کاهش فرانشیز با اصلاح تعرفه های درمانی

معاون درمان وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی با توجه به برنامه ریزیهای انجام شده برای کاهش فرانشیز، اصلاح تعرفه های پزشکی را موجب افزایش پرداختی بیماران ندانست.
کد خبر: ۷۳۳۵۵۸
کاهش فرانشیز با اصلاح تعرفه های درمانی

به گزارش واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دوسیما، دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به ضرورت تدوین کتاب ارزش نسبی تعرفه های پزشکی گفت: سه دهه از اجرای نسخه قبلی کتاب می گذشت و لزوم تغییر کتاب احساس می شد.

وی افزود: حدود 2000 روش جراحی، خدمات تشخیصی و درمانی در آن کتاب وجود نداشت و به صورت سلیقه ای اجرا می شد.

دکتر آقاجانی تصریح کرد: بسته بیمه پایه یعنی خدمات پوشش بیمه هم به علت بازنگری نشدن خیلی محدود بود و همچنین نسبت بین خدمات تغییر پیدا کرده بود از این جهت دیده می شد که گرایش به سمت برخی رشته ها بیش از حد شده بود درحالی که برخی دیگر گرایش کم شده یا حتی داوطلبی نبود.

وی افزود: وزارت ، روش سابقه را کنار گذاشت و به جای رشد سنواتی معمول که فاقد تناسب و عدالت بود، بازنگری بنیادی را در دستور کار قرار داد به این شکل که از اسفند 92 از دست اندرکاران مختلف برای بازنگری دعوت کرد و با کمک آنها این کار انجام شد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: تورم سالهای اخیر تاثیرات بسیار منفی در حوزه سلامت به جای گذاشته بود که این امر تا حد زیادی در نگارش این کتاب رعایت شد، البته منابع ما در نظام سلامت محدود است ولی حرکت به سمت نرخ های واقعی و تناسب و عدالت چشم گیر بوده است.

وی دریافت هرهزینه ای خارج از چارچوب پرونده و موسسه درمانی را خلاف قانون دانست و افزود: پرداخت ها در صورت حساب و با ارائه رسید انجام خدمات صورت می گیرد.

دکتر آقاجانی شعار کتاب را تکریم جامعه پزشکی و صیانت از حقوق بیمار دانست و تصریح کرد: کتاب ارزش نسبی تعرفه های پزشکی تدوین شده است تا پرداختی مردم را انضباط بخشیده و کم کند.

وی گفت: فرانشیز مردم در بیمارستانهای دولتی در بخش خدمات بستری از 10 و 5 درصد به 6 و 3 درصد و فرانشیز خدمات سرپایی هم در بیمارستانهای وزارت بهداشت از 30 به 15 درصد کاهش پیدا خواهد کرد تا باری بر دوش مردم گذاشته نشود.

معاون وزیر بهداشت افزود: به این ترتیب پرداخت ریالی مردم همچنان در همان میزان سابق باقی خواهد ماند ضمن آن که مواظبت می شود تا پرداختی خارج از صندوق انجام نشود.

وی تصریح کرد: در بیمارستانهای خصوصی هم اجرای کتاب انضباط مالی ایجاد می کند و ما شاهد تعرفه های سلیقه ای نخواهیم بود و همچنین پرداخت های خارج از موسسه درمانی حذف می شود.

دکتر آقاجانی گفت: در خدمات جنبی (پاراکلینیکی) پزشکی فاصله بین تعرفه و میزان مورد قبول بیمه ها آنقدر زیاد بود که موضوعیتی برای ارائه دفترچه وجود نداشت اما با توجه به رویه جدید،‌25 درصد از پرداختی مردم برای این خدمات از قبیل عکس و آزمایشگاه کم می شود.

وی افزود: وزارت بهداشت به گونه ای برنامه ریزی کرده است که همه گروههای پزشکی و کارکنان غیر پزشک هم از آن بهره مند خواهند شد تا با رغبت بیشتری کار کنند، امری که در نهایت مردم برنده اصلی هستند ضمن آن که ارائه دهندگان خدمات هم مورد توجه قرار گرفته اند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با توجه به قانون تعرفه پرستاری که 7 سال است اجرا نشده گفت:‌با دستور وزیر بهداشت در 27 مرداد درباره تعرفه های نظام پرستاری، مقرر شد که در چند بیمارستان این قانون به صورت آزمایشی اجرا و نتایج، چگونگی اجرا و بار مالی آن روشن شود تا بتوان درباره گسترش اجرای قانون تعرفه پرستاری تصمیم گرفت.

وی افزود: البته در مجموع بیمارستان های کشور توزیع منابع با دقت برنامه ریزی خواهد شد تا عدالت نسبی بین همه گروه های پزشکی و غیر پزشکی برقرار شود.

دکتر آقاجانی درباره زمان اجرا و بازنگری ارزش نسبی تعرفه های پزشکی هم گفت: ما یک بازنگری زودهنگام در سال 93 خواهیم داشت و از این به بعد هر سال این بازنگری انجام می شود.

وی افزود: زمان اجرای تعرفه ها از اول مهر بود و باز توزیع منابع در حال انجام است که امیدواریم در پاییز کتاب با 5000 کد تعرفه و نظام بازتولید استقرار پیدا کند تا از دی ما نظام ثابت تعرفه ها را شاهد باشیم.

دریافت وجه تحت عنوان خدمات بستری در مطب غیرقانونی است

رئیس نظام پزشکی کشور با توجه به تدوین کتاب ارزش‌های نسبی سلامت در ایران، خواستار همراهی جامعه پزشکی با نظام تعرفه گذاری شد.

در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دوسیما، دکتر علیرضا زالی، گفت: شاید نخستین گام راهبردی برای ساماندهی تعرفه ها و شفاف سازی روابط بین بیماران و پزشکان وجود نظام تعرفه گذاری مشخص باشد.

وی افزود: از سال 73 تاکنون قیمت تمام شده و قیمت پایه با چالش فراوان روبرو بوده است که خوشبختانه با هماهنگی خوبی که وزارت بهداشت با سازمان نظام پزشکی، وزارت رفاه و سازمان‌های بیمه گر پایه داشت، نخسین گام بلند در نیمه دوم سال 92 برداشته شد .

دکتر زالی با اشاره با بیان این که بالغ بر شش سال بود که شاهد انجماد " کا " (ارزش نسبی خدمات) جراحی بودیم گفت: چند مولفه در تبیین یک کا از جمله مهارت جراح و خطرات جراحی در این ضریب موثر هستند که در مجموع اگر همه ی عوامل را کنار هم بگذاریم، تبلور آن تحت عنوان کای جراحی مشخص می شود.‌

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: امروز رفتار حرفه‌ای و متعهدانه جامعه‌ی پزشکی یک راهبرد مهم و تاثیرگذار است و جامعه پزشکی با توجه به سرمایه گذاری عظیم دولت می تواند در ادامه مسیر و تکمیل سایر حلقه ها دولت را دلگرم کند.

وی افزود: برای همه کارشناسان مسئول حسابداری بیمارستان‌های دولتی و خصوصی جلسات توجیهی لازم را برگزار کرده ایم و‌این کارشناسان با مفاد کتاب ارزش‌های نسبی سلامت در ایران آشنا شده اند.

دکتر زالی هرگونه پرداخت وجه تحت عنوان خدمات بستری در مطب را غیر قانونی دانست و گفت: همه پرداخت ها باید در بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود صورت گیرد و برای آن سند حسابداری صادر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بالغ بر 75 تا 80 درصد بیمارستان‌های خصوصی تهران میزبان بیماران بیمه‌های تکمیلی هستند که این اعداد در شهرستان‌ها بین 90 تا 95 درصد است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان این که بیش از 80 درصد مراجعین کنونی بخش‌های خصوصی بیمارستان‌ها از پوشش بیمه‌های تکمیلی برخوردار هستند گفت: موضوع نگران کننده این بود که بیمه‌های تکمیلی پوشش لازم را نداشته باشند اما با جلساتی که برگزار کردیم، این نگرانی برطرف شده است.

وی افزود: پیش بینی ما این است که از 15 آبان به بعد بیمه‌های تکمیلی این مشارکت را انجام خواهند داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها