معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: عملیات بارورسازی ابرها در 12 استان کشور انجام می‌شود.
کد خبر: ۷۳۲۷۶۰
آغاز بارورسازی ابرها در آذربایجان‌غربی از 20 آبان‌

محمد اشرفی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: با در اختیار قرار گرفتن هواپیما در مرکز ملی باروری ابرها، این طرح از بیستم آبان‌ آغاز می‌شود و تا بیستم اردیبهشت 94 ادامه دارد.

وی گفت: طرح باروری ابرها در استان‌های یزد، اصفهان، کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان‌شرقی و غربی و تهران با فراهم شدن شرایط در فصل بهار و اوایل تابستان در استان‌های شمالی کشور در صورت اخذ مجوز‌های لازم اجرا می‌شود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به این‌که شمار پروازهای بارورسازی ابرها هم‌اکنون قابل پیش‌بینی نیست، اظهار کرد: بسته به شرایط جوی و مناسب بودن سامانه‌های ابری و تشخیص مناسب بودن ابرها برای بارورسازی تعداد پروازها تعیین می‌شود.

اشرفی هزینه هر پرواز را 110 میلیون تومان برشمرد و خاطرنشان کرد: البته قرارداد ما با شرکت برای هر ماه 400 میلیون تومان است که با توجه به آب قابل استحصال رقم مناسبی است.

وی شمار هواپیماهای ویژه باروری ابرها را دو فروند دانست و گفت: مسئولان وزارت نیرو قصد اضافه کردن ناوگان هوایی را در آینده نزدیک داشته که این جزو برنامه‌های میان‌مدت کشور بوده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: باروری ابرها به طور میانگین 10تا 15 درصد در افزایش بارندگی موثر بوده و این اثربخشی بسته به نوع ابر، رطوبت جو، منطقه جغرافیایی و زمان اجرای طرح متفاوت است.

اشرفی زمان تأثیر مواد باروری را حدود دو ساعت پس از تزریق مواد به ابرها دانست و گفت: دامنه اثربخشی این مواد در ابر و وسعت آن بستگی به سرعت سامانه‌های ابری داشته و بسیار متغیر است.

وی با اشاره به مهم‌ترین شرایط لازم برای باروری ابرها تصریح کرد: میزان رطوبت جو، وجود ابرهای مناسب بارورسازی، دمای مناسب ابر، میزان آب و یخ درون ابر، ارتفاع پایه ابر از سطح زمین و ضخامت ابر از شرایط لازم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها