رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو انتشار برخی شایعه‌ها مبنی بر بارانی شدن کشورهای همسایه از جمله افغانستان از طریق بارورسازی ابرها در استان‌هایی مانند تهران را غیرممکن و غیرعلمی خواند.
کد خبر: ۷۲۱۹۸۰

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، مرتضی افتخاری افزود: از نظر علمی این امکان وجود ندارد که ابری که در تهران بارور شده، باران خود را در شهری نظیر کابل با فاصله بیش از ١٥٠٠ کیلومتر تخلیه کند.

وی با اشاره به شرایط بارورسازی ابرها در ایران، ادامه داد: باروری ابرها در ایران از طریق تزریق هوایی یدیدنقره به ابرها صورت می‌گیرد که با توجه به عمر ابر، حداکثر دو ساعت می‌تواند دوام داشته باشد؛ بنابراین برای آن‌که یک ابر فاصله تهران تا کابل را در طول مدت عمر خود (حداکثر دو ساعت) طی کند، لازم است با سرعت یکهزار کیلومتر در ساعت حرکت کند و این امر با توجه به این‌که حداکثر سرعت طوفان‌های جهان مانند کاترینا و سندی، 240 کیلومتر در ساعت است، کاملا غیرممکن خواهد بود.

رئیس موسسه تحقیقات آب با اشاره به سابقه بارورسازی ابرهای استان تهران، اظهار کرد: وزارت نیرو تنها در سال 89 به باروری ابرهای این استان اقدام کرده که در این سال هیچ باران سیل آسایی در کشورهای همسایه ثبت نشده است.

وی با گلایه از برخی اخبار منتشر شده، گفت: انتشار این گونه اخبار و انتساب آن به حوادثی که در کشورهای همسایه رخ می‌دهد نظیر ایجاد ارتباط نادرست میان باروری ابرها در تهران و بارش‌های سیل‌آسا در شهر کابل افغانستان، ممکن است مبنای ادعاهای نادرست این کشورها و مشکلاتی در عرصه دیپلماسی شود.

افتخاری با اشاره به آثار زیست محیطی بارورسازی ابرها، تصریح کرد: میزان یدیدنقره تزریق شده به ابرها بسیار کم است به گونه‌ای که براساس گزارش‌های جهانی علمی و متقن موجود، میزان این ماده در آب حاصل از اجرای عملیات باروری ابرها در کل جهان، شش برابر کمتر از میزان مجاز است و این نکته نشان می‌دهد بارورسازی ابرها هیچ آثار زیست محیطی مخربی را به دنبال ندارد. همچنین استحصال آب ازطریق باروری ابرها، به طور کامل توجیه اقتصادی دارد، به گونه‌ای که هر ریال هزینه برای اجرای این عملیات 25 برابر بازگشت هزینه را در پی خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها