ثبت ملی سینه‌زنی قطاری شیرازی‌ها

شیراز میزبان پیرغلامان حسینی می‌شود

دوازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی با هدف توجه و آموزش به مداحان جوان برگزار می‌شود

اهواز میزبان پیرغلامان حسینی می‌شود

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان به همت معاونت صدای رسانه ملی و با دبیری ابراهیم طاهری، مدیرکل نغمات آیینی رادیو، بیست و سوم و بیست و چهارم مهرماه در اهواز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۲۳۰۴۴
اهواز میزبان پیرغلامان حسینی می‌شود

ابراهیم طاهری درباره برگزاری این اجلاس گفت: امسال دوازدهمین دوره اجلاس در استان خوزستان و در شهر اهواز برگزار می‌شود. در این اجلاس قریب به 850 نفر مهمان از سراسر ایران و خارج از کشور حضور خواهند‌داشت.

وی با اشاره به اهداف این اجلاس افزود: نشر و گسترش فرهنگ اصیل و درست عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) و تبیین الگوی صحیح عزاداری در کشور، بازشناخت سیاست‌های ماه محرم در رسانه ملی، تکریم پیرغلامان حسینی و تجلیل از مداحان، خادمان و ذاکران آیین‌های عاشورایی داخل و خارج از کشور در حوزه‌های مداحی، پژوهش، خطابه و... و تبیین منویات رهبر معظم انقلاب در عرصه‌های مداحی و آسیب‌شناسی آن از اهداف برگزاری این اجلاس است. دبیر اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان عنوان کرد: در مراسم امسال قصد داریم از مداحان جوان و موثر هم تجلیل کنیم و از مداحان، ناشران، شاعران و پژوهشگران عاشورایی هم قدردانی خواهد شد.

طاهری افزود: امسال از 15 پیرغلام داخلی و چند پیرغلام از کشورهای دیگر قدردانی می‌کنیم. اکنون گروهی مشغول بررسی هستند تا پیرغلامان برگزیده داخلی را انتخاب کنند. پیرغلامان کشورهای دیگر هم در حال بررسی هستند.

وی عنوان کرد: هدف ما قدردانی از افراد اصلح است. به همین دلیل این کار نیازمند تحقیقات میدانی گسترده است. بنابراین گروهی حرفه‌ای مشغول انجام این کار هستند تا مناسب‌ترین افراد را انتخاب کنند. دبیر اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان درباره معیارهای این اجلاس برای انتخاب پیرغلامان گفت: ما 12 معیار برای انتخاب پیرغلامان داریم. در این‌باره باید به ملاک‌هایی همچون سن اشاره کنم که پیرغلام حداقل باید 72 سال داشته باشد، هیات‌دار بوده و به نیکی نیز معروف باشد. وی ادامه داد: ضمن این‌که مداح برگزیده باید بیش از 2000 بیت حفظ باشد، شاگرد تربیت کرده باشد و 40 سال سابقه مداحی داشته باشد. دارا بودن سبک مداحی از دیگر معیارهای انتخاب است.

طاهری با اشاره به بخش مستندهای رادیویی از پیرغلامان حسینی گفت: در این بخش داوران مشغول بررسی آثار رسیده به دبیرخانه هستند که بزودی ده مستندساز برگزیده را انتخاب کرده و ما در این اجلاس از این مستندسازان قدردانی خواهیم کرد. علیرضا حبیبی، جعفر جهانی، شایسته چابکی و معینی داوران این بخش هستند. وی درباره کیفیت آثار ارائه شده، گفت: گرچه به لحاظ کمیت آثار ارسالی همچون دوره قبل است، اما به لحاظ کیفیت تغییرات زیادی کرده و این‌بار برنامه‌سازان به سراغ سوژه‌های ناب‌تری رفته‌اند و این باعث شده تا به لحاظ محتوا با کیفیت خوبی روبه‌رو شویم.

دبیر اجلاس با اشاره به این‌که از 850 مهمان اجلاس 50 مهمان از کشورهای خارجی هستند، گفت: تلاش می‌کنیم تا از افراد برجسته کشورهای دیگر دعوت کنیم تا در اجلاس حضور داشته باشند. وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی در این اجلاس گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌تواند تاثیر بسزایی در روند مداحی داشته باشد؛ به همین دلیل چند کارگاه آموزشی با توجه به اهداف اجلاس برگزار خواهد شد.

طاهری تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم دوازدهمین دوره اجلاس بین‌المللی پیرغلامان نسبت به دوره‌های دیگر غنی‌تر برگزار شود تا مورد استفاده جوانان هم قرار بگیرد و آنها از تجربیات پیشکسوتان این عرصه استفاده کنند.

دبیر اجلاس با اشاره به یکی دیگر از بخش‌های اجلاس گفت: امسال در اجلاس به افراد جوان توجه ویژه‌ای خواهیم داشت و از پنج جوان تجلیل می‌کنیم که شامل شاعر عاشورایی، ناشر عاشورایی، پژوهشگر و نویسنده عاشورایی، فیلمساز عاشورایی و مداح جوان خواهد بود. این افراد با همکاری حوزه هنری انتخاب می‌شوند. طاهری ادامه داد: انتخاب پیرغلامان برتر از کشورهای خارجی هم با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعه المصطفی خواهد بود. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها