10 آبان، شهادت آیت الله قاضی طباطبایی

امروز 10 آبان 1393 خورشیدی برابر با 7 محرم 1436 هجری و 1 نوامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۳۳۸۹۱
10  آبان، شهادت آیت الله قاضی طباطبایی

هجری شمسی

10 آبان 1286

سید علی آقایزدی پدر سید ضیاءالدین طباطبائی بر فراز منبر جنبش مشروطه را مورد حمله قرارداد و تقی‌زاده را کافر خواند.

10 آبان 1306

عبدالمجید میرزا عین‌الدوله صدر اعظم دوران استبداد قاجار و نوه فتحعلی شاه که در دوران مشروطیت دو بار رئیس‌الوزرا شده بود در 84 سالگی درگذشت.

10 آبان 1332

روابط سیاسی ایران و ژاپن پس از 9 سال، از سر گرفته شد.

10 آبان 1341

مردم خشمگین تهران با اجتماع در مسجد سید عزیزالله خواستار لغو لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی شدند.

10 آبان 1352

ساعد مراغه‌ای از نخست‌وزیران حکومت پهلوی در 93 سالگی درگذشت.

10 آبان 1358

آیت‌الله قاضی طباطبائی امام جمعه تبریز، هنگام اقامه نماز جمعه توسط یکی از افراد گروه فرقان به شهادت رسید.

10 آبان 1358

بعضی سران دولت موقت با «زبیگنیوبرژینسکی» مشاور امنیت ملی کارتر ملاقات کرده و خواستار ادامه دوستی بین دو کشور شدند. اما سه روز بعد سفارت امریکا به تصرف دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در آمد و دولت مهندس بازرگان استعفا کرد.

هجری قمری

7 محرم 61

ابن سعد به دستور عبیدالله بن زیاد میان آب فرات و امام حسین (ع) و یارانشان محدودیت به وجود آورد و عمرو بن حجاج را با پانصد سوار بر اطراف فرات و شعب آن گماشت.

میلادی

1 نوامبر 1954

جنگ انقلابیون ویتنامی علیه استعمارگران فرانسوی با پیروزی ویتنامی ها پایان یافت. فرانسویان از اوایل قرن نوزدهم میلادی، پس از پیروزی در مقابل دیگر رقیبان در جنوب شرقی آسیا، تقریباً تمام سرزمین‏هایی که امروزه سه کشور ویتنام، لائوس و کامبوج را تشکیل می‏ دهند، تحت سلطه خود قرار دادند و آن را هندوچین فرانسه نامیدند در فاصله جنگ جهانی اول و دوم، شورش‏های پراکنده‏ ای به رهبری هوشی ‏مینه، کمونیست معروف ویتنامی علیه سلطه فرانسویان آغاز شد. این شورش‏ها در جریان جنگ جهانی دوم به شهرهای بزرگ ویتنام راه یافت و پس از وقفه‏ ای 2 ساله به دلیل دستگیری هوشی ‏مینه، ادامه پیدا کرد. با پایان جنگ، نیروهای انقلابی ویتنام، بخش بزرگی از شمال ویتنام را در دست گرفتند و هوشی‏ مینه نیز در دوم سپتامبر 1945م، تشکیل حکومت دموکراتیک ویتنام را اعلام کرد. در این حال علی‏رغم پیشنهاد مذاکره، دوستی و اتحاد ویتنام با فرانسه از جانب هوشی‏ مینه، فرانسوی‏ها که مطامع استعماری گذشته خود را دنبال می‏کردند، حاضر به مصالحه نشدند. از این‏رو، جنگ‏های ویتنام بین فرانسویان و انقلابیون ویتنامی از شانزدهم نوامبر 1945م آغاز شد که طی نه سال، صدها هزار نفر از نیروهای طرفین کشته و زخمی شدند و خسارات سنگین مالی به بار آمد. فرانسوی‏ها سرانجام پس از تحمل چند شکست خفت بار، حاضر به مصالحه و مذاکره شدند و پس از عقد قرارداد صلح در 20 ژوئیه 1954م، جنگ‏های دو طرف در اول نوامبر 1954م پایان یافت. در این میان، هنگامی که مذاکره درباره شرایط متارکه جنگ و تقسیم موقت ویتنام به دو بخش شمالی و جنوبی و انجام انتخابات پارلمانی در حال انجام بود، با تحریک امریکایی‏ها بر ضد ویتنام شمالی، جنگی دیگر دامن‏گیر این سرزمین شد که آن نیز ب شکست امریکا را در پی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها