می گویند اجرا نکردن یک سیاست درست از اجرای غلط آن بهتر است. گاهی مسئولی به‌زعم خودش می‌خواهد تاثیر مثبتی روی سیاست‌های افزایش جمعیت داشته باشد و صحبت هشداردهنده‌ای در این باره ایراد کند، اما گاه این حرف‌ها به حدی غیرعلمی است که اثر معکوس می‌گذارد و حتی بخشی از جامعه را درباره سیاست‌های جمعیتی، دلزده کرده و دافعه ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۷۲۲۰۳۶
آدرس‌های غلط چالش سیاست‌های جمعیتی

مثلا روز گذشته، رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس گفته است: ۱۱ میلیون زوج داریم که جوان و در آستانه ازدواج هستند، اما به دلیل بالا رفتن سن، زمان باروریشان را از دست می‌دهند.

اگر شما هم خبر بالا را بخوانید ابتدا شاید فکر کنید که 11 میلیون زوج کهنسال داریم که باروری برای آنها خطرناک است یا فکر کنید که منظور این مقام مسئول این بوده است که ما هم اکنون 11 میلیون جوان مجرد داریم که به دلیل کهنسالی در حال از دست دادن توان باروری خود هستند.

اما پیگیری جام‌جم نشان داد که منظور وی هیچ کدام از این حرف‌ها نیست. او معتقد است که مثلا جوانی که 27 سال سن دارد و می‌شد در 18 سالگی ازدواج کند، می‌توانست تا 27 سالگی چند فرزند داشته باشد و در حقیقت با دیر ازدواج کردنش، جامعه چند تولد را از دست داده است.

می‌بینید که این اظهارنظر ـ آن هم از سوی یک مقام مسئول ـ ناپخته است و مثل این است که بگوییم فردی که دیر به دانشگاه رفته و در پنجاه سالگی از دانشگاه پزشکی فارغ التحصیل می‌شود، جامعه به مدت 20 سال از وجود یک پزشک، محروم شده است.

بدیهی است که این گفته‌های غیرعلمی، نمی‌تواند راهکار افزایش جمعیت باشد. حتی این روزها مردم عادی هم می‌دانند که اگر شرایط اشتغال، مسکن و رفاه جوانان بهتر شود و در مسیر افزایش جمعیت، سیاست‌های تشویقی و فرهنگ‌سازی شود، می‌توان با چالش کاهش جمعیت مقابله کرد و در این راه نباید با تحلیل‌های غیرتخصصی، آدرس غلط را به مردم نشان داد.

آوید طالبیان ‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
پدرام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
۰
۰
مقام مسئول!! كاش یه عده انسان توانمند مدیر ما میشدن كه الان وضع مملكت مون بهتر بود،
از شمال
Netherlands
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
۰
۰
اخه وقتی جوونا كاری كه بشه روش حساب وا كرد و یه زندگی رو چرخوند نداشته باشن، چطور به ازدواج فكر كنن. الان بیشتر جوونا ازدواج براشون یه آرزو شده. یكیش خودم. وقتی با مدرك فوق لیسانس الان منشی یه شركتم، چطور میتونم خرج یه نفر دیگه رو هم بدم و پشتوانه مالی دیگری هم ندارم؟؟ فكر كنم با این وضعیت آرزوی ازدواج و باید با خودم به گور ببرم!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها