دو روز پیش، روز 19 اکتبر (27 مهر 1393) ، سرنا شیم خبرنگار پرس تی وی را جاسوس نامیدند تا پس از ارسال تصاویری از انتقال تروریست‌ها به سوریه در سناریویی برنامه ریزی شده طی یک تصادف، به قتل برسد؛ با این وجود، آنکارا نمی تواند خود را از مسئولیت مرگ کسی که به رسالت حرفه ای خود در خبررسانی عمل کرده است، مبرا بداند.
کد خبر: ۷۳۰۰۳۴
خواب خرگوشی رسانه ها در برابر یک مرگ مشکوک

به گزارش جام جم آنلاین، مرگ مشکوک خبرنگار شبکه پرس تی وی در ترکیه در بحبوحه مشغولیت رسانه های داخلی و خارجی به موضوعات مختلف، در حالی مورد غفلت و تغافل قرار گرفت که نشانه های متعدد حاکی از مسئولیت مستقیم دولت ترکیه در قتل این خبرنگار است.

درست است که تهدید جان خبرنگاران در ترکیه ای که یکی از کشورهای تراز اول در دستگیر و محدود کردن خبرنگاران است امری عادی به نظر می آید و گزارش های نوبه ای نهادی های جهانی ذیربط درباره اعمال فشار بر خبرنگاران، حاکی از مهیا شدن یک زندان بزرگ به وسعت آن کشور برای این قشر در سایه دولتی است که هر روز بر دروازه های اتحادیه اروپا می کوبد، اما به همین دلایل و مسائلی شبیه آن نمی تواند کاری از پیش ببرد و نیز این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست که ترکیه، حامی تروریست های منطقه و گروه های بدنامی مانند داعش است، با این حال هیچ کدام از این دانسته ها نباید دستگاه های ذیربط کشورمان را از پیگیری قتل مظلومانه خانم سرنا شیم خبرنگار پرس تی وی بازدارد و آنکارا را به حال خود بگذارد.

نکته شایان تامل در قتل خبرنگار پرس تی وی این است که درست دو روز پیش از وقوع قتل، سناریوی آن به بهانه اتهام «جاسوسی» این خبرنگار از سوی دولت ترکیه فراهم شد.

شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی گزارش داد که حمید رضا عمادی، مدیر اتاق خبر پرس تی وی، به رسانه های ایران گفت: ماموران امنیتی ترکیه به محل اقامت خبرنگار پرس تی وی در ترکیه رفته و تحقیقاتی در مورد او انجام داده اند.

او به نقل از خبرنگار خود در ترکیه گفت که ماموران ترکیه این خبرنگار را "جاسوس" خوانده و از همگان خواسته اند "به محض رویت این خانم حضور وی را به ماموران امنیتی اطلاع دهند."

مدیر اتاق خبر پرس تی‌وی در خصوص آخرین وضعیت خبرنگارش در ترکیه افزود: «در حال حاضر فقط تحقیقاتی از وی صورت گرفته و این خبرنگار فعلا آزاد است.»

کمتر از 48 ساعت بعد از انتشار این اطلاعات، یک حادثه! جاده ای خبرنگار پرس تی وی را به کام مرگ کشاند.

روز 27 مهر، شبکه تلویزیونی «پرس‌.‌تی‌.‌وی» در خبری فوری و زیر‌نویس اعلام کرد که سرنا شیم خبرنگار این شبکه در نزدیکی مرز بین ترکیه و سوریه کشته شده است.

روز یکشنبه رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند، «سرنا شیم» خبرنگار شبکه انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی در یک سانحه رانندگی در این کشور جان خود را از دست داد؛ اما با توجه به اینکه در چند روز اخیر، مقامات اطلاعاتی ترکیه این خبرنگار را به جاسوسی متهم کرده بودند، مرگ وی بسیار مشکوک است.

امروز نیز سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با ابراز تاسف از کشته شدن خبرنگار پرس تی وی در ترکیه، گفت: امیدوارم تحقیقات کامل درباره این حادثه از سوی مسئولان ذیربط صورت گیرد و همه چیز روشن شود.

استفان دوژاریک دوشنبه در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به سئوال واحد مرکزی خبر در نیویورک درباره کشته شدن خبرنگار شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی در ترکیه افزود: قطعا ما به دلیل از دست رفتن همکار شما بسیار ناراحت هستیم. خبرنگار واحد مرکزی خبر به گزارش جمعه گذشته سرنا شیم، خبرنگار پرس تی وی از مرز ترکیه با سوریه اشاره کرد و گفت: او در آن گزارش از سوء استفاده آنکارا از کامیون های سازمان خاروبار و کشاورزی جهانی (فائو) برای انتقال تروریست ها به داخل سوریه پرده برداشت و گفته بود که تصاویری به دست وی رسیده است که این امر را تائید می کند ولی دو روز بعد، این خبرنگار در حادثه رانندگی در جنوب ترکیه کشته شد.

وی از سخنگوی دبیرکل سازمان ملل پرسید: با این اوصاف برخی معتقدند که دولت ترکیه در حادثه کشته شدن خبرنگار پرس تی وی دخالت داشته و از آنجا که فائو از سازمان های تخصصی سازمان ملل متحد است، واکنش شما به این موضوع چیست؟

استفان دوژاریک گفت: ما همواره از این تریبون بر لزوم حفاظت از خبرنگاران در خطوط مقدم جنگ ها تاکید کرده ایم.

وی افزود: من در موقعیتی نیستم که بگویم احتمال دارد چه اتفاقی رخ داده و یا رخ نداده است.

دوژاریک گفت: امیدوارم تحقیقات کامل درباره این حادثه از سوی مسئولان ذیربط صورت گیرد و همه چیز روشن شود.

این در حالی است که واکنش مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به درگذشت خبرنگار پرس تی وی در ترکیه، ضعیف تر از حد انتظار بود.

به گزارش مهر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با درگذشت خانم سرنا شیم خبرنگار محلی شبکه پرس تی وی در صحنه تصادف اظهار داشت: خبر درگذشت خبرنگار شبکه پرس تی وی موجب تاسف و تاثر گردید.

وی افزود: ایشان در شرایط سخت منطقه جنگی مشغول انجام وظیفه خطیر خبرنگاری بود که متاسفانه براساس اخبار منتشره در صحنه تصادف جان خود را ازدست داد . این ضایعه را به خانواده آن مرحومه ، جامعه بزرگ خبرنگاران و همکاران وی در شبکه پرس تی وی تسلیت عرض می نمائیم.

به گزارش جام جم آنلاین، اظهار تاسف و تاثر از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره درگذشت خبرنگار یکی از شبکه های مهم و تاثیرگذار بین المللی کافی نیست و به نظر می رسد مسئولان و مقامات مرتبط یا سکاندار سیاست خارجی باید به مرگ خبرنگار پرس تی وی با حساسیت بیشتری توجه کنند پیش از آنکه حوادث مشابه بعدی بتواند باب خبرنگارکشی را به عنوان یک رویه عادی در کشورهایی باز کند که حمایت پنهان و آشکار آنها از تروریسم سازمان یافته بین المللی محرز است.

نمی توان از رسانه های وابسته غربی و منطقه ای انتظار حساسیت در این باره را داشت، هرچند خبر قتل این خبرنگار در رسانه های خارجی هم بازتاب قابل توجهی داشت، اما در این میان رسالت رسانه های ایرانی و دستگاه های ذیربط برای پیگیری پرونده بیش از هر زمان دیگری ضروری و حساستر به نظر می رسد.

جواد ارشادی – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
۰
۰
بابا ول كنید تورا به خدا اینهمه مشكل خودمون داریم حالا چسبیدید به یه نفر خارجی كه تصادف كرده یا كشتنش؟!!!!!!
روز روشن اسید میپاشند تو صورت ملت خودمون هیچ ككتون نمیگزه اونوقت یه بابایی تصادف كرده یا حالا كشتنش تمام بخشای خبری رو پر كردید كه چی؟ تا كی غریب پرستی؟
اگه انصاف دارید سانسور نكنید
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
۰
۰
( میگن بعضی وقتا باید ماردونا رو ول كرد غضفر رو گرفت) عزیز دلم این خبر نگار چوب اطلاع رسانی از واقعیات را خورد .وی تمام توان خود را جهت تنویر افكار جهانیان از پشت پرده جریان داعش و جنایاتی كه میكنند بكار برد حتی جان خودش را در این راه گذاشت. فكر نمیكنی اسید پاشی هم كار دوستان داعش باشه و هم اونایی كه داعش رو مسلح كردن دست به این كار زده باشن؟ اگه امروز داعش به خونه وناموس جنابعالی برسه بازم میگی ولكن بابا ما گشنمونه.....؟واقع بین باش.

نیازمندی ها