همزیستی مذهبی در سایه اجلاس پیر غلامان حسینی

یازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان در گرگان افتتاح شد.
کد خبر: ۶۱۱۲۸۹
همزیستی مذهبی در سایه اجلاس پیر غلامان حسینی

مراسم افتتاح یازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان با حضور معاون صدای سازمان صداوسیما، استاندار، نماینده ولی‌فقیه در گرگان، پیرغلامان و مدیران در سالن فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد. محمدرحمان نظام‌اسلامی مجری این مراسم بود و نزار قطری در افتتاحیه اجلاس مداحی‌کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی جام‌جم، حسن صادق‌لو، استاندار گلستان در ابتدای مراسم گفت: حقیقت این است که امروز باید فرهنگ عاشورایی را الگو کنیم و باید در این باره تحقیقات وسیعی انجام دهیم، چون فقط با تکیه بر مکتب حسینی و فرهنگ عاشورایی می‌توان بشریت را نجات داد.

شعار «ان‌الحسین مصباح الهدی و سفینه‌النجاه» شعار تاریخی نیست، بلکه تاریخ‌ساز است. اولین بنیان در دفاع از حق و مبارزه با باطل است.

استاندار گلستان اشاره کرد: کاروان کربلا مقابل ظلم ایستاد و امام حسین(ع) یک تنه آماده این مبارزه بود و تعداد کم یاران در ایشان هراسی ایجاد نکرد.

صادق‌لو عنوان کرد: گاهی راهی جز شهادت نیست و اصلی‌ترین پیام رسانه، تبلیغ راه امام حسین(ع) و حمایت از ذاکرین ایشان است.

گلستان عاشورایی شد

در بخشی دیگر از مراسم، حجت‌الاسلام طاهری، نماینده استان گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: خدا را شاکریم که امسال قبل از محرم استان ما عاشورایی شد و شروع اجلاس همزمان با روز مباهله بود. باید این همزمانی را به فال نیک بگیریم.وی ادامه داد: از بزرگانی که از یک سال گذشته برای برگزاری این اجلاس در استان گلستان زحمت کشیده‌اند، قدردانی می‌کنم. این نماینده مجلس در بخشی دیگر از سخنانش با نقل یک سخن از امام صادق(ع) گفت: هر روز عاشوراست و هر زمینی کربلاست. معنای این سخن این است، روز عاشورا که سال 61 هجری رخ داد، تمام نشده و تا امروز ادامه دارد و هر لحظه از زندگی ما عاشوراست. یک جبهه حق و طرف دیگر جبهه باطل است. اسلام ناب محمدی در جبهه حق و دشمنان در جبهه باطل هستند. ما نباید از دشمنان غافل شویم و این نهضت باید ادامه پیدا کند.

حجت‌الاسلام طاهری با اشاره به نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل گفت: ما موظفیم حافظ اسلام باشیم تا این پرچم همیشه سرافراز بماند. روحیه دفاع از مظلوم در همه مسلمانان وجود دارد.

اتحاد بین شیعه و سنی

عبدالله میرزاعلی، امام جمعه اهل سنت آق‌قلا با تسلیت شهادت مرزبانان سراوان گفت: ما باید روز تاسوعا و عاشورا را گرامی بداریم. البته همه ایام گرامی است، اما مسلمانان نسبت به روزهای خاص از جمله تاسوعا و عاشورا ارادت ویژ‌ه‌ای دارند. اهل سنت در این روزها عزاداری‌های خاصی دارند تا ارادت خود را نسبت به اهل بیت(ع) نشان دهند.

میرزاعلی با اشاره به اجلاس پیرغلامان گفت: معتقدم پیرغلامان حسینی، روشن‌کننده و چراغ راهی هستند که انبیا و اولیا آن را تبیین کرده‌اند. پیرغلامان یاور و مبلغ دین هستند و نقش عظیمی در این باره دارند. رمز موفقیت اسلام و مسلمانان اعتقاد، همفکری، تعامل و نزدیکی است. بزرگان دین اعتقاد را رمز موفقیت ذکر کردند و از همه مسلمانان خواسته‌اند در این‌باره کوشا باشند.

وی افزود: برگزاری اجلاس پیرغلامان در استان گلستان می‌تواند الگوی خوبی برای کشورهای اسلامی باشد. اتحادی که ما در استان داریم به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران است، به‌همین دلیل با صلح و صفا و صمیمیت زندگی می‌کنیم.

