مقامات اروپایی بر تشکیل هرچه سریع​تر یک کشور فلسطینی تاکید کردند

تظاهرات هزاران فلسطینی در​دفاع از​ مسجدالاقصی

هزاران فلسطینی روز گذشته با اعلام «روز دفاع از مسجدالاقصی» عازم قدس شده و در تظاهراتی شرکت کردند که تحت عنوان «آماده‌باش همگانی» ترتیب داده شده بود. رژیم صهیونیستی برای دومین روز پیاپی به بهانه مراسم عید تاجگذاری یهودیان از ورود شهروندان فلسطینی بیت‌المقدس به مسجدالاقصی ممانعت کرد و در مقابل فلسطینی‌ها نیز برای دفاع از حریم قدس اعلام بسیج عمومی کردند. دیروز آخرین روز عید تاجگذاری یهودیان بود که به مدت یک هفته ادامه داشت.
کد خبر: ۷۲۷۹۵۸
تظاهرات هزاران فلسطینی در​دفاع از​ مسجدالاقصی
به گزارش فارس و به نقل از پایگاه خبری «عرب 48»، کمیته عالی نظارت بر شهروندان عرب طی چند روز گذشته از تمامی فلسطینیان خواسته بود با حضور در مسجدالاقصی به اقدامات صهیونیست‌ها اعتراض کنند. ارتش رژیم صهیونیستی از اوایل صبح دیروز تعداد زیادی از نیروهای خود را در داخل مسجدالاقصی، قدس شرقی و خیابان‌های منتهی به آن مستقر و اعلام کرده بود به مردان زیر 50 سال اجازه ورود به مسجدالاقصی را نمی‌دهد.

در همین زمینه در چند نوبت دیروز نظامیان صهیونیست به برخی تجمع‌کنندگان در ورودی «باب حطه» حمله‌ور شدند و با پرتاب گاز اشک‌آور و بمب صوتی تلاش کردند آنها را متفرق کنند. همچنین پلیس رژیم صهیونیستی دیروز مانع ورود شیخ محمد حسین مفتی فلسطین، شیخ عمر الکسوانی مدیر مسجدالاقصی و برخی از نمایندگان عرب به این مسجد شد. این درحالی بود که شهرک‌نشینان صهیونیست از طریق باب‌المغاربه و با حفاظت شدید نیروهای نظامی این رژیم، وارد مسجدالاقصی شده بودند. یکی از نگهبانان مسجدالاقصی صبح دیروز گفت: شمار زیادی نیروی امنیتی و پلیس صهیونیست برای حفظ امنیت شهرک‌نشینان در این مسجد مستقر شدند و در عین حال نمازگزاران فلسطینی که موفق به ورود به این مسجد شده بودند، در اعتراض به این اقدام صهیونیست‌ها شعار الله اکبر سر دادند.

از سوی دیگر ده‌ها نفر از جوانان فلسطینی صبح دیروز به دلیل ممانعت از ورود به مسجدالاقصی با تجمع در منطقه باب الاسباط شعارهایی مانند جانمان را فدای مسجدالاقصی می‌کنیم، سر دادند. محمود ابوالعطا، سخنگوی موسسه اوقاف و میراث الاقصی نیز در این خصوص گفت: ده‌ها فلسطینی نماز صبح خود را در راه‌ها ادا کردند زیرا نیروهای رژیم صهیونیستی مانع ورود آنها به مسجد الاقصی شدند.

جنبش مقاومت اسلامی حماس در استان رام‌‌الله و البیره، مردم این استان و عموم شهروندان ساکن کرانه باختری را به حضور گسترده در راهپیمایی دفاع از مسجد مبارک الاقصی فرا خواند، این راهپیمایی روز جمعه پس از اقامه نماز از مسجد البیره آغاز خواهد شد. حماس ضمن تمجید از طرح‌ها و اقدامات مردمی و تحرکات جوانان برای پاسداری از مسجد الاقصی، از طرح لبیک یا الاقصی و طرح دانشجویان برای الاقصی حمایت کرد.

حمایت از تشکیل کشور فلسطینی

تظاهرات و درگیری‌های بیت‌المقدس درحالی گزارش می‌شود که مقامات اروپایی به دنبال یک رویکرد جدید بر ضرورت شناسایی یک کشور فلسطینی تاکید می‌‌ورزند و این مساله فشار افکار عمومی جهان را نسبت به سران رژیم صهیونیستی دو چندان کرده است.

به گزارش ایرنا، فدریکا موگرینی وزیر امور خارجه ایتالیا و جانشین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پی موافقت مجلس عوام انگلیس با به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین، تشکیل هرچه سریع‌تر یک دولت فلسطینی را امری ضروری دانست. موگرینی در دیدار با اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، ضمن تاکید بر آمادگی کشورش برای کمک به تشکیل دولت فلسطین، آن را برای صلح در خاورمیانه ضروری خواند. روز دوشنبه مجلس عوام انگلیس با اکثریت آرا به صورت نمادین به تشکیل یک کشور فلسطینی رای داد و آن را درجهت تقویت روند صلح عنوان کرد. در همین باره آلن دانکن از اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس و فرستاده ویژه نخست‌وزیر این کشور به یمن و عمان اعلام کرد: زمان آن فرا رسیده که کشور فلسطین به رسمیت شناخته شود.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز در اظهاراتی بیان کرد: پاریس نه به عنوان یک ژست و حرکت نمادین بلکه برای کمک به روند صلح باید کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. وی افزود: اگر گفت‌وگوها بین فلسطین و تل‌آویو شکست بخورد، پاریس از مسئولیت‌های خود شانه خالی نخواهد کرد و کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت. چندی پیش نیز دولت سوئد از آمادگی کشورش برای به رسمیت شناختن فلسطین خبر داد. از سوی دیگر اعلام شد اتحادیه اروپا در حال بررسی راه‌های جدید برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی است تا شهرک‌سازی در کرانه باختری را متوقف کند. یکی از تازه‌ترین اقدامات اتحادیه اروپا در این باره امکان منع سفر شهرک‌نشینانی به اروپاست که مرتکب «جنایت» شده‌اند.

رژیم صهیونیستی تاکنون همه این اقدامات را محکوم کرده است. در همین خصوص موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با بیان این‌که این رژیم درصدد صلح با فلسطین نیست اعلام کرد، اسرائیل اجازه نخواهد داد کشور مستقل فلسطین در کرانه باختری تشکیل شود. یعلون با اشاره به شرط اساسی تشکیلات خودگردان در مذاکرات سازش مبنی بر خروج رژیم صهیونیستی از اراضی 1967 گفت که فلسطینی‌ها در حقیقت خواهان براندازی و نابودی اسرائیل هستند و به خروج اسرائیل از مرزهای 1967 اکتفا نخواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها