به مخاطبان است و برنامه حریم آرامش به بهترین شکل این کار را انجام می‌دهد.علوی با اشاره به این‌که رسانه‌ای مثل رادیو مثل دانشگاه نیست که مخاطبان چند واحد را آموزش ببینند، می‌گوید: رادیو باید اطلاعات لازم را در اختیار شنوندگان قرار بدهد و به عنوان مثال به او بگوید برای چنین مشکلی به چه مشاور یا پزشکی باید مراجعه کند.

وی در پاسخ به این سوال که تا چد حد از پیشنهادهای مردم برای انتخاب موضوعات برنامه بهره می‌برید، می‌گوید: مردم در پیامک‌ها و تماس‌هایی که با ما دارند درباره مشکلات‌شان صحبت می‌کنند و ما هم در این باره با کارشناسان صحبت می‌کنیم. شاید گاهی موضوعات از دید من به عنوان کارشناس جذاب باشد، اما خیلی دغدغه مردم نباشد، به همین دلیل برنامه حریم آرامش یک برنامه تعاملی با مخاطبان است و از نظرات مردم بهترین استفاده را می‌کنیم.

این کارشناس - مجری درباره این‌که برای انتخاب کارشناسان برنامه چه معیارهایی را در نظر می‌گیرید، می‌گوید: ما باید از کارشناسانی دعوت کنیم که هم در کارشان زبده باشند و هم این‌که فن بیان خوبی داشته باشند و بتوانند در زمانی که به آنها داده می‌شود به مباحث به شکل مطلوب بپردازند. ضمن این‌که حرف‌هایشان هم قابلیت پخش از رادیو را داشته باشد.

علوی ادامه می‌دهد: تعداد کارشناسان خوب کم نیست و ما کارشناسان حاذق زیاد داریم، اما گاهی برخی از آنها فن بیان مناسب ندارند، به همین دلیل تلاش می‌کنیم بهترین‌ها را گلچین کنیم. من در طول برنامه مهم‌ترین سوالات مردم را مطرح می‌کنم تا اطلاعات داده شده برایشان کاربردی باشد. به همین دلیل باید این قدرت را داشته باشیم تا در قالب چند دقیقه اصل مطلب را بیان کرده و از صحبت‌های فرعی بپرهیزیم.

وی در پایان می‌گوید: مهمانان برنامه حریم آرامش از استادهای دانشگاه و هیات علمی هستند. این برنامه مثل کلاس درس نیست که مردم احساس راحتی نکنند، بلکه تلاش کردیم فضای گرمی فراهم کنیم تا مردم براحتی مشکلات‌شان را طرح کنند.

فاطمه عودباشی ‌/‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مقدم
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
۰
۰
خواهش میكنم راهنمائی كنید چطور میتونیم به سی دی برنامه هائی كه با حضور سركار خانم دكتر بهرامی در حریم آرامش شنیده شده دسترسی پیدا كنیم مدت زیادی است كه پیگیرم و از برنامه بسیار عالیتان ممنونم

نیازمندی ها