استاد آهی، یکی از پیرغلامان شرکت‌کننده در اجلاس، بعد از پخش نماآهنگی از استان گلستان گفت: برگزاری اجلاس پیرغلامان به تقویت وحدت جهان اسلام در مقابل دشمنان قسم‌خورده منجر شده است. فقط صدا معیار مداحان نیست؛ مداحان باید اخلاق و آداب اسلامی را رعایت کنند و مراقب رفتارشان باشند، چون برای مردم الگو هستند.

در بخشی از مراسم افتتاحیه، نمایش آیینی سنت‌های عزاداری اقوام اجرا شد و نزار قطری، خوانساری و رحمان نظری به اجرای مداحی پرداختند.

قدردانی از مستندسازان رادیویی

مراسم قدردانی از مستندسازان رادیویی با حضور معاون صدای سازمان صداوسیما، دبیر اجلاس، پیرغلامان و برنامه‌سازان بعد از اذان ظهر در سالن فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

محمدحسین صوفی، معاون صدای سازمان صداوسیما در این مراسم گفت: خوشبختانه مراسم افتتاحیه بسیار باشکوه و شورانگیز برگزار شد. مداحان شور و عشق‌شان به حضرت اباعبدالله(ع) را نشان دادند. ما با قدردانی از پیرغلامان به استقبال ماه محرم می‌رویم.

وی ادامه داد: پیرغلامان طلایه‌داران ایام محرم هستند و نقش زیادی در ترسیم عاشورا دارند. اسلام با محرم زنده است و عاشورا حادثه بزرگی است. می‌توان گفت عاشورا نمادی از مظلومیت است. خوشبختانه مراسم پیرغلامان امسال در گرگان برگزار شد که نمادی از وحدت شیعه و سنی است.

معاون صدا اشاره کرد: شیعیان در کنار اهل تسنن مراسم‌ مذهبی از جمله تاسوعا، عاشورا و اربعین را باشکوه برگزار می‌کنند. اقوام اهل تسنن نمادی از وحدت و یکپارچگی در کشور هستند.

صوفی با ذکر اتفاقی به نقل از حضرت اباعبدالله(ع)‌ گفت: ایشان قبل از واقعه عاشورا به اهالی گرگان‌ نامه نوشتند و از آنها کمک خواستند. از آنجایی که نامه به زبان عربی بود تنها فردی که می‌توانست این نامه را بخواند مصطفی بود. اهالی گرگان مصطفی را پیدا کردند و بعد از شنیدن محتویات نامه برای کمک به اباعبدالله(ع) راه افتادند، اما زمانی که به شهر قم رسیدند متوجه شدند واقعه کربلا رخ داده و امام حسین(ع) و یارانش به شهادت رسیده‌اند.

در ادامه این مراسم از لوح مستند ده دوره برگزاری اجلاس پیرغلامان رونمایی و از برگزیدگان مستندات رادیویی قدردانی شد.

اسامی برگزیدگان عبارت است از: برنامه «نوای حرم» از رادیو نوا به تهیه‌کنندگی اعظم کریمی،‌ برنامه «نام‌ها و یادها» از رادیو دانش به تهیه‌کنندگی حسین خلیل‌نژاد،‌ برنامه «مع‌المروارید» از رادیو برون‌مرزی به تهیه‌کنندگی جعفر دژن‌خو،‌ برنامه «نهضت پایدار» از رادیو ورزش به‌تهیه‌کنندگی عباس حیدری،‌ برنامه «حسین ذاکرحسین» از مرکز بوشهر به تهیه‌کنندگی پرویز زارعی،‌ برنامه «شور و عشق» از مرکز همدان به تهیه‌کنندگی معصومه احمدوند‌،‌ برنامه «پیرغلام» از مرکز گلستان به تهیه‌کنندگی نورمحمد گیلانی،‌ برنامه «لب تشنگان عشق» ازمرکز فارس به‌تهیه‌کنندگی لیلا اسراری،‌ برنامه «پیرغلام شهر باران» از مرکز گیلان به تهیه‌کنندگی بهرام نوری‌‌ و برنامه «صفا» از مرکز یزد به تهیه‌کنندگی حسین شفیع.

فاطمه عودباشی ‌/‌ گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها