دوستداران تلویزیون و سینما، دیوید فینچر را به خاطر کارگردانی درام‌های دلهره‌آور و پررمز و راز تحسین‌شده‌ای مثل «هفت»، «باشگاه مشت‌زنی» و «شبکه اجتماعی» می‌شناسند. این فیلمساز پنجاه‌و‌دو ساله برای این فیلم آخری و همچنین «مورد عجیب و غریب بنجامین باتن»، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد.
کد خبر: ۷۲۸۹۶۰
قاعده‌شکنی فیلمساز معروف

نکته جالب و قابل ذکر این است که باوجود شهرت بالای فیلمسازی، او تعداد زیادی فیلم سینمایی کارگردانی نکرده است. اولین فیلم سینمایی او در مقام کارگردان، سومین قسمت مجموعه فیلم علمی ـ تخیلی «بیگانه‌ها» در سال 1992 بود. این فیلم در کنار فروش بالا در جدول گیشه نمایش سینماها، با نقدهای مثبت منتقدان هم همراه شد، اما همین منتقدان هنوز هم دومین فیلم او هفت (1995)‌ را بهترین کار سینمایی‌اش بین 12 فیلمی می‌دانند که تا به حال ساخته است. نکته جالب و مهم این است که همین منتقدان، در کنار این فیلم از مجموعه تلویزیونی «خانه کارت‌ها»ی وی به‌عنوان اثری قابل ذکر در کارنامه هنری‌اش یاد می‌کنند.

شاید همین اظهارنظر بود که فینچر را راغب به ادامه کار و فعالیت تلویزیونی کرده است. فینچر برای کارگردانی دو اپیزود اول و دوم «خانه کارت‌ها» جایزه امی (اسکار تلویزیونی)‌ را برای بهترین کارگردانی یک درام تلویزیونی دریافت کرد. این مجموعه یکی از کارهای پربیننده تلویزیون‌های جهان در سال 2013 شد. در این اثر که حال و هوایی سیاسی و اجتماعی دارد، «کوین اسپیسی» و «رابین رایت»، نقش‌های اصلی مجموعه را بازی کرده‌اند. این مجموعه هم اقتباسی آمریکایی از یک مجموعه پرسر و صدا و پربیننده شبکه BBC به همین نام بوده است. قصه نسخه آمریکایی مجموعه در شهر واشنگتن رخ می‌دهد و داستان فرانک آندروود (اسپیسی)‌ از اعضای حزب دموکرات را به تصویر می‌کشد. زمانی که وی نمی‌تواند پست وزیر امور خارجه را به دست بیاورد، تلاش دیوانه‌واری را برای ورود به دنیای قدرت و دولت آغاز می‌کند.

همسر وی کلر (رایت)‌ هم در این کار به کمک او می‌آید و این دو در مسیر خود، حتی حاضرند به راه خلاف هم بروند. منتقدان تلویزیونی از این مجموعه به‌عنوان «اثری یاد می‌کنند که پشت پرده سیاست، قدرت‌طلبی، جاه‌طلبی و انجام کارهای بد برای رسیدن به آنچه را که اهداف خوب نامیده می‌شود، افشا می‌کند». تا به امروز، «خانه کارت‌ها» تنها کار تلویزیونی دیوید فینچر بوده است. (ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها