قائم مقام وزیر نیرو:

طرح انتقال آب خزر با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی می‌شود

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: اگر سازمان حفاظت محیط‌زیست به لحاظ زیست‌محیطی اجازه کار بدهد طرح انتقال آب خزر اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۷۲۵۳۷۹

ستار محمودی افزود: طرح انتقال آب خزر به دشت مرکزی مربوط به دولت گذشته بوده و اکنون فقط در مرحله مطالعاتی است در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست تائیدیه مکتوب ندهد پروژه اجرایی نخواهد شد.

وی در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب دریای خزر به دشت مرکزی گفت: ما به لحاظ مسائل زیست‌محیطی انتقال آب تابع سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست هستیم و هر طرحی را که این سازمان تاکید نکند و تائیدیه مکتوب ندهد ادامه نخواهیم داد.

وی افزود: حتی طرح‌هایی از قبل شروع شده بود اما وزارت نیرو گفت مشکل دارد؛ بنابراین تعطیل کردیم و پس از اعطای مجوز مجدد، دوباره شروع به کار کردیم.

محمودی خاطرنشان کرد: پروژه انتقال آب خزر از دولت گذشته شروع شده، مبنای کار‌شناسی هم داشته، مباحث هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست آن زمان را هم داشته و الان در حال مطالعه است و اگر سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ زیست‌محیطی اجازه کار بدهد اجرایی می‌شود و در غیر این صورت اجرایی نخواهد شد.وی تصریح کرد: متولی کار مطالعاتی در این خصوص وزارت نیروست، اما یکی از شروط مطالعه این است که سازمان حفاظت محیط‌زیست تائید کند و اگر نکند، متوقف خواهد شد.

با این حال فردا رئیس‌جمهور راهی مازندران می‌شود تا کلنگ طرح بزرگ دیگری را به زمین بزند که اجرایی شدن آن با ابهامات فراوانی روبه‌روست.طرح انتقال آب دریای خزر اوایل سال ۹۱ در زمان دولت احمدی‌نژاد مطرح شد. براساس این طرح، آب دریای خزر به استان‌های کویری شامل سمنان، یزد و کرمان منتقل می‌شود.اجرای این طرح به‌عهده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داده شد و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای انجام آن پیش‌بینی کرد. البته اعتبار اولیه طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی حدود 2000 میلیارد تومان اعلام شد.

طرح انتقال آب دریای خزر به کویر در زمان دولت اکبر هاشمی رفسنجانی نیز مطرح شد، اما به دلیل مشکلات فراوانی که اجرای این طرح در پی داشت، از جمله وجود سد بلند ارتفاعات البرز بر سر راه این طرح، مسکوت ماند. پیشتر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مخالفت خود را با انتقال آب دریای خزر به سمنان اعلام کرده و گفته است: در مورد انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی تصمیم جدیدی گرفته نشده و هیچ موافقتی صورت نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها