مرگ مشکوک سرنا شیم خبرنگار شناخته شده شبکه بین المللی پرس تی وی بر اثر یک سانحه ساختگی رانندگی در ترکیه، بار دیگر استفاده تروریست ها و حامیان آنها، از ترور جهت مقابله با اطلاع رسانی مستقل و موثر پرس تی وی را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۷۳۰۰۷۵
تروریسم علیه پرس تی وی

در اوج گمانه زنی ها مبنی بر حمایت ترکیه از تروریست های داعش برای کشتار مردم کردتبار کوبانی، سرنا شیم خبرنگار پرس تی وی که به منطقه کوبانی اعزام شده بود، در گزارشی مستند فاش ساخت تروریست های داعش از طریق ترکیه و در پوشش کامیون های برنامه جهانی غذا (وابسته به سازمان ملل) نیرو، سلاح و تجهیزات به کوبانی منتقل می کنند، با توجه به استقرار نیروی زمینی ارتش ترکیه در سراسر مرز با سوریه ، جای تردید نیست که تروریست های داعش این اقدام را با هماهنگی ارگانهای امنیتی و نظامی ترکیه انجام می دهند.

بر این اساس افشاء شدن این موضوع ضربه بزرگی بر وجهه ترکیه است و نشان می دهد مقامات آنکارا تلاش دارند با حمایت از کشتار کردها توسط داعش، بافت جمعیتی مناطق کردنشین سوریه را تغییر دهند ، اساسا کارشناسان معتقدند درخواست ترکیه برای ایجاد منطقه حایل و پرواز ممنوع نیز در این راستاست.

در چنین شرایطی و دو روز پس از تهدید سرنا شیم توسط ماموران سازمان امنیت ترکیه (میت)، یک تریلی حامل سیمان و بدون پلاک خودرو سرنا شیم را در زمانی که وی از محل ارسال گزارش عازم هتل بود؛ زیر گرفت، تا به کشته شدن این خبرنگار ، برگ سیاه دیگری بر پرونده قتل های باصطلاح مجهول الهویه خبرنگاران در ترکیه افزوده شود.

بر اساس قوانین بین المللی از جمله پروتکل شماره یک منضم به کنواسیون‌های 1949 ژنو مبنی بر حمایت و حفاظت از خبرنگاران جنگی، دولت ترکیه در این خصوص مسئولیت دارد و باید با شفاف سازی ، پاسخ افکار عمومی را بدهد.

چرا که اغلب روزنامه نگاران و تحلیل گران مستقل جهان در این خصوص ترکیه را مقصر می دانند. بعنوان نمونه جیمز موریس تحلیلگر مشهور امریکایی گفته است سازمان امنیت ترکیه در مرگ سرنا شیم نقش داشته است، برخی از مطبوعات آنکارا نظیر حریت نیز مطالب مشابهی منتشر کرده اند.

حساسیت این موضوع از آن جهت است که بر اساس گزارشهای بین المللی، ترکیه از لحاظ مقابله با آزادی بیان جزوء کشورهای پیشرو در جهان محسوب می شود، بطوریکه دو سال پیش سازمان مدافع حقوق روزنامه نگاران مستقر در نیویورک با اشاره به زندانی شدن دهها خبرنگار منتقد سیاست های رجب طیب اردوغان در زندانهای ترکیه، از این کشور بعنوان «بزرگ‌ترین سرکوب گر رسانه‌ها در جهان» نام برد.

در این میان، سرنا شیم که سابقه تهیه گزارش برای پرس تی وی از مناطق جنگی عراق، لبنان و اوکراین را داشته ، دومین خبرنگار شبکه بین المللی انگلیسی زبان پرس تی وی است که در در دو سال اخیر توسط تروریست ها کشته می شود، ۵ مهر ۱۳۹۱ (۲۶ سپتامبر ۲۰۱۲) مایا ناصر خبرنگار پرس تی وی در سوریه ، از ناحیه گلو هدف تک تیراندازیان داعش قرار گرفت ، حال آنکه همان زمان خبرنگاران برخی از کشورهای غربی، عربی و ترکیه آزادانه در میان تروریستها جولان داده و با تحریف واقعیات، اجساد قربانیان داعش را بعنوان کشته های ناشی از حمله ارتش سوریه به جهانیان معرفی می کردند.

در یک جمعبندی باید گفت اینگونه اقدامات تروریستی نشان می دهد که تروریست های تکفیری و حامیان آنها تا چه میزان از افشاء گری و تاثیرگذاری شبکه های خبری بین المللی ایران از جمله پرس تی وی وحشت دارند، چرا که نگاهی به صحنه کنونی درگیریهای داعش نشان می دهد که تروریست ها به اندازه میدان جنگ، در میدان فضای مجازی و رسانه ای نیز حضور دارند.

صدها سرور اینترنتی داعش و دیگر تروریست ها در کشورهای غربی و همچنین ترکیه مستقر هستند و تروریستها با استفاده از فضای سایبری و رسانه های همسو ، به ایجاد ارعاب ، عضو گیری ، جمع آوری کمک مالی و تبلیغ عقاید خود اقدام می کنند ، در چنین شرایطی رویکرد متفاوت و نگاه نو شبکه های بین المللی پرس تی وی و العالم ، امپراتوری رسانه ای غرب و رسانه های همسو تروریست ها را دچار رسوایی بی سابقه ای کرده است ، بطوریکه در همین حوادث اخیر خاورمیانه از جمله جنگ 51 روزه غزه ، بدنبال افشاء گریهای پرس تی وی ، شبکه های بزرگی چون سی ان ان برای جلوگیری از رسوایی بیشتر ناچار شدند بخش اندکی از واقعیات را البته با تاخیر نشان دهند.

امروزه نیز شبکه های غربی در حالی هیاهوی باصطلاح حملات ائتلاف ضد داعش را براه انداخته اند که رسانه های بین المللی ایران از جمله پرس تی وی با تبیین ماهیت دروغین و شکست خورده این ائتلاف، این سوال را در افکار عمومی ایجاد کرده اند که آیا موسسان و حامیان یک گروه تروریستی می توانند با همان گروه مقابله کنند؟

گزارش های سرنا شیم و دیگران خبرنگاران پرس تی وی از سوریه، عراق و ترکیه نشان می داد که ائتلاف ضد داعش با پیگیری تز تروریسم خوب و تروریسم بد، نه صداقت و نه موفقیتی درمقابله با داعش دارد و در واقع امریکا به بهانه مقابله با داعش، تاسیسات راهبردی دولت سوریه و مبارزان کرد را هدف قرار می دهد و ترکیه نیز با استقرار نیروی زمینی در مرز با سوریه، ضمن جلوگیری از گسیل شدن مبارزان کرد به کوبانی، گذرگاه امنی برای تردد تروریست های داعش در پوشش کاروان های امداد رسان ایجاد کرده است.

در چنین شرایطی شبکه بین المللی نظام سلطه، از مدتها پیش مجموعه ای از روشهای نرم افزازی و سخت افزازی برای مقابله با پرس تی وی و شبکه های بین المللی ایران در پیش گرفته است.

بر اساس یک تقسیم کار انجام شده کشورها غربی مدعی دموکراسی با روش های نظیر قطع پخش ماهواره ای، فیلتر سایتهای اینترنتی، ممنوعیت پخش کابلی، تعطیلی یا فشار بر دفاتر پرس تی وی و ایجاد موانع تصنعی قضایی تلاش دارند که در اطلاع رسانی موثر پرس تی وی اخلال ایجاد کنند، و تروریست های وابسته به این جریان نیز با هدایت سرویس های امنیتی وظیفه تهدید، ربایش و ترور خبرنگاران شبکه های مستقل و تاثیرگذار را در پیش گرفته اند، با توجه به چنین سناریو شومی جای تعجب نیست که علیرغم اینکه سرنا شیم تابعیت امریکایی داشته و چهره خبری شناخته شده ای می باشد، آمریکایی​ها و سازمانهای مدافع حقوق بشر غربی در این خصوص سیاست سکوت و تعلل را در پیش گرفته اند.

با وجود این، مستنداتی نظیر مراجعه ماهانه بیش از یکصد میلیون کاربر به سایت اینترنتی شبکه پرس تی وی نشان می دهد که جایگاه بین المللی پرس تی وی بعنوان صدای اکثریت خاموش جهان روزبروز در حال تقویت است که این مرهون استفاده گردانندگان این شبکه از جدیدترین متدهای انتقال پیام و نیز اعتماد بالای مخاطبان به این شبکه در اقصی نقاط جهان می باشد که خود تبدیل به تبلیغ کنندگان این شبکه شده اند.


احمد کاظمی - مدیر پژوهش های کاربردی معاونت برونمرزی صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها