19 مهر، تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی

امروز 19 مهر 1393 خورشیدی برابر با 16 ذی الحجه 1435 هجری و 11 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده،بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۶۴۰۳
19 مهر، تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی

هجری شمسی

19 مهر 1290

سفارت روسیه نسبت به تصمیم مورگان شوستر برای توقیف اموال شعاع‌السلطنه برادر محمد‌علیشاه قاجار اعتراض کرد و مدعی شد املاک شعاع‌السلطنه در گرو بانک روس است. این اعتراض مقدمه اولتیماتوم دولت روسیه به ایران برای اخراج شوستر گردید.

19 مهر 1329

مراسم نامزدی ثریا اسفندیاری با شاه در کاخ مرمر برگزار شد.

19 مهر 1331

دکتر حسین فاطمی مدیر روزنامه «باختر امروز» و نماینده مجلس شورای ملی به سمت وزیر امور خارجه تعیین شد.

19 مهر 1334

حسین علاء نخست‌وزیر لایحه عضویت ایران در پیمان دفاعی خاورمیانه (پیمان بغداد) را به مجلس سنا داد. این پیمان 4 سال بعد به «سنتو» تغییر نام یافت.

9 مهر 1369

به دستور رهبر انقلاب مجمع تقریب مذاهب اسلامی تأسیس شد.

هجری قمری

16 ذیحجه 1292

نخستین شماره از روزنامه‏ "اختر" به مدیریت آقامحمد طاهر تبریزی در استانبول منتشر شد، اختر، تنهاروزنامه‏ ایرانی بود که در آن زمان به سبک نوین در خارج از ایران چاپ و منتشر می‏شد. در این روزنامه، بسیاری از رجال و بزرگان آن دوره، مقالاتی به چاپ می‏رساندند. روزنامه‏ی اختر در ایران، قفقاز، قلمرو عثمانی، هندوستان و عراق از شهرت برخوردار بود. علاوه بر این‏ها، این روزنامه در پیروزی نهضت تنباکو علیه استعمار انگلیس و در روشنگری و آگاه کردن مردم ایران، نقش داشته است.

میلادی

11 اکتبر 1899

جنگ بوئر میان انگلیسی ها و مهاجران هلندی تبار آفریقای جنوبی که بوئر نامیده می شدند، آغاز شد. در پی کشف معادن طلا و الماس سیل مهاجران اروپایی به سوی آفریقای جنوبی سرازیر شد و انگلیسی ها که پس از هلندی ها به این سرزمین وارد شدند، شروع به تاسیس شهرهای مختلف کردند و با مخالفت هلندی ها روبرو شدند. بدین ترتیب، جنگ بین بوئرها و انگلیسی ها آغاز و به شکست بوئرها منجر شد و آفریقای جنوبی به صورت مستعمره انگلیس باقی ماند.

11 اکتبر 1963

ژان کوکتو داستان نویس و نمایشنامه نویس و کارگردان فرانسوی درگذشت. او بعد از جنگ جهانی اول به نقاشی، طراحی کتاب و کارگردانی روی آورد و در سال 1921 وارد عرصه سینما شد. او در نمایشنامه نویسی فردی برجسته بود و با آثاری چون آنتیگون، صدای دوست داشتنی و عقاب دوسر در میان نمایشنامه نویسان بزرگ جهان جای گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها