معاون اول رئیس جمهور در مراسم رونمایی از سامانه جامع گمرکی از برنامه جدی دولت یازدهم برای ایجاد دولت الکترونیک خبر داد.
کد خبر: ۷۲۵۴۶۳
برنامه جدی دولت برای ایجاد دولت الکترونیک

به گزارش واحد مرکزی خبر، اسحاق جهانگیری گفت: نظام اداری ایران به صورت الکترونیک خواهد شد که رضایتمندی مردم و فعالان اقتصادی را افزایش می دهد و دغدغه مهم مفاسد اقتصادی از بین خواهد رفت.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های پیشگیری برای مبارزه با مفاسد اقتصادی استقرار سامانه جامع گمرکی است.

جهانگیری با اشاره به جلسه دیشب مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در این جلسه مدیران بانک مرکزی گزارشی از راه اندازی 9 سامانه مهم در سیستم بانکی ارائه کردند اما این سامانه ها حلقه های تنهایی هستند که باید در نهایت به هم متصل شوند.

وی از اقدامات تیم اقتصادی دولت حمایت کرد و گفت: تیم اقتصادی دولت هماهنگ، منسجم و عالم است و همه تلاش ها و تصمیم گیری های آن مبنای علمی و فنی دارد.

اسحاق جهانگیری از مجلس شورای اسلامی خواست لایحه خروج از رکود را تصویب کند.

وی گفت: واردات هم به ویژه کالاهای سرمایه ای در این مدت رشد داشته است، همچنین در ماه‌های اخیر رشد واردات ماشین آلات بیشتر شده که نشانگر این است به زودی از رکود به رونق خواهیم رسید.

جهانگیری با اشاره به مصوبه 35 بندی دولت برای رفع موانع تولید گفت: برای خروج از رکود ، بسته کاملی داریم که می تواند کشور را به رونق اقتصادی برساند.

جهانگیری نرخ رشد اقتصادی مثبت 4.6 درصدی سه ماهه اول سال جاری را امیدوار کننده دانست و گفت: مجلس هم با تصویب سریع لایحه خروج غیر تورمی از رکود می تواند به تحقق این اهداف کمک کند.

جهانگیری از ابلاغ بخشی از بسته اقتصادی خروج از رکود خبر داد و گفت: مجموعه ای از سیاست‌های مختص دستگاه‌ها که جزو وظایف ذاتی آنها و در محدوده اختیارات دستگاه‌هایی همچون بانک مرکزی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد است، نهایی شده و در حال ابلاغ به دستگاه‌ها است.

جهانگیری در ادامه از افزایش 20 درصدی صادرات غیرنفتی در شش ماه سال جاری خبر داد و با اشاره به گشایش فضای بین المللی و تعامل با اقتصاد جهانی گفت : فضا برای فعالان اقتصادی کشور فراهم و توافق های مهمی با روسیه شده است ، همچنین با چین نیز اقدامات مهمی خواهیم داشت.

وی گفت: همچنین تلاش می کنیم با گروه 1+5 به توافق هایی برسیم تا فضای بین المللی برای فعالیت های اقتصادی بین ایران و سایر کشورها فراهم شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت : تحرک مناسبی در تولید ایجاد شده و واحدهایی دچار رکود، تعطیلی ، مشکلات و مسائل مدیریتی وارد فضای بهبود شده است.

رونمایی از سامانه جامع گمرکی

سامانه جامع گمرکی یا پنجره واحد تجارت فرامرزی امروز با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر اقتصاد رونمایی شد.

این سامانه که در بیش از نود درصد گمرکات وارداتی و 50 درصد گمرکات صادراتی عملیاتی شده است ، امکان پوشش همه فرآیندهای عملیات ترخیص کالا را فراهم می کند و در آن عملیاتی مانند دورکاری ، توزین و انبارداری و رصد کامیونها به صورت هوشمند انجام می شود.

آقای جهانگیری در این مراسم گفت: مصمم هستیم در این دوره دولت الکترونیک را در نظام اداری به طور واقعی مستقر کنیم که ضمن رضایت مردم و فعالان اقتصادی بهترین راه پیشگیری از مفاسد همین سامانه های الکترونیکی است.

وی با اشاره به رشد 4،6 درصدی اقتصاد در سه ماهه اول امسال گفت: شش ماهه اول امسال صادرات غیرنفتی 20 درصد رشد داشته است و واردات کالاهای سرمایه ای و ماشین آلات نیز افزایش یافته است.

وزیر اقتصاد نیز گفت : طبق سند راهبردی که برای گمرک تدوین شده است ،دروازه های مشترک مرزی با کشورهای همسایه باید به 9 دروازه برسد.

طیب نیا گفت: زمان ترخیص کالا برای واردات باید به هشت ساعت و برای صادرات به شش ساعت کاهش یابد و هزینه ترخیص واردات به 200 دلار و صادرات به 150 دلار برسد.

رئیس کل گمرک نیز در این برنامه گفت: از بهمن پارسال که این سامانه اجرایی شده درآمد گمرک 130 درصد افزایش یافته و رتبه گمرک ایران در جهان از 126 به 63 رسیده است .

همچنین زمان ترخیص کالای صادراتی از هفت روز به یک روز و ترخیص وارداتی ها از 26 روز سه روز کاهش یافته است و برای واردکنندگان و تولیدکنندگان 280 هزار میلیارد ریال در سال صرفه جویی دارد.

طیب نیا افزود : ارزش گذاری برخط کالاها ، قابلیت تشخیص کالاهای تقلبی با استفاده از بارکد ، اظهار از راه دور و استفاده از موقعیت یاب جغرافیایی از قابلیت های این سامانه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها