در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی(ع)

سبک مداحی صادق آهنگران ثبت ملی می‌شود

معاون صدا در نشست خبری دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی (ع)، گفت: این اجلاس با حضور بیش از ۹۰ مداح، نویسنده، شاعر و پیرغلام حسینی در استان خوزستان برگزار می شود.
کد خبر: ۷۲۷۴۰۷
سبک مداحی صادق آهنگران ثبت ملی می‌شود

نشست رسانه‌ای دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی (ع) با حضور محمد حسین صوفی (معاون صدا)، طاهری (مدیرکل اداره نغمات آیینی و دبیر دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی)، علی‌اکبر خدابخش (مدیر روابط عمومی معاونت صدا) برگزار شد.

معاون صدا در این نشست ضمن تبریک عید غدیر خم با اشاره به حضور موثر پیرغلامان حسینی در کشور اظهار کرد: وقتی نام کربلا، عاشورا و محرم به ذهنمان خطور می‌کند، لاجرم متوجه دو - سه پدیده می‌شویم. اول مظلومیت، ظلم، فشار و تهدیدی که در ایام عاشورا در صحرای کربلا متوجه خاندان اهل بیت (ع) شد و از سویی دیگر مظلومیت و ظلم مطلق و سپس شهادت، ایثار، فداکاری، خودباوری، اخلاص، صمیمت و همچنین بصیرت و آگاهی و ولایت‌پذیری توجه ما را به خود جلب می‌کند که همه این اتفاقات در یک روز و یک شب رخ داد.

صوفی افزود: پس از واقعه بزرگ عاشورا بود که حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) راه طولانی کربلا را تبیین کردند و از مظلویت‌ها و شجاعت‌ها گفتند. از آن پس بود که دیگران هم راه حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) را ادامه دادند.

وی با اشاره به نقش موثر شعرا و نویسندگان در این عرصه گفت: در این بین فعالیت گروهی از شعرا، هنرمندان و نویسندگان را دیدیم که نقش موثری در این زمینه داشتند که یکی از این گروه‌ها، گروه‌های مداحی و مرثیه‌سرایی بود که با صدای گرم و دلنشین و اشعار فرهنگ‌ساز خودشان توانستند سال‌ها فرهنگ عاشورا و پیام شهادت را سینه به سینه و نسل به نسل منتقل کنند.

معاون صدا ادامه داد: هر روز که می‌گذرد تاریخ کربلا و عاشورا برایمان نورانی‌تر می‌شود و اقشار مختلفی برای تجلیل از حماسه عاشورا حضور پررنگ‌تری دارند؛ بر این اساس به منظور تجلیل از حرکت مداحان و پیرغلامان حسینی که سال‌ها در عرصه مداحی برای اباعبدالله هنرنمایی کردند، شعر گفتند، کتاب نوشتند و سخنرانی کردند، اجلاس جهانی پیرغلامان سال‌هاست که برگزار می‌شود.

/Media/Image/1393/07/19/635486610323735779.jpg

صوفی همچنین درباره برگزاری دوازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی(ع) در شهر اهواز و دلیل انتخاب این شهر تصریح کرد: دوازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی امسال در استان خوزستان شهر اهواز برگزار می‌شود و جا دارد در همین نشست درباره علت انتخاب شهر اهواز توضیح بدهم و بگویم که شهر اهواز را به دلیل خدماتی که استان خوزستان طی سال‌های اخیر به ویژه در سال‌های دفاع مقدس برای این کشور انجام داده است، انتخاب کردیم. خوزستان استان مقاومی است و مردم ایران مدیون مردمان خوزستان هستند، به همین خاطر مصلحت دیدیم که دوازدهمین اجلاس پیرغلامان را در شهر اهواز برگزار کنیم که خوشبختانه اقبال خوبی هم از برگزاری این مراسم انجام گرفت و مقامات استانی اهواز همکاری خوبی با ما داشتند؛ به ویژه آیت‌الله موسوی جزایری - امام جمعه اهواز - که از چهره‌های خدومی هستند و همکاری شایسته‌ای در این زمینه با ما داشتند.

صوفی در عین حال از مراسم بدرقه‌ی مداحان و پیرغلامان حسینی خبر داد و گفت: امروز سه‌شنبه - 22 مهرماه - در مسجد امام حسن (ع) واقع در خیابان آزادی قرار است مداحان و پیرغلامان حسینی طی مراسمی بدرقه شوند. همچنین مراسم افتتاحیه اجلاس چهارشنبه صبح 23 مهرماه با حضور بیش ازهزار مداح، پیرغلام و همچنین اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد. امسال به عنوان دوازدهمین سال برگزاری اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی، در کنار مداحان و پیرغلامان ایرانی بیش از 90 مداح و ذاکر و نویسنده عاشورایی از 22 کشور همچون هندوستان، افغانستان، کویت، بحرین، آلبانی، عربستان، آلمان، کلمبیا، عراق، ترکیه، تایلند، تونس، نیجریه، چین، پاکستان، الجزایر، آذربایجان، لبنان و.. در اجلاس حضور خواهند داشت.

وی همچنین اعلام کرد: 15 نفر از 90 مداح، نویسنده و ذاکر کشورهای مختلف تجلیل خواهند شد. همچنین در مجموع قرار است در این اجلاس از 67 نفر تجلیل شود که 16 نفر از آن‌ها از مداحان و پیشکسوتان داخل کشور هستند. پنج نفر آن‌ها از هنرمندان، پژوهشگران، فیلمسازان، ناشران و شاعران هستند. دو تن از آن‌ها از مداحان جوان داخل کشور هستند. 18نفر از تجلیل شدگان به نویسندگان و شاعران استان خوزستان اختصاص دارد و 10 نفر از تجلیل‌شدگان نیز به بخش برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان مستندساز اختصاص دارند؛ ضمن اینکه در این اجلاس قرار است از یک خانم در بخش پژوهش تقدیر شود.

معاون صدا در ادامه نشست با خبرنگاران درباره ویژه‌های دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی(ع) اعلام کرد: ثبت سبک مداحی آقای صادق آهنگران از جمله کارهای ویژه‌ی ما در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان محسوب می‌شود که توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت خواهد شد؛ چراکه ایشان نقش موثری در بخش مداحی و به ویژه در سال‌های دفاع مقدس داشتند.همچنین تجلیل از مداحان جوان و تقدیر از یک خانم از جمله برنامه‌های اضافه شده ما برای امسال است که ویژه محسوب می‌شوند.وی در ادامه از افزایش تعداد مهمانان خارجی در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی(ع) خبر داد.

صوفی در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای انتخاب پیرغلامان حسینی کشورهای دیگر چه ملاک‌هایی مد نظرتان قرار گرفت؟ خاطرنشان کرد: تقریبا ملاک‌هایمان میان پیرغلامان ایرانی و خارجی مشابه بود. در کل سعی کردیم کسانی را انتخاب کنیم که دارای سبک هستند و ابیات زیادی را در خصوص وصف امام حسین (ع) سروده‌اند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های امسال اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی(ع) حضور متولیان آستان‌های مقدس کربلا، نجف، سامرا و کاظمین است که در این زمینه هم ویژه برنامه‌هایی خواهیم داشت. امیدواریم امسال یک اجلاس در شأن حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در شهر اهواز برگزار کنیم.

معاون صدا در پایان درباره پخش زنده‌ی مراسم افتتاحیه و اختتامیه دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی(ع) به خبرنگاران گفت: مراسم افتتاحیه اجلاس از شبکه قرآن و از شبکه رادیویی ایران به شکل مستقیم پخش خواهد شد. همچنین مراسم اختتامیه از شبکه قرآن و معارف اسلامی به شکل زنده پوشش داده می‌شود؛ البته شبکه‌های دیگر هم بخش‌هایی از مراسم را پوشش می‌دهند؛ ضمن اینکه شبکه استانی خوزستان و شبکه ماهواره‌ای الاهواز مراسم افتتاحیه و اختتامیه را به شکل کامل زنده پخش می‌کند.

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی(ع) از 23 تا 24 مهرماه در شهر اهواز برگزار می‌شود. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها