مقامات اروپایی بر تشکیل هرچه سریع​تر یک کشور فلسطینی تاکید کردند

تظاهرات هزاران فلسطینی در​دفاع از​ مسجدالاقصی

کنفرانس کمک به غزه امروز با حضور نمایندگان 50 کشور در قاهره برگزار می‌شود

فلسطینی‌ها در انتظار تحقق وعده‌های بازسازی غزه

امروز کنفرانس کمک به غزه قرار است با حضور 50 کشور در قاهره برگزار شود. این در حالی است که «دولت توافق ملی فلسطین» برای بازسازی غزه کمک‌های اولیه‌ای معادل چهار میلیارد دلار لازم دارد. به همین دلیل امروز روشن خواهد شد تا چه حد قول‌های داده شده برای بازسازی غزه قابل اجرا بوده و تا چه مقدار از آنها به صورت وعده‌های تبلیغاتی مطرح می‌شود.
کد خبر: ۷۲۶۶۵۸

به گزارش فارس، هدف از تشکیل «کنفرانس بازسازی غزه» کاستن از مشکلات و رنج ملت فلسطین و جبران هر چه زودتر خسارت‌هایی است که در طول 50 روز جنگ اخیر رژیم صهیونیستی به غزه وارد شده است. هدف دیگر کنفرانس، آتش‌بس دائم در نوار غزه و بازگرداندن این منطقه به حالت قبل از جنگ است. این کنفرانس قرار است با تقویت اساس آتش‌بس و بهسازی افق سیاسی در فلسطین زمینه حضور بیشتر دولت توافق ملی فلسطین در نوار غزه را فراهم و با برداشتن قید و بندهای اسرائیلی، ورود و خروج کالا از نوار غزه را تسهیل کند.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس عبارتند از: استرالیا، کانادا، کویت، هلند، روسیه، عربستان، اسپانیا، سوئد، تونس، ترکیه، امارات، آمریکا، اتریش، بلژیک، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، استونی، فنلاند، یونان، ایرلند، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی و کشورهای عرب عضو اتحادیه عرب در کنار صندوق‌های بین‌المللی و بانک جهانی.

بر اساس اعلام آژانس امدادرسان سازمان ملل در فلسطین (آنروا) درجریان جنگ اخیر غزه حدود 80 هزار منزل به صورت جزئی و کلی در نوار غزه تخریب شده‌ و زیرساخت‌های اساسی در نوار غزه آسیب جدی دیده است. دولت توافق ملی فلسطین می‌گوید برای بازسازی غزه کمک‌های اولیه معادل چهار میلیارد دلار لازم است. کارشناسان البته می‌گویند غزه به مبالغ بیشتری نیاز دارد. در جریان جنگ غزه بیش از 2000 فلسطینی شهید و ۱۱ هزار نفر دیگر زخمی شدند. در طول این جنگ تعدادی از نیروهای رژیم صهیونیستی به اسارت نیروهای مقاومت در آمدند که از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست. در همین رابطه محمد نزال، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس روز جمعه گفت، تدارکات لازم برای برگزاری گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان حماس و رژیم صهیونیستی با هدف بررسی مبادله اسرا فراهم شده است و طرفین بزودی درباره این موضوع به طور جداگانه گفت‌وگو خواهند کرد. در زمان تهاجم نظامی اخیر ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه گردان‌های شهید عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) به طور رسمی اعلام کرد شاوول آرون، یک نظامی اسرائیلی را به اسارت گرفته است. برخی منابع عرب نیز می‌گویند گروه‌های مقاومت تعدادی اسیر اسرائیلی در اختیار دارند اما این خبرها هنوز از سوی منابع رسمی تائید نشده است.

در یک تحول دیگر در خبرها آمده بود که از امروز دولت وحدت ملی فلسطین کنترل دو گذرگاه «کرم ابو سالم» و «ایرز» را بر عهده خواهد گرفت. این تصمیم بر اساس مفاد توافق‌نامه آتش‌بس میان فلسطین و رژیم صهیونیستی اتخاذ شده است. چند روز پیش با سفر هیاتی از دولت خودگردان به غزه، دولت توافق ملی فلسطین کار خود را به صورت رسمی شروع کرد. جنبش حماس با استقبال از این سفر خواستار تحقق وعده‌های این دولت در باره غزه شد. سامی ابوزهری، سخنگوی این جنبش در اظهاراتی مطبوعاتی تصریح کرد: از دولت توافق ملی می‌خواهیم به مسئولیت‌های خود در قبال نوار غزه عمل کند.

همچنین گروه‌ها و جریان‌های سیاسی فلسطینی روز گذشته ضمن استقبال از برگزاری نشست دولت توافق ملی فلسطین در نوار غزه، ابراز امیدواری کردند که جامعه بین‌المللی نیز به تعهدات خود در قبال بازسازی غزه عمل کند.

حمایت از دولت فلسطین

کنفرانس کمک به بازسازی غزه و تغییر مدیریت این منطقه در شرایطی صورت می‌گیرد که فضای جهانی نیز به سود تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی بیشتر متمایل می‌شود. در روزهای گذشته کشور سوئد دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی را به رسمیت شناخت. دو روز پیش نیز اعلام شدکه پارلمان انگلستان مشغول بررسی این موضوع بوده و احتمال دارد تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد. روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی به نقل از منابع آگاه نوشت: به احتمال زیاد مجلس عوام انگلیس از رای‌گیری تاریخی شناسایی یکجانبه دولت فلسطین حمایت خواهد کرد.

در همین رابطه سه اسقف ارشد مسیحی در اراضی اشغالی از کشورهای اروپایی خواستند دولت فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس را به رسمیت بشناسند و خواستار پاسخگویی رژیم صهیونیستی شوند. به گزارش فارس، این سه اسقف یکی عرب، یکی یونانی و دیگری متعلق به کلیسای لوتران هستند.

از سوی دیگر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای، مجددا از تشکیل دولت مستقل فلسطینی اعلام حمایت کردند. به گزارش ایرنا، حسین دهقانی، سفیر و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: جنبش عدم تعهد بار دیگر حمایت خود را از فلسطین اعلام کرده و خواستار تامین حقوق مردم فلسطین در جامعه بین‌المللی و از جمله عضویت کامل آن در سازمان ملل متحد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها